BREAKING NEWSȘtiri

Reducerea birocrației mai are de așteptat la Câmpina

Strategia de digitalizare a administrației locale bate pasul pe loc. După doi ani de „implementare” și 345.000 de lei cheltuiți, comunicarea informatică între serviciile din Primărie este nefuncțională

Lansate în anul 2019 de administrația condusă de Tiseanu, cele două proiecte prin care se urmărea digitalizarea administrației publice locale până la finalul anului 2021, respectiv „Sistem informatic integrat la nivelul Primăriei Câmpina” și „Soluții informatice integrate pentru simplificarea procedurilor administrative și reducerea birocrației la nivelul municipiului Câmpina”, finanțate cu sute de mii de euro atât din bugetul local, cât și din fonduri europene, sunt astăzi nefuncționale din motive încă necunoscute.
„Ne dorim o administrație publică modernă, care să răspundă cât mai rapid și mai eficient cerințelor contribuabililor. În acest sens, anul acesta vom începe implementarea a două proiecte foarte importante, respectiv a unui sistem informatic integrat şi a unui sistem de tip portal, care va asigura legatura între serviciile interne ale institutiei și interfața cu cetăţenii. Mai simplu spus, vom conecta toate bazele de date din instituție, inclusiv cu cele din Primărie și vom crea posibilitatea ca orice tip de cerere sosită online de la contribuabil să fie rezolvată mult mai repede. Azi, durata de a emite un răspuns este destul de lungă din pricina faptului că o cerere, de exemplu, trebuie plimbată prin mai multe birouri, pentru verificare, avizare și în cele din urmă returnare, sub formă de răspuns, către solicitant. Mai mult de atât, contribuabilul trebuie să ajungă de cel puțin două ori la sediul Direcției pentru a rezolva o problemă. Aceste aspecte vor dispărea odată cu implementarea celor două proiecte” – declara în anul 2019 Alice Tudorache, fostul director economic al Primăriei Câmpina.
Potrivit surselor noastre, cel puțin în ceea ce privește proiectul „Sistem informatic integrat la nivelul Primăriei Câmpina”, lucrurile s-ar fi împotmolit în faza de implicare a angajaților serviciilor de specialitate din Primărie, care ar fi trebuit să participe activ la implementarea acestui sistem, simplificând astfel procedurile (adaptarea procedurilor interne de lucru, digitalizarea arhivelor) și accesul cetățenilor și al mediului de afaceri la informațiile publice. Mai simplu spus, mare parte din personalul care ar fi trebuit să lucreze în noul sistem informatic s-ar fi dovedit depășit de situație, ceea ce a condus, inevitabil, la blocarea proiectului ce putea oferi contribuabililor posibilitatea de a-și rezolva mult mai rapid problemele în raport cu administrația locală.
Că așa stau lucrurile și nu altfel confirmă și viceprimarul Liviu Dumitrache, care într-o postare făcută recent pe pagina sa de Facebook atrăgea atenția: „Am identificat persoanele care s-au perindat prin funcția de ,,manager de proiect” dar și pe responsabilii de la fiecare serviciu. Ulterior, am convocat o ședință în cadrul căreia am purtat discuții cu toți colegii implicați. Toți au fost deschiși la dialog, la cooperare dar situația este complicată. Gradul de implementare la nivelul direcțiilor/ serviciilor oscilează între 20 – 70%. Proiectul a demarat la 12.12.2019 și trebuie să se încheie la 12.12.2021 . (Eu doar ce am primit delegarea). Dar, de la aceasta dată, implementarea și completarea oricărui modul, se va face doar contra cost! Este vina angajaților, este vina implementatorului? O vină comună. Mai putem face ceva în câteva luni, dacă în aproape 2 ani nu am reușit să ne apropiem de realitate?” 
În cadrul unui interviu acordat publicației noastre, viceprimarul a dezvoltat subiectul, afirmând că există servicii în cadrul primăriei cu grad de implementare zero în ceea ce privește acest proiect.
Declarațiile publice ale lui Liviu Dumitrache ne-au determinat să solicităm Primăriei Câmpina, în baza Legii nr. 544/ 2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, detalii legate de implementarea acestui proiect. Mai exact am vrut să aflăm dacă în rapoartele întocmite de SC Integrisoft Solution SRL, societatea care s-a ocupat de acest proiect, există referiri clare cu privire la serviciile din Primărie unde nu s-a putut finaliza implementarea modulelor informatice pentru gestionarea datelor și eficientizarea comunicării între departamente.
Din răspunsul oferit de către Primăria Câmpina aflăm, între altele, că acest contract beneficiază de o clauză de confidențialitate „care nu permite niciunei părți contractuale, fără acordul scris al celeilalte părți, să facă cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terțe părți sau de a utiliza informațiile și documentele la care are acces în perioada de derulare a contractului, în alt scop decât acela de a-și îndeplini obligațiile contractuale”. Autoritățile locale ne-au pus totuși la dispoziție, cu acordul implementatorului, câteva detalii cu privire la funcționalitățile și beneficiile modulelor achiziționate sau în curs de implementare, precum și copiile proceselor verbale încheiate la recepția modulelor implementate până la această dată, respectiv: AvantCont-Investiții, AvantCont-Achiziții publice, AvanPatrimoniu, Manager ANL, SumarUnic, AvanManager, Modul contabilitate bugetară, AvanUrbis, AvanRegis, GIS (AvanMap), Salarizare și Resurse Umane. Ce a determinat nevoia achiziționării unor module informatice pentru gestiunea datelor și eficientizarea comunicării și activității între departamentele Primăriei aflăm tot din răspunsul oferit de autorități: “Departamentele schimbau informații pe hârtie, prin contact direct sau export de date din aplicațiile folosite. Astfel, fluxurile și procesele interne erau mult îngreunate ♦ Managerii din instituție aveau nevoie de suport decizional adecvat, de informații și rapoarte în timp real, de grafice și tablouri de bord ♦ Lipsa corelării datelor și informațiilor între departamente ♦ Raportarea și schimbul de date manual între departamente ♦ Administrarea dificilă a mai multor programe pentru fiecare calculator ♦ Tehnologii învechite: fiabilitatea scăzută și riscul general de securitate ♦ Lipsa unui suport decizional în timp real pentru manageri”.
Din procesele verbale puse la dispoziție, semnate de Alice Tudorache, Adrian Furiș ori Cristi Birligiu, în calitate de reprezentanți ai Primăriei Câmpina, reise faptul că au fost predate licențele, au fost instalate aplicațiile, a fost instruit personalul, iar „aplicația corespunde în totalitate cerințelor clientului și nu necesită modificări”. Dacă sunt și funcționale modulele care apar în procesele verbale ca implementate, nu știm încă, dar este lesne de înțeles, din declarațiile publice ale viceprimarului Liviu Dumitrache, delegat mai nou coordonator al acestui proiect, că mai avem de așteptat până când vom putea spune că Primăria Câmpina a fost digitalizată.


Potrivit anunțului de participare simplificat publicat pe SEAP, produsele și serviciile achiziționate de Primăria Câmpina pentru suma de 488.500 RON (97.700 euro) sunt următoarele: „Servicii de instalare si configurare infrastructura hardware si software; Servicii de instalare, configurare, integrare si asistenta pentru darea in productie a sistemului pana la receptie; Servicii de integrare a sistemului informatic propus cu aplicatiile existente; Servicii de preluare a datelor din aplicatii existente si repopularea acestor date in noul Sistem Informatic Integrat prin modulele descrise; Servicii de instruire personal; Servicii de management de contract. Modulele minimale obligatorii ale sistemului informatic integrat care fac obiectul caietului de sarcini sunt urmatoarele: MODUL M1 – Chirii, concesiuni, locuinte ANL; MODUL M2 – Contabilitate bugetara; MODUL M3 – Salarizare si resurse umane; MODUL M4 – Achizitii publice; MODUL M5 – Investitii; MODUL M6 – Politie locala; MODUL M7 – Asistenta sociala; MODUL M8 – Urbanism; MODUL M9 – Administrarea domeniului public si privat; MODUL M10 – Registru agricol; MODUL M11 – Analiza si raportare; MODUL M12; Centralizare informatii; MODUL M13 – GIS”. Câte dintre aceste servicii și module sunt cu adevărat funcționale, rămâne de văzut.
Dincolo de acest blocaj ce amână până cine știe când finalizarea unui proiect mult așteptat de cetățeni, apare în discuție și faptul că în tot acest timp, din decembrie 2019 și până în prezent, o serie întreagă de salariați ai Primăriei Câmpina, ce au fost angrenați în acest proiect, au încasat indemnizații consistente tocmai pentru a contribui la bunul mers și la finalizarea cu succes a proiectului.
De reținut că până în acest moment, pentru acest proiect au fost cheltuiți din bugetul local 345.000 lei (69.000 de euro).

Decembrie 2020. Autoritățile locale prezintă la Casa Tineretului proiectul „Soluții informatice integrate pentru simplificarea procedurilor administrative și reducerea birocrației la nivelul Municipiului Câmpina”

În ceea ce privește cel de-al doilea proiect, „Soluții informatice integrate pentru simplificarea procedurilor administrative și reducerea birocrației la nivelul municipiului Câmpina”, cu o valoare 2.925.773,78 lei (585.154,75 euro) vom reveni în curând cu detalii.
Acest proiect presupune, între altele, realizarea portalului web disponibil la adresa http://eservicii-eprimarie.primariacampina.ro, declarat funcțional, dar despre care nu a auzit nimeni. Prin intermediul acestuia, cetățenii ar trebui să poată depune cereri online către Primăria Câmpina, să poată furniza documente în format electronic, să completeze formulare online, sistemul furnizând notificări automate și dovezi referitoare la starea solicitărilor transmise. Un proiect care ar reduce birocrația, ușurând cetățenilor, persoane fizice și juridice, modul de interacțiune cu autoritățile publice locale.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare