Acum când tocmai s-a încheiat concursul foto din rafinărie, care a trezit interesul a peste 300 fotografi amatori și profesioniști, continuăm serialul nostru cu prezentarea unor rezervoare și instalații rămase din rafinația de uleiuri – platformă care a apărut încă de la marea extindere și modernizare a rafinăriei, mai precis în anul 1905.
Trecută prin transformări de-a lungul timpului, această platformă se află la vest de marea Casă a Cazanelor. A avut o hală principală din cărămidă aparentă, ridicată odată cu aceasta din urmă și mai înaltă decât ea (vezi foto 1); avariată la bombardamentul din 1943, a fost reconstruită întocmai, cu același material, de antreprenorul localnic italian Francesco Brielli. Din nefericire, tocmai când împlinise un secol vechime, hala a fost iresponsabil demolată, în ultimii ani de funcționare ai rafinăriei.
Au rămas până la noi câteva instalații ce inițial se aflau la interior, în prelungirea estică a halei – dintre acestea sunt mai spectaculoase cele patru mari cisterne (foto 2 – foarte posibil interbelice). La nord și la sud, înconjurate din vremea războiului de ziduri de protecție, se află două parcuri de rezervoare ce țineau de această platformă, aproape toate mai vechi de al doilea război mondial (câteva par să fie însă chiar antebelice, acolo conservându-se până și pavajul vechi cu piatră cubică). Rafinația de uleiuri a funcționat, cu unele modernizări, până în secolul 21.
Mădălin Focșa (master în istorie – patrimoniu cultural)
Tel. 0722.560.566; E-mail: madalin.focsa@gmail.com
Episodul 18: SECȚIA EXPEDIȚIE
Aceste instalatii ,cand se aflau la interior,capatau,prin unele locuri mai dosnice,un aspect lugubru si cu puternic damf de acid sulfuric.Uneori,era locul de pedeapsa pentru salariatii mutati disciplinar.
Probabil ,ca noul propietar,dupa privatizare,a decis demolarea cladirii,pentru a reduce impozitul perceput pe aceasta de fiscul local.Din pacate,nu s-a gandit nimeni la conservarea ei,avand in vedere valoarea istorica a primei constructii,care a adapostit prima instalatie,care a produs primul litru de ulei de motor din Europa,si nu numai.