Continuăm serialul nostru cu prezentarea construcțiilor centenare ale rafinăriei – azi, ceea ce a rămas din Secția Expediție (foto 1) – platforma unde veneau produsele finite ale rafinăriei și erau pregătite pentru încărcare în cisternele de pe calea ferată.
Aflată lângă triajul de cale ferată al rafinăriei și paralel cu acesta, Expediția a apărut odată cu marea extindere și modernizare de la 1904-1906. De-a lungul vremurilor, ea a trecut prin transformări succesive și cea mai mare parte a ei (cea de depozitare – magaziile expediției) nu mai există azi în forma originară, fiind mutată după război în construcții noi, ridicate mai la est. Dar între cele două locuri – acolo unde marele canal de conducte ce aproviziona Expediția traversează aleea principală din rafinărie sub grătarele metalice – se păstrează totuși două componente istorice, chiar din acei ani de glorie antebelici.
E vorba mai întâi despre Biroul Expediției – o căsuță construită pe la 1907 lângă linii și extinsă spre alee în două etape (anii ’30 și 1944); odinioară partea ei antebelică avea deasupra și două rezervoare. Imediat la dreapta biroului (care se recunoaște azi prin zidul alb cu ferestre boltite) se află patru rezervoare ridicate la înălțime pe un schelet metalic – acestea datează și ele, din câte se pare, dinaintea anului 1916, fiind supraviețuitoare ale distrugerilor din ambele războaie. Din această zonă se alimentau direct cisternele trase pe linia adiacentă din spate, prin conducte speciale (foto 2).
Mădălin Focșa (master în istorie – patrimoniu cultural)
Tel. 0722.560.566; E-mail: madalin.focsa@gmail.com
Episodul 19: ADĂPOSTUL ANTIAERIAN
Singura varianta – daramat 99% din constructiile alea comuniste si periculoase la cutremur
Nu despre acelea sunt aceste episoade, asa ca va rog nu le mai poluati
Probabil ca,la inaugurare,au trecut,pe langă liniile de cale ferată aferente Sectiei de Expeditie,si „carele cu boi”pictate de Nicolae Grigorescu.Atunci, Campina se afla pe trendul cresterii la toti indicatorii principali,azi e pe scadere vertiginoasă.
In orice caz,dacă rafinatia de ulei insemna si locul celor sanctionati,Expeditia era sectia celor privilegiati,exceptand pe cei care trageau de furtune la vagoane,intr-o naclaială perpetuă.Regimul comunist nu a facut mai nimic pentru a inbunatatii conditiile de munca a acestei „clase muncitoare”😊.Asa se explică si de ce partidele de stanga nu prea au suces,in orasul nostru.
….ale „acestei clase muncitoare”😩.Se mai intamplă!
Poate scrieți un articol și despre adăpostul de câini de la Zorile. Nu se mai poate trăi în zonă din cauza zgomotului produs de acei câini care latră continuu… am auzit că sunt ținuți în condiții groaznice acolo și nimeni nu ia nicio măsură.
Vă mulțumesc!