La începutul lunii mai a acestui an, Primăria Câmpina anunța public finalizarea proiectului „Creșterea eficienței energetice în clădirile rezidențiale din Municipiul Câmpina” cod SMIS 120681, finanțat prin Programul Operațional Regional 2014-2020, valoarea totală a proiectului fiind de 4.523.893,91 lei, din care 1.784.668,36 lei reprezintă fonduri europene nerambursabile.
La sfârșitul aceleiași luni, printr-un act adițional, era suplimentată valoarea contractului cu suma de 541.329,21 lei, ajungându-se la o valoare totală de 4.693.377,47 lei (fără TVA).
Contractul atribuit prin achiziție publică desfășurată prin procedură simplificată a fost semnat cu asocierea de firme Rad Panorama Construct SRL și Thadec Engineering SRL, care au subcontractat lucrări mai multor firme: AB Star Electric, Le Grand G&G SRL, Amprise Consult SRL, Coneco Romania SRL, Ideal Max Construct. Majoritatea acestor firme au avut, în ultimii ani, contracte sau subcontracte pentru lucrări finanțate din fonduri publice la Câmpina, notabilă fiind Ideal Max Construct, firma din Năvodari care a ajuns să dețină în proprietate terenul pe care era odată Grădina de Vară și pe care intenționa să construiască aici un ansamblu de locuințe.
Final de mandat, început de probleme
Finalul de mandat al administrației locale câmpinene, conduse în ultimii patru ani de primarul liberal Alin Moldoveanu și de administratorul public Adrian Dobre, scoate în evidență o serie întreagă de probleme în ceea ce privește proiectele finanțate din fonduri europene nefinalizate la termenele stabilite ori gestionate defectuos.
Despre proiectele cu fonduri europene nefinalizate la timp și presiunea care o pun pe bugetul Câmpinei publicația noastră a tras un semnal de alarmă după ședința Consiliului Local din 25 iulie 2024, atunci când primarul Moldoveanu le-a cerut consilierilor locali să aprobe cheltuieli suplimentare pentru trei proiecte cu investiții europene, în caz contrar, municipalitatea riscând să returneze banii primiți până acum.
Dincolo de consecințele acestor blocaje care ar putea costa milioane de euro comunitatea locală, apar tot mai des și nemulțumiri ale cetățenilor în ceea ce privește calitatea și oportunitatea unor investiții publice. Cel mai recent exemplu, după un întreg scandal legat de lipsa instalației de climatizare de la Spitalul Municipal, este reabilitarea termică a blocului situat pe B-dul Carol I, nr. 17-19-21, bl. 7A, 7B, 7C.
Probleme de aerisire după închiderea balcoanelor cu tâmplărie PVC
Unul dintre proprietarii care dețin apartamente în blocul 7 ABC este Sorin Enoiu. Acesta reclamă o serie întreagă de probleme tehnice și de calitate legate de înlocuirea tâmplăriei PVC și de închiderea balcoanelor, dar și atitudinea firmei constructoare și a reprezentanților primăriei.
„În luna octombrie 2023 începeau lucrările de reabilitare termică la blocurile de pe Carol I nr. 21. În condițiile în care blocurile au fost construite cu pereți exteriori din BCA cu grosimea de 0,45 – 0,50 m, nici nu avea cum să modifice semnificativ izolarea termică, însă lucrarea făcea parte dintr-un pachet de mai multe lucrări cu finanțare parțială din fonduri europene. Apartamentul meu, situat în blocul 7C, fusese renovat complet cu mai puțin de un an în urmă. În codițiile în care apartamentul avea montată tâmplărie PVC cu geamuri termopan, însă tâmplăria avea mai mult de 10 ani vechime, am decis să o schimbăm și pe aceasta. Închiderea balcoanelor, pe de alta parte, era total lipsită de utilitate, apartamentul având toate ieșirile pe balcon închise cu tâmplărie PVC montată cu ocazia renovării. În plus, închiderea balconului mic prezenta probleme de funcționare a centralei termice în ceea ce privește evacuarea gazelor arse și a condensului, cămara rămânând fără aerisire. Înclinația plafonului pentru scurgerea apei la aceste balcoane complica și mai mult închiderea, în final rezultând distanțe foarte mari între tâmplărie și pereții construcției” – explică Sorin Enoiu.
În aceste condiții, proprietarul a luat legătura cu persoanele abilitate din cadrul Primăriei pentru a supraveghea lucrarea. „Am discutat în mai multe reprize înainte de a proceda la schimbarea tâmplăriei PVC și închiderea balcoanelor cu d-na Petruța Dobrin și cu d-na Doina Chirea despre problemele închiderii balconului mic, probleme care existau la toți locatarii din bloc, marea majoritate având centrale montate în bucătărie, cu evacuare pe balconul mic. Reprezentantele Primăriei au menționat chiar că vor face demersuri pentru a se renunța la închiderea balcoanelor în cauză”.
Ulterior discuției purtate cu reprezentantele primăriei, Sorin Enoiu a anunțat dirigintele de șantier și șeful de lucrări al firmei care a câștigat licitația asupra acestor aspecte, solicitându-le să fie anunțat când vor fi efectuate aceste lucrări la apartamentul său, pentru a găsi împreună o soluție viabilă. „Pe 4 decembrie 2023, la ora 17:20, am fost contactat telefonic de către echipa ce monta tâmplăria PVC, echipă ce a intrat în apartament fără acordul meu, profitând de faptul că persoana ce a deschis ușa nu cunoștea limba română. Au tăiat balustrada metalică existentă și au montat ramele tâmplariei PVC. Constatând că sunt probleme asupra cărora trebuia să fiu informat, m-au sunat. Sosit la fața locului, am întrebat cine este șeful de echipă și unde poate fi găsit, pentru că procedaseră la montarea tâmplăriei fără acordul proprietarului și era cazul să găsim acum o soluție la situația nou creată. Mi s-a răspuns că este sfârșit de program și că a doua zi de dimineață va fi pe teren. Din acel moment s-a produs ruptura totală. Lucrarea a rămas nefinalizată, cu geamuri lipsă, cu scurgerea de condens obturată de baza tâmplăriei, cu evacuarea gazelor în interiorul balconului închis, cu spații mari între marginile tâmplariei și zidărie și cu pereții nereparați după modificările aduse” – susține proprietarul.
Mai bine de jumătate de an a continuat Sorin Enoiu să poarte discuții cu reprezentanții Primăriei pentru a duce la capăt lucrarea. De fiecare dată i se promitea că lucrarea nu va rămâne nefinalizată și că va fi contactat telefonic pentru rezolvarea problemelor identificate. „Ultima discuție, la insistențele mele, s-a purtat din biroul d-nei Chirea, împreună cu reprezentantul legal al societății care a subcontractat lucrarea de montare a tâmplăriei. A rămas stabilit același lucru, că vor veni să remedieze problema”.
Anul acesta, în luna iulie, nu mică i-a fost mirarea d-lui Enoiu să afle de la asociația de proprietari că lucrarea fusese recepționată, fără să se știe exact cine a semnat procesul de recepție a lucrărilor din partea asociației. „În perioada 12 – 14 august am căutat să discut fie cu d-na Doina Chirea, fie cu d-na Petruța Dobrin. În ultimă instanță, am purtat o discuție din nou cu d-na Dobrin, explicându-i tot ce s-a făcut și tot ce nu s-a facut. În final, am primit o nouă asigurare ca va face personal o adresă către subcontractor și că problemele vor fi rezolvate, având în vedere că lucrarea este nefinalizată și se află în garanție. A fost invocată și existența unei perioade de vacanță, care însă va lua sfârsit în aproximativ 15 zile”.
Locatari nemulțumiți, autorități indiferente
Sorin Enoiu nu este singurul proprietar care s-a arătat nemulțumit de lucrările executate la apartamentele din acest ansamblu de locuințe. Un alt locatar care a sesizat Primăria Câmpina, în repetate rânduri, însă fără niciun rezultat, este d-na Dumitra Manta. La data de 2 aprilie 2024, aceasta trimitea o scrisoare primarului Alin Moldoveanu în care reclama probleme majore legate de lucrările efectuate la balconul său: geamuri defecte, izolație necorespunzătoare, glafuri nefixate și o calitate scăzută a materialelor și a manoperei. Dumitra Manta se confruntă cu o situație neplăcută, în care lucrările de reabilitare termică, în loc să îmbunătățească calitatea vieții sale, i-au adus noi probleme și disconfort.
„În nenumărate rânduri am făcut sesizări verbale către firma care are această lucrare, către d-na Chirea Doina, către d-na Dobrin Petruța, către dumneavoastră personal, începând din luna noiembrie 2023. De la montarea greșită a geamurilor de la balcon și până astăzi nu s-a rezolvat problema mea care este și problema dumneavoastră în recepționarea unei lucrări care nu corespunde calitativ cerințelor Europene. Menționez că am probleme de sănătate grave (diabet, 2 infarcturi, 1 preinfarct) și trăiesc cu un alt stres de 5 luni de când a fost montat greșit acest balcon” – explică Dumitra Manta în scrisoarea adresată primarului Alin Moldoveanu, în care solicită intervenția urgentă a autorităților pentru a rezolva problemele semnalate.
Dumitra Manta spune că mulți alți proprietari din blocul în care locuiește sunt nemulțumiți, dar că aceștia au preferat să-și rezolve singuri problemele, nemaiavând nicio speranță de la Primăria Câmpina, garantul acestor lucrări.
Dispreț maxim față de lege și față de cetățeni
La data de 1 august 2024, publicația noastră a solicitat Primăriei Câmpina, în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, să ne comunice, între altele, dacă a fost efectuată recepția lucrărilor realizate în cadrul proiectului de investiții „Creșterea eficienței energetice în clădirile rezidențiale din Câmpina” (bloc 7 ABC). O solicitare care reclama, în principiu, un răspuns monosilabic, o confirmare oficială a faptului că a fost făcută recepția lucrărilor la acest obiectiv. „Având în vedere cererea dvs. (….) prin care solicitați informații (…) vă informăm că acestea nu pot fi comunicate în termenul inițial de 10 zile având în vedere complexitatea și volumul lucrărilor documentare, cererea dvs. urmând să se soluționeze în termen de maxim 30 de zile de la data înregistrării” – a fost răspunsul semnat de administratorul public Adrian Dobre, care arată un dispreț total față de lege, față de cetățean și, nu în ultimă instanță, față de presa locală.
Proiectul de reabilitare termică a blocului 7 ABC, la fel ca și proiectul de reabilitare termică la Spitalului Municipal, sunt exemple grăitoare ale modului în care gestionarea necorespunzătoare a fondurilor publice poate diminua beneficiile investițiilor UE. Pe măsură ce administrația Moldoveanu se pregătește să plece, cetățenii sunt lăsați să se confrunte cu consecințele unor planificări defectuoase, ale unor lucrări nefinalizate și ale lipsei generale de responsabilitate.
UPDATE.
După 29 de zile de la momentul înregistrării solicitării noastre, făcută în baza Legii nr. 544/2001, la câteva ore după publicarea articolului, a venit și răspunsul din partea Primăriei. Administratorul public Adrian Dobre recunoaște că s-a făcut recepția la terminarea lucrărilor la blocul 7ABC și că, potrivit finanțării obținute, „prin proiectare s-au prevăzut doar lucrări de reparații aferente glafurilor (uși și ferestre)”.
În răspuns se mai menționează și faptul că, la momentul respectiv, reprezentanții asociației de proprietari nu au avut observații cu privire la calitatea lucrărilor executate. Nu se menționează data la care s-a efectuat recepția, în schimb se subliniază faptul că „până la această dată nu există sesizări/ plângeri primite/ înregistrate de la locatari”. Ceea ce, în mod evident, este un neadevăr, din moment ce una dintre aceste plângeri, din care am citat în materialul de față, a fost înregistrată la Primăria Câmpina sub nr. 14950/ 02.04.2024 și este adresată primarului Alin Moldoveanu.
Totusi arată bine din avion,nu ca acoperisurile de case din descrierile scriitorului Cartarescu.Asa ca e loc de mai rau berechet.