Joi, 4 noiembrie, Asociația Cultural – Educativă pentru Protejarea și Promovarea Patrimoniului Tehnic, Științific și Istoric – „Suntem România” a fost informată prin intermediul unui document oficial că Direcția Județeană pentru Cultură Prahova a declanșat procedura de clasare în lista monumentelor istorice a obiectivului „Linia 312 Câmpina – Câmpinița – Telega” (numită pe scurt „Linia Teleguța”), instituția făcând astfel cunoscut asociației că “începând cu aceeași dată obiectivul intră sub incidența prevederilor cuprinse în legea nr. 422/ 2001 și orice intervenție asupra imobilului se va realize cu respectarea reglementărilor în domeniul protejării monumentelor istorice și în baza avizului emis de către DJC Prahova”.
Vă reamintim că Asociația a solicitat declanșarea în regim de urgență, la 1 septembrie 2021, a procedurii de clasare în lista monumentelor istorice a ansamblului căii ferate Câmpina – Câmpinița – Telega, dat fiind faptul că obiectivul pentru care s-a făcut acest demers este prima cale ferată din România, constuită între anii 1882-1833 și destinată transportului de sare, folosită ulterior și pentru transportul petrolului, dar și pentru că autoritățile locale câmpinene și-au exprimat intenția, prin intermediul a două adrese successive către Ministerul Transporturilor și Guvern, de a amenaja în locul căii ferate un drum rutier și o pistă de bibiclete.
Publicăm în continuare comunicatul remis presei de către Asociația Cultural – Educativă pentru Protejarea și Promovarea Patrimoniului Tehnic, Științific și Istoric care scoate în evidență, între altele, și faptul că “este pentru prima oară când în Sudul României, un asemenea ansamblu tehnico-istoric primește posibilitatea de-a fi clasat în Lista Monumentelor Istorice”.
COMUNICAT DE PRESĂ
Privind: Declanșarea procedurii de clasare în Lista Monumentelor Istorice a ansamblului căii ferate „Linia 312 Câmpina – Câmpinița – Telega”, Jud. Prahova.
În data de 4.11.2021, la cererea Asociației Cultural – Educative pentru Protejarea și Promovarea Patrimoniului, Tehnic, Științific – „Suntem România”, Direcția Județeană Pentru Cultură Prahova a declanșat procedura de clasare în Lista Monumentelor Istorice a obiectivului „Linia 312 Câmpina – Câmpinița – Telega” (numită pe scurt „Linia Teleguța”).
Timp de 12 luni, acest ansamblu tehnico-istoric se va afla sub protecția instituită prin Legea Nr. 422/2001 – privind protejarea monumentelor istorice, cu interdicția de a se acționa fizic asupra sa și a oricăror anexe ale sale, în orice mod, fără avizul Ministerului Culturii, unica excepție fiind lucrările de întreținere curentă sau de intervenție de urgență, în cazul unor situații de forță majoră.
În acest timp, Ministerul Culturii, Institutul Național al Patrimoniului, Direcția Județeană Pentru Cultură Prahova și Asociația noastră vor colabora la elaborarea documentației necesare pentru clasarea acestui ansamblu în Lista Monumentelor Istorice.
Este pentru prima oară când în Sudul României, un asemenea ansamblu tehnico-istoric primește posibilitatea de-a fi clasat în Lista Monumentelor Istorice.
În atașament aveți documentul de înștiințare emis de Direcția Județeană Pentru Cultură Prahova.
Calea ferată Câmpina – Câmpinița – Doftana („Linia Teleguța”) a fost construită în anii 1882 -1883, de Direcția Generală de Studii și Construcții din cadrul Ministerului Agriculturii și Lucrărilor Publice. Linia, proiectată și realizată sub conducerea reputatului inginer Elie Radu, a fost prima dintre căile ferate construite în scopul facilitării exploatării și transportului sării și cea de-a doua cale ferată proiectată și realizată integral de inginerii români. În prezent, acest traseu se află în stare de nefuncționare pe întreaga sa lungime (aproximativ 5 km.).
Clădirea de călători a stației Câmpinița (distrusă ca urmare a bombardamentelor din vara anului 1944 și reconstruită într-o formă modificată, în anii 1945 – 1950), împreună cu anexele sale: depozitul de coletărie și mărfuri și stația de încărcare în vagoane a produselor lichide petroliere, a rafinăriei „Steaua Română”, situată pe același amplasament, se găsesc în prezent într-o stare bună de conservare.
-Din ansamblul de clădiri ale stației Doftana a fost identificată pe teren o clădire anexă, transformată în prezent în locuință particulară.
– Cu ocazia cercetării pe teren au fost identificate numeroase porțiuni de linie realizate din șine produse în anii 1909, 1942 și 1943, 1954, de către uzine consacrate pe plan mondial (Krupp, etc.), precum și o serie de alte componente de infrastructură și instalații – schimbătoare de cale, elemente ale instalațiilor de semnalizare, stâlpi pentru iluminat cu accesorii (inclusiv reflectoare din perioada interbelică) susceptibile de a prezenta o deosebită importanță tehnică și istorică.
– În zona traversată de ansamblul căii ferate Câmpina – Câmpinița – Doftana se găsesc o serie de obiective turistice de importanță națională: muzeele memoriale „Bogdan Petriceicu Hașdeu” (clădire clasată în lista monumentelor istorice – cod: PH-II-m-A-16395) și „Nicolae Grigorescu”, fosta Mânăstire Brebu (ansamblu clasat în lista monumentelor istorice – cod: PH-II-a-A-16375), fostul penitenciar Doftana, Băile Sărate Telega, dar și poduri de piatra dedicate feroviar, unice arhitectural si constructiv, motivând astfel in plus valorificarea liniei în scop turistic, încadrându-se în mod deosebit în recrearea unui ambient istoric dar și tehnic a mai multor epoci, cu influență turistico – istorică și rezultat pozitiv economico-financiar – social pe un teritoriu întins (gara Campina – oraș Câmpina – gara Câmpinița – Doftana -Telega – Brebu).
– Coordonator program clasare „Teleguța”: Andrei Berinde, istoric in domeniul feroviar,
– Dr. Sorin Turturica, istoric,
– Ing. Radu Bellu, expert atestat pentru patrimoniu cultural național mobil – bunuri de importanță tehnică, material rulant de cale ferată și instalații feroviare,
– Ing. Daniel Anghel, consilier tehnic Asociație.
– Președinte Asociație, coordonator programe: Alex Stoian
La valul de turisti ce vor ajunge in oras ,este nevoie si de un aeroport ,nu?
nu ar fi rau