„Avem proiecte finanţate din fonduri europene în valoare de 30 de milioane de euro” – primar Horia Tiseanu
Administrația locală câmpineană, condusă de primarul Horia Tiseanu, a intrat în anul 2020 cu gânduri mari. „Ghișeul online”, finalizarea sistemului informatic integrat al Primăriei, izolarea termică a blocurilor, construirea de locuințe sociale, reabilitarea și modernizarea Spitalului Municipal și înființarea unei linii de autobuze electrice pentru transportul în comun sunt doar câteva obiectivele din lista ce se dorește finanțată din bugetul local și din fonduri europene.
Pentru marea categorie a scepticilor din societatea câmpineană/ românească ce nu mai crede în vorbele aleșilor, ci doar în fapte, am încercat să aflăm care este raportul între vorbă și faptă în programul obiectivelor administrației locale pentru anul 2020, chiar de la primarul Horia Tiseanu, căruia i-am solicitat o declarație oficială și explicații cât mai amănunțite pe tema proiecției bugetare la capitolul investiții publice:
„Încă lucrăm la echilibrarea bugetului pentru anul 2020 și încă mai avem de cetralizat informații, cerințe, de la cetățeni și partidele politice reprezentate în Consiliul Local. În linii mari, bugetul și obiectivele noastre pentru anul acesta se concentrează pe proiectele finanțate din surse proprii și proiectele finanțate din fonduri europene. Proiectele finanțate din surse proprii sunt cele aflate deja în derulare, la care se adaugă cele noi, de modernizare a infrastructurii, dezvoltare urbanistică și conservare/ reabilitare a patrimoniului. Și am să vă dau câteva exemple din ambele categorii:
– finalizarea sistemului informatic integrat la nivelul Primăriei, adică o bază de date comună pentru toate serviciile administrației – conexiune directă între acestea, ceea ce înseamnă timp câştigat, rezolvarea mult mai rapidă a lucrărilor interne și implicit a solicitărilor venite de la cetățeni. Proiectul este în curs de execuție, finanțat din fonduri proprii;
– finalizarea platformei online de tip „ghișeul online”, interfață directă cu cetățenii, prin intermediul căreia aceștia își vor rezolva cererile și vor obține documente fără să se mai deplaseze la Primărie, Direcție Economică sau orice alt serviciu din administrația publică locală. Este o metodă foarte facilă de comunicare, mult mai prietenoasă cu cetățenii, ce are și avantajul transparenței legate de parcursul documentelor. În vara acestui an va intra în funcțiune. Proiectul este finanțat din fonduri europene. Sper să închidem cât mai curând cercul digitalizării administrației și astfel să oferim o altă abordare în relația cu cetățenii; finalizarea lucrărilor de extindere a cimitirului uman „Lumina” din Slobozia, cel mai mare și modern din Câmpina și reconstruirea capelei cimitirului din strada Bobâlna. Investim destul de mult și în aceste proiecte, pentru că trebuie să venim din urmă la acest capitol neglijat în ultimii ani;
– reabilitarea blocurilor de locuințe de pe b-dul Carol I este un proiect în colaborare cu Ministerul Lucrărilor Publice, la care visăm de nouă ani și am ajuns la stadiul de finanțare. Astfel, se vor reabilita termic șapte blocuri de locuințe, începând de la cel situat deasupra fostului magazin de piese auto, de la intersecția b-dului Carol I cu strada Sondei și până la cel de la intersecția cu strada Maramureș. Toate aceste blocuri se vor reabilita cu bani de la Guvern și cofinanțare din partea administrației locale. Locatarii nu vor plăti nimic dacă au venitul mai mic decât cel mediu pe economie, cota lor fiind achitată integral din bugetul local. Dacă au un venit mai mare, în comparație cu cel mediu pe economie, vor plăti o cotă corespunzătoare, prevăzută în lege. Izolarea termică a acestor locuințe va aduce economii, după calculele specialiștilor, de 40% la factura de energie. Nu mai spun de faptul că se va schimba total aspectul blocurilor, după zugrăvelile exterioare și montarea ferestrelor tip termopan. Sper ca odată finalizat proiectul, cât mai mulți câmpineni să prindă gustul acestui tip de reabilitare și să își dorească să beneficieze de viitoarele finanțări. Anul acesta vom finaliza cinci scări de bloc din cele șapte aflate în discuție. La acest capitol mai trebuie spus că mai avem un proiect de reabilitare a blocului numărul 12, de pe strada Victoriei, cu fonduri europene. Sunt și acolo trei scări ce urmează să intre în lucru, tot anul acesta. Pentru viitor, avem documentația depusă și în curs de semnare, pentru reabilitarea blocurilor din zona ABC. Suntem în stadiul de discuții cu Ministerul Lucrărilor Publice;
– construirea de locuințe sociale, cu fonduri europene, pentru categoriile defavorizate de cetățeni, reprezintă o altă prioritate în acest an. Demolăm o serie de locuințe cu probleme din zonele străzilor Oborului, Pădurii, Scărișoara, în locul cărora ridicăm altele noi, pentru a ajuta și integra în societate această categorie de cetățeni. Proiectul mai cuprinde și finanțarea cu fonduri europene pentru modernizarea străzilor unde vor apărea noile locuințe sociale. Suntem în stadiul întocmirii și depunerii studiilor de fezabilitate și a obținerii finanțării. Tot pentru categoriile defavorizate de cetățeni suntem în pregătire cu realizarea unui centru medico-social care să ofere consiliere și un minim de îngrijiri medicale. Studiem mai multe locații care să ne ofere condiții pentru acest serviciu social, finanțat cu fonduri europene prin programul GAL;
– construirea unui centru administrativ, în zona străzilor Orizontului -Industriilor, pentru noul sediu al Ambulanței și al Poliției Locale. Avem un teren cedat administrației locale de OMV Petrom și îl folosim în acest scop. Prin acest demers ne dorim să eliberăm clădirea în care funcționează Ambulanța, căreia intenționăm să îi dăm altă destinație, poate chiar aceea de muzeu și să eliberăm clădirea în care funcționează Poliția Locală, în prezent cu statut de proprietate particulară, dobândită prin retrocedare. Lucrările vor începe în toamna acestui an, din fonduri proprii;
– studiu de fezabilitate pentru viabilizare parc industrial, în fosta zonă „21 Decembrie”, strada Paltinu. Mergem în continuare cu acest proiect din două motive concrete: avem posibilitatea să ne implicăm indirect – pentru că altfel nu ne permite legislația în vigoare – în realizarea acestui parc prin încheierea unui parteneriat între un investitor străin și proprietarul terenului ce face obiectul discuției. În acest sens, am discutat cu un grup de oameni de afaceri din Grecia și am stabilit să organizăm cât mai curând o întâlnire cu domnul Davițoiu, proprietarul terenului. Rolul nostru este acela de a ajuta cu modernizarea infrastructurii și aducerea utilităților până la limita proprietății viitoarei zone industriale. Un alt motiv ce ne dă speranțe este acela că Guvernul analizează foarte serios realizarea acelei centuri care să unească DN1, în zona Bănești, de ruta ocolitoare a Văii Prahovei, Câmpina-Valea Doftanei-Săcele. Un astfel de proiect guvernamental poate avea un efect decisiv în decizia investitorilor de a realiza parcul industrial. În acest sens, pregătim documentația și studiul de fezabilitate;
– reabilitarea locurilor de joacă în zonele unde încă nu am ajuns să facem acest lucru. De exemplu, în cartierul Turnătorie, la grădinițe și școli. Ne propunem să le modernizăm pe toate și în plus să le dotăm și cu aparate de fitness, pentru adulți;
– achiziționarea de parcometre, în zona Pieței – exclusiv în parcarea din fața supermarketului de acolo. În acea zonă renunțăm la taxatori și introducem noul sistem de plată. Cetățenii vor putea achita locul de parcare cu numerar, cu cardul sau prin intermediul aplicațiilor online. În funcție de rezultatele acestui proiect pilot vom extinde noul sistem în toate parcările de pe artera principală a orașului. Parcometrele vor funcționa din această primăvară;
– reparații și reabilitare Calea Doftanei. La câte am avut de tras cu străzile distruse de lucrările de canalizare, gestionate de Hidro Prahova, cred că investiția asta este punctul cheie al bugetului de anul ăsta, cel puțin din perspectiva cetățenilor. Mă folosesc și de acest prilej să le cer scuze cetățenilor pentru disconfortul creat și să îi asigur că am făcut tot ce s-a putut, alături de colegii mei din administrație, pentru rezolvarea situației. Reabilitarea Căii Doftanei este în continuare dependentă de cât de repede se va mișca firma ce execută lucrările de canalizare. Noi îi presăm tot timpul și le cerem sistematic să respecte graficele. Avem banii pregătiți pentru reabilitare carosabil și trotuare. Cred că până în toamnă scăpăm de toată povestea asta urâtă. Aceeași situație avem și pe strada Voila, numai că termenul previzibil de reabilitare este undeva către sfârșitul anului. Aș mai vrea să subliniez la acest capitol că administrația locală, nefiind parte în acest contract regional de reabilitare a canalizărilor, n-a avut posibilitatea să intervină pentru a rezolva disfuncționalitățile ivite pe teritoriul Câmpinei. Știu că cetățenii sunt supărați din acest motiv și le dau dreptate, dar trebuie să înțeleagă faptul că, din punct de vedere legal, nu puteam face mai mult;
– reparații și modernizări la o serie întreagă de străzi scundare, printre care Trandafirilor, Ion Câmpineanu, Independenței, Muncii, Islaz, Alexandru Vlahuță. Întreaga listă o găsiți în proiectul de buget lansat deja în consultare publică;
– modernizarea iluminatului public, proiect finanțat din fonduri europene aflat în procedura de semnare la Ministerul Lucrărilor Publice. Sper să semnăm cât mai repede și să începem montarea lămpilor cu led în tot orașul, ceea ce va aduce o mare economie la buget. În plus, extindem iluminatul public în zonele unde acesta nu există, de exemplu Drumul Taberei sau Podului. Proiectul mai cuprinde și iluminatul cu senzori la trecerile de pietoni, adică un grad sporit de avertizare a acestora;
– construirea unei noi grădinițe – zona Seva, finanțare din fonduri europene, proiect ultramodern, posibil unic în Prahova;
– introducerea unei linii de autobuze electrice, cu finanțare din fonduri europene, ceea ce va aduce, printre altele, mai mult confort în transportul public local, noi trasee – cu stații la școlile câmpinene și reducerea semnificativă a emisiilor de carbon. Proiectul mai cuprinde și fonduri pentru reabilitarea infrastructurii stradale pe traseele unde vor circula autobuzele electrice și aici vă dau exemplu doar drumul ce face legătura zonei Muscel cu zona Câmpinița -la Bazin, unde se vor executa lucrări masive de consolidare. Sper să semnăm si acest proiect, să aducem 9 milioane de euro în Câmpina și să începem treaba.
Una peste alta, avem proiecte cu finanțare europeană în valoare de 30 de milioane de euro, dintre care semnate în valoare de 10 milioane de euro: Spitalul Municipal, Muzeul Hasdeu, Liceul Tehnologic „C. Istrati”, blocul 12 de pe strada Victoriei și acceptate spre finanțare, în etapa de semnare, în valoare de 20 de milioane de euro, multe dintre ele enumerate mai înainte. Aici trebuie spus că în privința proiectelor încă nesemnate, cele în valoare de 20 de milioane de euro, avem un diferend cu ministerul de resort, care ne cere să achităm o corecție aplicată unui proiect mai vechi, înainte să mergem mai departe cu noile proiecte. Eu cred că suntem pe cale de a rezolva acest diferend care ține mai mult de interpretare juridică. Oricum, nu ne oprim aici și încercăm să accesăm orice linie de finanțare oportună orașului. Altfel spus, pregătim terenul pentru viitor. Mai avem multe de pus la punct, dar cu răbdare le rezolvăm pe toate”.
Proiectul bugetului local pentru anul 2020 a fost publicat zilele trecute, spre consultare și dezbatere publică, pe site-ul Primăriei Câmpina, acolo unde cei interesați de alte detalii legate de venituri, cheltuieli, lista de investiții ori reparații, pot găsi propunerile de alocări bugetare pentru fiecare capitol în parte. Totodată, vă reamintim și faptul că cetățenii municipiului Câmpina pot depune la registratura primăriei, prin poșta clasică, prin fax sau poșta electronică, contestații și propuneri cu valoare de recomandare privind acest proiect, până la data de 7 februarie 2020.
Redacția Oglinda încurajează un schimb de idei liber și deschis. Cu toate acestea, vă rugăm să evitați limbajul vulgar, atacurile la persoană, amenințările sau incitările la violență. Orice mesaj care conține injurii, amenințări sau discurs de ură bazat pe rasă, etnie, religie, orientare sexuală sau alte caracteristici personale va fi șters. Mulțumim pentru înțelegere!