În contextul unor transformări majore în domeniul transportului public din județul Prahova, am stat de vorbă cu Cristian Apostol, director general al companiei Ave Diana, despre provocările actuale ale acestui sector, despre necesitatea modernizării flotei, dar și despre utilitatea introducerii autobuzelor și microbuzelor electrice pe cât mai multe trasee din Prahova, inclusiv pe cele interne din municipiul Câmpina.
În cadrul discuției, pe care o puteți urmări integral pe canalul You Tube al publicației, Cristian Apostol a detaliat planurile de viitor privind creșterea confortului în mijloacele de transport din Câmpina, a explicat motivele din spatele practicării tarifului unic, adesea contestat de călători și a vorbit despre rațiunile care justifică majorarea prețurilor în contextul economic actual. Totodată, acesta a dat asigurări că se fac pași concreți în direcția modernizării întregului parc auto dedicat transportului public din județ.
Principalele probleme ale transportului public în Prahova
Fost vicepreședinte al Consiliului Județean Prahova, Cristian Apostol a fost responsabil de organizarea transportului public de persoane la nivel județean, reușind să aducă îmbunătățiri semnificative acestui serviciu.
Acesta explică modul în care a încercat să rezolve problemele majore ale sistemului de transport și care este situația actuală: „Transportul în Prahova a cunoscut, în ultimul an, poate chiar un an și jumătate, o perioadă de îmbunătățire. Într-adevăr mai sunt probleme în județ, venite din mai multe direcții. Una dintre acestea este calitatea materialului rulant – vorbim aici de flotă, apoi întârzierile, eliberarea biletelor, sau programul, care inițial nu a fost adaptat nevoilor reale ale călătorilor. În prezent, am reușit să îmbunătățim condițiile, inclusiv prin implementarea tehnologiei care permite procurarea online a biletelor și abonamentelor”.
Chiar dacă multe dintre aceste neajunsuri au fost remediate, problema întârzierilor persistă, acestea fiind cauzate în principal de trafic. Există însă și situații în care cursele nu sunt operate conform orarului stabilit, din vina operatorilor de transport. Cu toate acestea, Cristian Apostol dă asigurări că, cel puțin în Câmpina, se depun eforturi pentru respectarea programului: „Dacă discutăm sincer, avem întârzieri care pot fi justificate și întârzieri care nu ar trebui să existe. În județ sunt anumite artere unde, într-adevăr, sunt probleme. Pe anumite porțiuni aglomerate, chiar dacă mașina este în traseu, ajunge mai târziu. În cazul transportului local, cum este cel din Câmpina, ne dorim și încercăm să nu mai avem aceste întârzieri, cel puțin la plecarea în cursă. Pe traseu pot apărea întârzieri, dar vorbim, în general, de doar câteva minute”.
Controverse privind tariful unic la Câmpina
Tariful unic din Câmpina este un subiect sensibil, adesea dezbătut în spațiul public. Mulți călători se declară nemulțumiți de faptul că, în unele cazuri, prețul pentru o cursă între două stații este același ca pentru una întreagă, respectiv de 5 lei. „Tariful biletului în municipiul Câmpina este fix, așa cum este în toate orașele din România. Nu este calculat în funcție de distanță, cum se întâmplă în cazul transportului intrajudețean. Tariful fix a fost stabilit de Consiliul Local acum 5-6 ani și nu a mai fost modificat. Din câte știu, se va menține în continuare” – a explicat Cristian Apostol, precizând că potrivit actualului contract, nu există soluții pentru modificarea tarifului, dar se poate schimba sau plafona, caz în care diferențele ar trebui acoperite din bugetul local.
Condiții mai bune pentru călători
În ceea ce privește prețul perceput, considerat de unii ridicat, Cristian Apostol susține că grupul Aveuro face eforturi pentru a asigura condiții moderne de călătorie, adaptate anului 2025: „Obiectivul principal al companiei Ave Diana și al grupului Aveuro este modernizarea flotei disponibile la nivel local și oferirea unor condiții mai bune de călătorie. Am introdus microbuze electrice omologate internațional în municipiul Câmpina, pentru ca cetățenii să vadă o reală diferență între ce a fost și ce este acum. Toată flota pe care o avem în contractul cu Primăria a fost înlocuită complet cu vehicule electrice, inclusiv mașinile de rezervă vor fi înlocuite, astfel încât Câmpina să fie deservită 100% electric”.
Soluții pentru integrarea vehiculelor electrice achiziționate de Primărie
Primăria Câmpina a lansat recent o licitație pentru achiziția a 9 vehicule electrice (8 autobuze și 1 microbuz), destinate modernizării transportului local. Deși le consideră extrem de utile, Cristian Apostol atrage atenția asupra unor posibile dificultăți de implementare a proiectului: „Localitățile au accesat fonduri europene, în special prin AFM. În general, s-au creat parteneriate între localități. Problema este că, potrivit ghidului de finanțare, vehiculele ar trebui să circule între cele două localități partenere. Însă, în lipsa unei corelări cu autoritățile județene, care au făcut licitații publice și au emis deja licențe pe acele trasee, se creează o suprapunere. Conform regulamentului european, nu pot exista doi operatori pe aceeași rută. De aceea, localitățile care au cumpărat aceste microbuze trebuie să găsească soluții pentru ca aceste vehicule să și poată circula”.
Pentru a le introduce în trafic, există câteva opțiuni care trebuie analizate cu atenție, mai spune Cristian Apostol: „Va trebui creat un traseu care să nu se suprapună peste cele deja existente, iar serviciul să fie subvenționat de Consiliul Local. Municipiul Câmpina, ca și alte localități din județ, poate delega acest serviciu către un ADI (Asociație de Dezvoltare Intercomunitară – n.r.), care are la rândul său două opțiuni: fie să creeze o companie proprie, fie să liciteze serviciul către un operator privat. Acestea sunt opțiunile. În acest ultim caz, ar exista problema suprapunerii a doi operatori privați pe același traseu, ceea ce contravine regulamentelor europene”.
Tarife majorate de la 1 iulie
De la 1 iulie 2025, prahovenii vor plăti mai mult pentru transportul public, ceea ce a stârnit nemulțumirea călătorilor, care consideră că serviciile oferite nu justifică scumpirea. Cu toate acestea, măsura vine într-un context economic dificil și este considerată necesară pentru a susține investițiile în modernizarea flotei: „Este o măsură prevăzută în contractul de delegare – operatorii pot solicita actualizarea tarifelor după 6 luni de la semnarea contractului. Deși a trecut un an și jumătate, Consiliul Județean a aprobat această majorare abia acum. Într-adevăr, există costuri cu modernizarea flotei și sunt asumate prin contract. Și atunci, aceste prețuri, inclusiv cel fix din Câmpina, contribuie la susținerea acestui efort”.
Felix PRECUP
Trendul este cele electrice,dar la ore de vârf nu poți baga microbuze,doar autobuz.Cursele sunt f puține în weekend la firma Ave Diana,chiar și la 2 h distanta.Aceasta firma s a schimbat în bine însă unele mașini,cât și unele mașini lasă de dorit.Mizerie,șoferi care asculta manele.Au și convenții,și pe acolo au rable.In stații sa fie afișaj electronic,aer condiționat și căldură nu au toate mașinile,șoferii nu au ecuson,tinutaCamerele sunt bune doar pt traseul Margineni,acolo este problema.