Debusolată de propriile sale idei (a se citi îngrădiri), clasa politică românească a mai găsit un mod de-a cotonogi binișor școala, de-a intra în era fraudelor, prin alunecare: elevii să fie testați anticovid de către… profesori! Cu teste de… salivă. Adică de scuipat! Da, profesorii care și-au tocit coatele pe băncile facultăților au devenit peste noapte… colectori de salivă! Faptul că trebuie să fie echipați corespunzător nu a fost luat deloc în discuție. Dar a fost obligat profesorul (legea nu-i tocmeală, nu?) să adune ambalajele, deșeurile testelor efectuate, chiar dacă sunt pozitive și să le depoziteze în săculeți speciali (galbeni)! Lunea și joia la prima oră. Dacă, din nefericire, cineva are virusul, testele sunt încuiate într-o încăpere „specială”, iar elevul e dus în altă încăpere „specială” până vine DSP. (Dar dacă școala nu are astfel de încăperi domnilor politicieni?! De ani de zile nici măcar toalete nu ați construit în școli). În plus, școala trebuie să aibă un delegat desemnat care merge săptămânal la depozite după teste, un alt desemnat care monitorizează săptămânal profesorii nevaccinați, ședințe ad-hoc ale Consiliului de Administrație cu reglementările aproape zilnice. Și toate astea în regim de voluntariat. Adică Statul își face treaba moca! Pardon, pe cârca școlii.
Nu problema remunerării acestor abrambureli doresc să o ridic aici, ci o întrebare: tot dând școlii atâtea extraactivități, când îi mai lași timp pentru carte? Copiii de aceea merg la școală, la liceu: să învețe!
Se șoptește obsesiv pe la colțuri că școala are prea mult timp liber. Serios? Hai să analizăm puțin. În afară de predare-învățare-administrare, școala și angajații ei sunt asfixiați de munții de dosare, de documente, de centralizări. Profesorii strâng cereri, fac statistici, întocmesc referate, centralizează anchete sociale, studiază legi și regulamente, întocmesc proceduri (de acordare a burselor sociale, a „banilor de liceu”, a programului „euro 200”, de combaterea violenței, a bullying-ului, a recuperării remediale, a pregătirilor pentru Bacalaureat). Cadrele didactice monitorizează absențele, fac consiliere cu părinții, fac anchete sociale, analizează anchetele primăriilor, colectează coduri IBAN pentru alocații, poartă discuții cu centrele de plasament, cu DSP-ul în cazul unor îmbolnăviri covid, cu autogările și firmele de transport pentru decontarea abonamentelor elevilor de la clasă! Școala face analize de risc, strategii de securitate, proceduri de acces în incintă! ROFUIP-uri*. Profesorii fac de pază pe holuri în zilele lor metodice, eliberează adeverințe pentru probleme familiale ale elevilor, gestionează copii cu CES**, solicită și distribuie rechizite. În unele școli aprind și întrețin focul iarna ori fac pârtie în curtea școlii atunci când ninge!
Nu mai spun că școala online e un efort suplimentar, pe gadgeturile profilor și ale copiilor, că se fac pregătiri pentru online și te trezești că de mâine înveți fizic, că se fac strategii c-o să-nveți fizic și de-a doua zi te trezești în online! Nu am mai spus că se colectează account-uri, declarații de prelucrarea datelor și alte un milion de hârtii care n-au nicio legătură cu procesul de predare-învățare! (Dosariada școlară împiedică flagrant actul de predare-învățare. Odată cu digitalizarea, în loc să se simplifice, acesta s-a complicat. Iar România figurează, în acest timp, ca o țară cu un grad înalt de analfabetism funcțional). Acum, colac peste pupăză, profesorii au ajuns să fie și colectori de salivă!
Repet, toate aceste activități prezentate mai sus se fac voluntar. Și în afara orelor de curs! Întrebarea care înspăimântă (părinții, nu politicienii) este următoarea: „Cu atâtea obligații, profesorii mai au timp să facă și carte?”
„Școala și testul de salivă” reprezintă iepurele ieșit din pălăria programului mult trâmbițat de domnul președinte Klaus Werner Iohannis, „România Educată”. Iar pe acest iepure scrie citeț: atât valorați voi!
Da, știu, testarea e necesară în școli! Dar „saliva” nu poate fi un cadou al pandemiei pentru profesori! A face din profesor un colector de salivă – oricât ar fi vremurile de tulburi – denotă un profund dispreț față de această tagmă!
Cumva profesorii vor trece și peste asta. România nu va eșua (ca stat). Dar nici nu va deveni mai educată…
*) Regulament de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar
**) Cerințe educaționale speciale.
Nicolae GEANTĂ