Știri

Colegiul Tehnic Forestier, angrenat în Concursul Naţional Interşcolar “Nicolaus Copernic”

Elevii Colegiului Tehnic Forestier din Câmpina demonstrează din plin că nu au doar aptitudini în administrarea şi transformarea pădurilor şi a spaţiilor verzi (viitorul lor prezumat domeniu de activitate). Şi când spunem asta ne gândim, în primul rând, la faptul că mulţi dintre ei s-au implicat şi se implică în continuare cu pricepere şi dăruire în concursuri naţionale ce promovează ştiinţe care, la prima vedere, nu ar trebui să îi preocupe prea mult, neavând tangenţe cu viitoarea lor profesie, nicidecum să-i entuziasmeze cu asupra de măsură, aşa cum s-a întâmplat cu cei din clasele Forestierului care participă, de câteva luni, la Concursul Naţional Interşcolar “Nicolaus Copernic”. 


Un concurs de astronomie organizat de ASUR
Vorbim aici despre o competiţie a cărei desfăşurare a început la jumătatea lunii februarie şi care va trebui să parcurgă, până la finalul ei, încă două etape importante. Este vorba despre un concurs pe teme astronomice organizat de  Asociaţia Secular-Umanistă din România (ASUR) şi destinat instituţiilor din învăţământul preuniversitar. Echipele participante la concurs au ocazia de a câștiga unul dintre cele cinci laboratoare de informatică oferite de sponsorul competiției, iar profesorii coordonatori ai echipelor câștigătoare pot câștiga, la rândul lor, câte un laptop. Concursul, care are o componentă educativă puternică prin faptul că abordează o temă cu un interesant format multidisciplinar, urmăreşte să încurajeze interesul pentru astronomie, în particular, și pentru știință, în general, tema fiind ”Cum a apărut și cum evoluează Universul?” ASUR este o organizație neguvernamentală înființată în martie 2010 cu scopul de a promova valorile umanismului secular. Proiectele și campaniile ASUR  sunt menite să popularizeze cunoașterea științifică și să evidențieze atributele unui stat secular. Concursul se va derula în perioada 19 februarie – 24 septembrie 2015. Echipele participante (de la peste 140 de şcoli şi licee), trebuie să realizeze fiecare o mini-expoziție pe teme de astronomie și cosmologie, să organizeze seminarii și dezbateri și să-şi  promoveze expoziția și evenimentele aferente în școală și în comunitatea locală.”Ne face mare plăcere că acest concurs poartă numele astronomului polonez Nicolaus Copernic; cercetările sale având un impact uriaș în istoria știinţei și a omenirii. Sperăm ca elevii, prin participarea la concurs, să aibă ocazia de a afla mai multe informații, atât despre marii oameni de știință, cât și despre importanța descoperirilor lor”, a declarat Maja Wawrzyk, directoarea Insitutului Polonez din București. Startul concursului a fost dat joi, 19 februarie, în ziua aniversării nașterii lui Copernic, prin intermediul unei conferinţe organizate în cadrul Institutului Polonez din Bucureşti. Manifestarea cultural-ştiinţifică este sponsorizată de System Plus, partener HP si Dell în România. Parteneri ai concursului sunt Institutul Polonez din București, Institutul Astronomic al Academiei Române, Agentia Spațială Română (RoSA), ESERO România și Agentia Spaţială Europeana (ESA).    
                                                                                                                 
Condiţii de participare
Participarea la acest concurs, care își propune să aducă în atenția elevilor și profesorilor subiecte legate de astronomie și cosmologie, este gratuită. Pot participa la concurs echipe de elevi coordonate de profesori de științe. Fiecare echipă trebuie să realizeze o miniexpoziție amplasată într-o zonă circulată a școlii, prin care să ilustreze de o manieră coerentă și corectă din punct de vedere științific evoluția Universului de la Big Bang și până în prezent.
Profesorul coordonator al fiecarei echipe va completa un formular pentru înscrierea în concurs, disponibil pe www.asur.ro. Fiecare echipă va realiza un material expozițional dispus pe minimum 5 metri liniari și minimum 7,5 metri pătraţi, care să reprezinte cât mai interesant și mai corect tema concursului. Materialele expoziționale (fotografii, desene, picturi, scheme, proiecții video, texte etc.) vor fi expuse la avizierul școlii / pe holul principal / în amfiteatru timp de minimum şase săptămâni. De asemenea, este obligatorie prezentarea în cadrul expoziției a cel puțin uneia dintre misiunile spațiale relevante ale Agenţiei Spaţiale Europene – ESA (Planck, Herschel, COROT, Euclid etc.). Concursul urmărește să scoată în evidență atât cunoștințele elevilor, cât și calitățile lor creative. În raportul final, fiecare echipă trebuie să trimită organizatorilor o prezentare a proiectului, a acțiunilor conexe realizate (seminarii, dezbateri, proiecții de documentare etc.) și a modalităților de promovare/diseminare.
Organizatorii își rezervă privilegiul de a vizita școlile/liceele participante, pentru a verifica dacă proiectele respectă cerințele concursului. 
O expoziţie realizată cu sufletul, din zeci de minţi şi inimi 
Echipa Colegiului Tehnic Forestier din Câmpina – constituită din 40 de elevi și cinci profesori (fizică, geografie, istorie și desen) -, a realizat cu mult suflet, din minţile şi inimile curate, pline de viaţă şi avide de cunoaştere ale tinerilor participanţi, o expoziție cu fotografii, desene, picturi, scheme, proiecții video, texte și machete. Echipa cadrelor didactice este alcătuită din prof. dr. Gheorghe Râncu, precum şi din profesorii Vali Șerban, Camelia Cazacu, Emilia Secăreanu și Mihaela Baltag. Lucrările au ilustrat, într-o manieră personală (de fapt, în maniere multipersonale), evoluția Universului de la originile sale şi până în zilele noastre. Expoziţia de pe holurile Forestierului câmpinean a scos în evidență atât cunoștințele realizatorilor săi, cât și calitățile lor creative, oferind printr-o manieră alternativă și interdisciplinară de învățare noi cunoștiințe și competențele elevilor implicați, inclusiv abilităţi de ordin organizatoric și de lucru în echipă. 
Elevii și profesorii câmpineni speră firește să fie printre cele cinci echipe câștigătoare. În raportul final din data de 30 iunie 2015, echipa de la Forestier va trimite organizatorilor o prezentare a proiectului, a acțiunilor conexe (seminarii, dezbateri, proiecții de documentare etc.) și a modalităților de promovare și diseminare online/offline, conform condiţiilor de participare. Organizatorii concursului vor premia cinci echipe. Fiecare cu câte 15 calculatoare și diferite materiale științifice, ce vor fi accesibile tuturor elevilor ce urmează cursurile școlilor câștigătoare.
„Copiii noştri sunt minunaţi”
Unul dintre profesorii coordonatori, dna Camelia Cazacu, profesoară de fizică, ne-a povestit despre participarea elevilor de la Forestier şi lucrările cu care aceştia s-au prezentat în concurs: „Expoziţia nu a fost un lucru uşor de făcut, date fiind cerinţele organizatorilor ca spaţiile de expunere să fie de mari dimensiuni. Expoziţia a fost însoţită de tot felul de sesiuni de comunicări. Toţi elevii de la Forestier au dat dovadă de un elan creator de excepţie şi au muncit cu multă dragoste lucrările expuse în cadrul concursului. Copiii noştri sunt minunaţi. Expoziţia atrage multe priviri, fiind vizitată cu interes de toţi cei care ne calcă pragul. Noi avem de multă vreme în liceu un cerc de astrofizică, însă nu credeam că o temă de astronomie (altminteri, foarte interesantă), poate provoca o asemenea emulaţie printre elevii noştri din toţi anii de liceu. M-a impresionat extrem de plăcut acest lucru, această exuberantă descătuşare de tinere energii creatoare.” 
Copernic – creatorul teoriei heliocentrice
Savantul polonez Nicolaus Copernic, una dintre personalităţile ştiinţei universale, a trăit în perioada 1473 – 1543 şi este creditat cu crearea teoriei heliocentrice, potrivit căreia Soarele se află în centrul Sistemului Solar, o idee considerată fantezistă până aproape de anul 1700. Ar fi mai corect să considerăm că astronomul, cosmologul, matematicianul și economistul Nicolaus Copernic, prelat catolic, a dezvoltat teoria heliocentrică a sistemului solar, căci această teorie a fost susţinută chiar de unii filosofi ai Greciei Antice (Philolaos, Aristarh din Samos, Platon și alţii), convinşi de falsitatea geocentrismului lui Ptolemeu, conform căruia Pământul este fix şi poziţionat în centrul Universului, iar Soarele şi planetele se rotesc în jurul său. În opera sa fundamentală, “De Revolutionibus Orbium Coelestium” (“Despre mișcările de revoluție ale corpurilor cerești”), pe care o termină în 1530, dar va fi publicată abia în anul 1543, cu puțin înainte de moarte, Copernic reia o veche ipoteză heliocentrică, deja susținută de filosofii pitagoreici, și descrie cele trei tipuri de mișcări ale pământului: în jurul axei sale (“rotație”), în jurul Soarelui (“revoluție”) și în raport cu planul eliptic. El menține teza aristotelo-ptolemeică asupra universului finit delimitat pe cer de stelele fixe, lărgindu-i totuşi substanțial dimensiunea în raport cu universul ptolemeic. Doctrina sa heliocentrică a fost completată și dezvoltată de Johannes Kepler și apoi de Isaac Newton, care i-a dat forma definitivă și explicația fizică. De asemenea, susținători ai lui Copernic precum Thomas Digges și Giordano Bruno ajung la ideea universului nesfârșit. Clerul a cerut condamnarea lui Copernic, iar scrierile sale au fost interzise de Biserica Catolică. Copernic nu a fost numai fondatorul astronomiei moderne, ci și inițiatorul primei revoluții științifice. El a deschis o cale nouă, urmată de alți reformatori ai științei. După o muncă de 40 de ani, a demonstrat că Pământul este o planetă ca toate celelalte care se rotesc în jurul Soarelui şi a dovedit inconsistența teoriei geocentrice a lui Ptolemeu, exercitând astfel un puternic impact în mentalitatea Evului Mediu. 
CALENDARUL DESFĂȘURĂRII CONCURSULUI
19 februarie: conferință de lansare a concursului și începerea înscrierilor
31 martie: ultima zi pentru înscrierea școlilor/ liceelor participante
30 aprilie: ultima zi pentru transmiterea fotografiilor certificând amplasarea expozițiilor
1 mai- 19 iunie: expunerea materialelor expoziționale în școli și promovarea lor online/ offline
30 iunie: ultima zi pentru transmiterea raportului final
1 iulie- 31 august: jurizarea
24 septembrie: anunțarea câștigătorilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare