BREAKING NEWSReportaje

UNDEFINED RO112 – povestea echipei de robotică a Colegiului Național „Nicolae Grigorescu“

15 liceeni inimoși de la Colegiul Național „Nicolae Grigorescu“ din Câmpina își construiesc cu dibăcie viitorul. Piesă cu piesă și moment cu moment, robotul construit de ei le-a adus premii în competiții internaționale.

Sprijiniți de profesori și părinți, liceenii au înființat acum trei ani un club de Robotică, au primit sponsorizări și nu le este teamă să se ia la întrecere cu alți 2.000 de elevi din toată țara în competiția First Tech Challenge. Acesta este un concurs de robotică cu tradiție în Statele Unite ale Americii, care se adresează elevilor din clasele 7-12 și care presupune proiectarea, construirea și programarea unui robot. În România, programul este implementat din 2016 de Asociația „Nație Prin Educație” și a devenit cel mai important campionat de robotică din țară.
„Totul s-a întâmplat prin ideea unor oameni bine intenționați, părinți, elevi și profesori care auziseră despre această activitate la nivel global de construire a unui robot. Astfel că acești oameni de bine au venit la noi și ne-au propus un grant, o sponsorizare în valoare de 5.000 de euro la vremea respectivă, pentru a achiziționa un kit care să ne ajute să construim un robot cu care să participăm la competiții. Ni s-a spus atunci că prin achiziționarea acestui kit suntem obligați să participăm timp de 10 ani la acest proiect, după care mai vedem. Asta a fost începutul“, povestește cu drag dr. Cătălin Chițu, profesor de fizică la Colegiul Național Nicolae Grigorescu și mentorul elevilor de la clubul de Robotică.
Alături de acesta, și Anca Huțu, președinte a Asociației Părinților, îi sprijină pe liceenii talentați. „Pentru că Asociația Părinților tot timpul a susținut astfel de proiecte, am fost foarte încântați că am fost cooptați și, practic, așa a început colaborarea noastră. Eu mă ocup de această parte de strângere de fonduri, de sponsorizări, de PR și de promovare a echipei atât în rândul Asociației Părinților, cât și în mass-media și pe rețelele de socializare. De asemenea, am fost tot timpul alături de ei, și ca o mamă, cu sfaturi atunci când mi-au fost cerute“, completează ea, fiindu-le co-mentor. Aceasta ține legătura cu principalul sponsor al echipei, Grupul Cameron – Schlumberger Câmpina, dar și cu celelalte companii care îi sprijină financiar. „Pe lângă Cameron, care a fost alături de noi de la început, am mai cooptat sponsori precum Coca-Cola, Forja Rotec, Cofetăria Delice, Seti Farm, Melsam și sperăm să ni se mai alăture și alții. Până în prezent nu am apelat la administrația locală deoarece ne-am descurcat cu brio din sponsorizările pe care le-am obținut. Probabil, dacă va fi cazul, vom apela și sunt convinsă că vom găsi deschidere, poate măcar pentru partea de premiere a elevilor și de recunoaștere a meritelor lor. Ei nu au fost premiați și financiar. Recompensa lor a fost acea diplomă și satisfacția că au obținut acele locuri“, explică domnia sa.

În fiecare an, în competița First Tech Challenge participă peste 140 de cluburi de robotică de la liceele din țară, iar „Undefined RO 112”, echipa Colegiului Național Nicolae Grigorescu, este acum la al treilea sezon. „Înseamnă o șansă pentru noi. Nu de fiecare dată se oferă cineva să-ți dea niște bani gratis, pe care să nu-i returnezi vreodată în vreun fel și să iei parte la un proiect. Nu mai zic că este și un proiect internațional. Și atunci e o șansă și pentru liceu, și pentru noi, profesorii care ne-am angajat în acest proiect, și mai ales pentru elevi care unii dintre ei aveau aptitudini, alții nu, învață acum. Deci este o șansă, pur și simplu o șansă!“, argumentează mentorul lor.
Elevii primesc la începutul anului școlar sarcini concrete și au la dispoziție un semestru pentru a construi robotul care să le realizeze și pentru a participa cu el în primele probe de concurs. Anul acesta au avut de urmărit țintirea anumitor obiecte, cu niște inele, culegerea lor, prinderea și poziționarea dincolo de terenul de joc. Sunt doi piloți care manevrează robotul în arenă, însă rezultatul final este meritul fiecăruia dintre cei 15 membri ai echipei. În funcție de abilități și afinități, ei și-au împărțit cu grijă rolurile în departamentele de programare, hardware, pilotaj, caiet tehnic sau marketing.
Nu au ajuns până acum în marea finală, de la Detroit, dar de fiecare dată au venit cu premii acasă. În 2019, „Team Undefined“ a obținut premiul I pentru inovație (Collins Aerospace Innovate Award), calificându-se pentru naționale unde au luat locul II. În 2020, fiind o perioadă marcată de pandemie, copiii au trimis niște filmări cu ce au lucrat, însă competiția nu a avut loc fizic. „Anul trecut a fost ceva mai greu. Am crezut că nu reușim să finalizăm robotul, dar cu ajutorul unei echipe din Ploiești și a mentorului acelei echipe am reușit să punem în funcțiune trenul de rulare al robotului în final“, își amintește prof. Cătălin Chițu. Astfel că, în pandemie, s-a realizat doar evaluarea caietului tehnic. De altfel, și anul acesta competiția a fost organizată într-un format mai restrâns, însă liceenii noștri tot au reușit să urce pe podium, obținând locul II la aceeași categorie, Inovație. Efortul lor a meritat să fie răsplătit, cu atât mai mult cu cât în acest an școlar semafoarele scenariilor nu erau tot timpul de culoare verde, școlile având perioade destul de lungi când au fost închise sau au funcționat în sistem hibrid. „În prima lună sau o lună și jumătate am lucrat la școală, după care școlile s-au închis, dar nu ne puteam permite să lăsăm activitatea în stand-by. Am decis, împreună cu echipa, ca tot instrumentarul, robotul și tot ce aveam să meargă la liderul echipei. Acolo s-au întâlnit doi, trei băieți și au pus la punct baza robotului, partea de hardware“, povestește profesorul. Apoi, când au revenit în școală, membrii echipei s-au întâlnit alternativ, fiind mai puțini în clasa de lucru pentru a respecta distanțarea socială. Văzând dăruirea și dedicarea elevilor, conducerea liceului le-a pus la dispoziție o sală mai generoasă unde au putut instala arena de joc. Apoi, în ultima lună și jumătate dinaintea competiției, elevii și-au intensificat munca și au petrecut ore întregi pentru a duce la bun sfârșit sarcinile. „Având în vedere că am lucrat extrem de greu, am fost zile cu 3 ore, zile cu câte 7 ore, așa că fost un succes binevenit. Eram cu toții super fericiți“, spune elevul Patric Tîrîlă, membru al echipei. „A însemnat un efort relativ mare, dar și o răsplată pe măsură“, conchide și colegul lui, Ștefan Calmâc. „Am accelerat pe ultimii metri și, dacă la început credeam că nu se poate realiza robotul, iată că după o lună și jumătate am obținut și un premiu. Cred că d-aia e valoros, nu neapărat că am luat locul II. Au luat și alții premii, au fost mai multe secțiuni, însă valoarea lui constă în faptul cum s-au mobilizat elevii, și noi pe lângă ei. Fiecare a venit cu câte ceva de acasă, să nu vă imaginați că ne pică din cer. Și nu sunt suficiente piesele achiziționate prin comandă, care vin din America. Și atunci, fiecare se gândește ce mai are pe acasă, improvizează. Lucrul ăsta ne leagă, ca echipă. Am căpătat experiență, în fiecare an am mai pus câte o cărămidă“, subliniază mentorul lor.

Pentru a construi de la zero un robot care să fie funcțional, liceenii sunt îndrumați la fiecare pas de profesori, însă foarte multe lucruri le învață unii de la alții, lucrând în echipă.
Mihnea Manta, cls. a IX-a, lider de echipă: „Eu am învățat cum să lucrez eficient în echipăși cum să gestionez problemele care apar pe parcurs“.
Mădălin Ștefan Manta, cls. a XI-a, hardware&pilot: „Principalul lucru pe care l-am învățat a fost să lucrez în echipă. În fiecare sâmbătă ne strângeam noi de obicei, deși acum, în 2020-2021, ne-am adunat mai puțin. Dar înainte de pandemie ne întâlneam în fiecare sâmbătă, lucram în echipă, fiecare ținea un șurub, o cheie, ne-am ajutat reciproc și asta m-a ajutat să mă dezvolt frumos“.
Cristian Radu, cls XI-a, programare: „Am învățat să lucrez în echipă, să mă coordonez, am învățat foarte multe lucruri, atât în domeniul fizicii cât și al informaticii și am aflat că viitorul o să fie un lucru mai frumos cu ajutorul roboților“.
Bianca Cristea, cls. XI-a, programare: „În primul rând, am învățat să scriu în Java și sintaxa, ceea ce nu știam. Și am învățat cum e să lucrezi într-o echipă pentru că, până acum, tot ce am făcut eu de programare a fost solo. Am fost de una singură și pot să zic că e mai frumos să lucrezi într-o echipă pentru că e mereu ajutorul acela între persoane“.
Patric Tîrîlă, cls. XI-a, programare & pilot: „Cel mai important lucru pe care l-am învățat este lucrul în echipă. Pentru că, în rest, nu este nimic extrem de greu atâta timp cât suntem foarte mulți, 15. Toate lucrurile grele devin din ce în ce mai ușoare cu cât suntem mai mulți care lucrăm la ele.“
Așadar, sub îndrumarea antrenorilor și mentorilor, elevii au dezvoltat strategii și au construit roboți, bazându-se pe principii inovatoare din inginerie. Munca lor a fost răsplătită prin obținerea de premii pentru performanță, construcția robotului, precum și pentru activitățile din comunitate. Ce urmează mai departe pentru Team Undefined? Răspunsul este unul cât se poate de simplu: „Să continuăm, ăsta e singurul plan! Și sperăm că vom reuși să devenim o echipă atât de închegată și de solidă precum a fost vechea echipă, vreo 8 elevi au plecat. Acesta e un lucru meritoriu pentru noi că, având niște elevi de clasa a IX-a, vreo 8 din 15, am reușit să obținem un premiu, ceea ce spune ceva. Înseamnă că la anul vom fi puțin mai buni, într-a XI-a și mai buni și să sperăm că acei 4 elevi din clasa a XI-a de anul acesta ne vor ajuta și la anul, ca să putem face trecerea către viitor cu cei noi pentru că sunt programe pe calculator, sunt coduri, la care fiecare are de învățat de la cei mai mari. Totul se preia de la unul la altul“, explică mentorul lor, profesorul Chițu. De altfel, Mihnea Manta, elev în cls. a IX-a și liderul echipei, își dorește să activeze în clubul de robotică pe toată perioada cât va fi la liceu, chiar și după ce termină studiile, din poziție de mentor.
Joaca aceasta serioasă a elevilor, după orele de școală, îi pregătește pentru viitorul lor, fie că vor alege robotica sau nu. Mulți sunt pasionați de domeniul IT, de inteligență artificială, de inginerie. Indiferent de calea pe care o vor alege, ceea ce au învățat aici, la club, îi va însoți în demersurile lor. Ei știu, în sinea lor, că viitorul aparține roboticii.
Mihnea Manta, cls. a IX-a, lider de echipă: „Eu cred că o parte din viitor va aparține roboticii, dar nu în totalitate, deoarece unele lucruri vor fi mereu făcute mai bine de oameni“.
Cristian Radu, cls XI-a, programare: „Consider că în viitor roboții o să ajute la o grămadă de lucruri și că automatismul o să devină un lucru de bază“.
Patric Tîrîlă, cls. XI-a, programare & pilot: „Da, 100%. Cred că este domeniul care va evolua“.
Bianca Cristea, cls. XI-a, programare: „Da și nu. Probabil o să înlocuiască multe chestii pe care le fac deja oamenii, dar nu în totalitate. Tot vor avea nevoie de oameni care să programeze roboții“.

Acești copii nu construiesc un simplu robot. Ei își clădesc încrederea în sine. Ei își aleg viitorul.
Dacă vreți să-i vedeți la lucru și să aflați ce înseamnă robotica pentru acești tineri talentați de la Colegiul Național ”Nicolae Grigorescu”, vă invităm să urmăriți în continuare reportajul video „Premianți în Robotică“.

R.A.I.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare