Știri

„Vârsta a treia, în pas cu realitatea”

La nivelul Poliţiei Municipiului Câmpina a fost efectuată o analiză a infracţiunilor de furt din locuinţe, constatându-se că o bună parte din aceste infracţiuni nu merg de fapt pe tiparul „spargerilor de locuinţă”(efracţie), ci au în comun o caracteristică aparte, aceea că autorii au pătruns în locuinţă cu acordul victimelor.
Sub diferite pretexte, infractorii au reuşit să obţină încuviinţarea victimelor de a intra în locuinţă. Dintre acestea, exemplificăm: pretinşi angajaţi la diferite regii autonome (electricitate, gaze etc), solicitând accesul în locuinţă pentru efectuarea unor verificări sau lucrări de mentenanţă asupra instalaţiilor. Odată intraţi în locuinţă, aceştia fie mizau pe distragerea atenţiei proprietarilor şi încercau să sustragă diverse obiecte de valoare sau bani; pretindeau diverse taxe, cu valori deloc modice (în jurul a câteva sute de lei), pentru prestarea serviciilor în slujba „beneficiarilor”; motivând că sunt consilieri ai instituţiei primăriei sau asistenţi sociali, diverşi indivizi au abordat mai multe persoane sub pretextul acordării de ajutoare materiale, solicitând să poarte o discuţie cu acestea în interiorul locuinţei; au fost semnalate cazuri în care infractorii au pretins că prestează diferite servicii din partea unor firme private (ignifugare, deratizare etc), pentru care, fie au solicitat diverse taxe, fie au sustras diverse bunuri/sume de bani; tipic locatarilor de case, la domiciliul acestora s-au prezentat indivizi care, invocând faptul că doresc să achiziţioneze diverse produse (sticle goale, băuturi etc), au distras atenţia victimelor, timp in care o a treia persoană a sustras bunuri de valare/bani.
Un alt aspect relevat în urma studierii dosarelor este acela că foarte multe dintre victimele modurilor de operare descrise mai sus sunt persoane de vârsta a treia, autorii de furturi din locuinţe mergând pe premisa că aceştia pot fi mai uşor înşelaţi, atât perceperea pericolului, cât şi posibilităţile de respingere/apărare fiind mai reduse la această categorie de cetăţeni. Abilitatea infractorilor de a-şi disimula comportamentul este relevată şi de faptul că victimele nu fac neapărat parte din categoria celor cu un nivel de instruire mediu/scăzut, ci inclusiv din rândul persoanelor cu studii superioare/intelectuali.
O altă constatare a poliţiştilor se leagă de faptul că tot mai multe persoane de vârsta a treia cad victime unui spectru mai larg de infracţiuni, în special pe fondul lipsei de informare cu privire la măsuri elementare de autoprotecţie în faţa intenţiilor autorilor de infracţiuni comise nu prin acte de violenţă, ci prin înşelarea acestora.
Aceasta este premisa de la care I.P.J. Prahova şi Primăria Muinicipiului Câmpina au considerat oportună demararea campaniei „Vârsta a treia – în pas cu realitatea”.
Activităţile desfăşurate în cadrul campaniei s-au referit la diseminarea informaţiilor privind măsurile practice de prevenire a furturilor din locuinţă, pe marginea unor cazuri concrete de furturi înregistrate. La activităţile desfăşurate sub forma „şedinţelor de cartier” au participat reprezentanţii Poliţiei Municipiului Câmpina, ai Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii, ai Poliţiei Comunitare şi ai Primăriei Câmpina.
Membrii grupului ţintă au fost anunţaţi în prealabil de organizarea activităţilor, prin distribuirea unor invitaţii prin poliţiştii de proximitate, poliţiştii comunitari şi consilierul local responsabil de zona respectivă, urmând ca întâlnirile să fie organizate în sediul unor unităţi de învăţământ amplasate cât mai accesibil.
Activităţile de informare au fost organizate în cartierele Voila (la Şcoala Generală nr. 3), Muscel şi Câmpiniţa (la Şcoala Generală nr. 8), ambele miercuri, 5 mai; Turnătoriei (la grupul Şcolar Construcţii de Maşini) şi Slobozia (Asociaţia Mutuală „Amus”), joi, 6 mai.
Dincolo de aceste „şedinţe de cartier”, mesajele cu caracter preventiv vor continua să fie transmise prin intermediul reprezentanţilor poliţiei şi poliţiei comunitare, utlizându-se materialele atipice realizate special pentru această campanie (pliante şi afişe).
Ce e de făcut?
Persoanele necunoscute care pretind că prestează activităţi din partea diverselor societăţi/regii naţionale (apă, gaze, electricitate), înainte de a  pătrunde în locuinţă, li se poate solicita legitimaţia şi ordinul de serviciu, precum şi actul de identitate;
Chiar dacă aceştia se legitimează corespunzător, plata prestaţiei se face doar către casieria societăţii şi se evidenţiază pe factura lunară de consum;
Intervenţiile / prestările de diverse servicii este recomandat a se efectua după contactarea prealabilă a responsabilului asociaţiei de locatari;
Trataţi cu maximă prudenţă persoanele care se prezintă la domiciliul dumneavoastră şi pretind că vor să încheie diferite tranzacţii (cumpără sau diverse produse). Sub nici o formă nu le permiteţi accesul în locuinţă;
Sistemele de control acces sunt de o reală utilitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare