Emoţii pentru elevii de clasa a VIII-a! În această săptămână, peste 170.000 de elevi susţin primul lor examen, Evaluarea Naţională, dintre care 6735 în judeţul Prahova. Aici au fost organizate 155 de centre de examen și patru centre de evaluare zonale, în care examenele se vor desfăşura după noi reguli, menite să asigure prevenirea răspândirii noului coronavirus. Astfel, s-au luat o serie de măsuri speciale de la intrarea elevilor în școli și până la ieșire.
În primul rând, s-a redus numărul de elevi din sala de examen, fiind permiși doar 10 candidați și nu 20 ca până acum. În acest mod, se respectă măsurile de distanțare socială care impun 2 metri între persoane. Apoi, purtarea măștii de protecție este obligatorie, fiecare elev primind una, gratuit, la intrarea în școală. O altă noutate este cea de-a doua sesiune de examinare, organizată special pentru cei care nu se pot prezenta la Evaluarea Națională din motive medicale: au fost confirmați pozitiv cu noul coronavirus, au stat în izolare/carantină sau au fost spitalizați în prima etapă. Această nouă sesiune se va derula în perioada 22 iunie – 4 iulie.
Tot din cauza pandemiei nu a fost inclusă, în programa de examen, materia din semestrul II, întrucât din 11 martie s-au închis școlile, iar elevii au învățat de acasă, din fața calculatorului.
„Da, pentru organizarea examenului am avut lucruri în plus de făcut față de anul trecut, dar ne-am descurcat. Am colaborat îndeaproape cu personalul cabinetului medical, ne-am luat toate măsurile. Avem săli mari, spațioase și putem asigura în școală locurile necesare pentru 60 candidați“, ne-a declarat prof. Roxana Stan, directorul Colegiului Național Nicolae Grigorescu din Câmpina.
De altfel, fiecare centru de examen dispune de echipamente și materiale de protecție (covorașe dezinfectante, măști de protecție, substanțe dezinfectante pentru mâini, etc).
– se realizează curățenia și dezinfectarea pardoselilor, a obiectivelor din sala de examen (pupitre, mese, scaune), clanței ușii, mânerelor de la geamuri, pervazul ferestrei, prin ștergere cu apă și detergent, apoi cu substanțe biocide;
– intrările/ ieșirile, precum și sensul de deplasare pe coridoare, către sălile de examen și alte încăperi, vor fi semnalizate corespunzător și dezinfectate în mod regulat;
– se asigură existența, în regim permanent, de săpun, prosoape de hârtie, dispensere cu dezinfectant pentru mâini, care vor fi reîncărcate ori de câte ori este necesar;
– În sălile de clasă examenele se vor desfășura prin stabilirea locurilor astfel încât să existe o distanță între candidați, pe rânduri și între rânduri, de 2 m unul față de celălalt, informează ministerul.
Calendarul examenului
Evaluarea Națională a început luni, 15 iunie, cu proba scrisă la Limba și literatura română. Miercuri, 17 iunie, are loc proba la Matematică, iar joi, 18 iunie, la Limba și literatura maternă.
Probele încep la ora 9:00 și se vor desfășura în 4.337 de centre de examen. Elevii au la dispoziție două ore pentru rezolvarea lor. Fiecare sală este monitorizată audio-video și supravegheată de doi asistenți.
Primele rezultate vor fi comunicate săptămâna viitoare, luni, 22 iunie,00 (în centrele de examen), potrivit informațiilor publicate de Ministerul Educației și Cercetării.
Contestațiile pot fi depuse:
– pe 22 iunie (în intervalul orar 16:00 – 19:00)
– și pe 23 iunie (în intervalul orar 8:00 – 12:00)
Acestea pot fi depuse/transmise și prin mijloace electronice. În acest caz, candidații completează, semnează și depun/ transmit prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/ reprezentanții legali ai acestora.
Rezultatele finale vor fi afișate sâmbătă, 27 iunie.
Cum se face intrarea în sala de examen?
Elevii nu pot intra în școală ca până acum. În vreme de pandemie, accesul se face după niște reguli stricte. În primul rând, trebuie să poarte masca de protecție pe care o primesc la intrare sau vin cu ea de acasă. Apoi, se deplasează prin instituție folosind un traseu bine determinat, cu sens unic și marcat cu bandă adezivă și afișe. Astfel, se intră pe o parte și se iese prin alta. La intrare, se face triaj epidemiologic și termometrizare. „Am achiziționat trei termometre digitale noncontact și avem personal desemnat care notează temperatura fiecărei persoane care intră în instituție. În cazul în care se depășește maximul admis, se repetă măsurarea de trei ori succesiv, la interval de 2-5 minute. Cei care depășesc 37,3 grade Celsius nu au acces. Excepție fac elevii care trebuie să dea examenul. Pentru ei am amenajat o sală de rezervă care este, de asemenea, monitorizată audio-video, astfel încât să susțină, în cele din urmă, examenul“, mai spune prof. Roxana Stan.
Mai mult decât atât, fiecare elev se deplasează prin școală însoțit de unul dintre profesori. După ce își lasă bagajul într-o sală de clasă separată, candidatul este condus în sala de examen.
Ce este permis elevilor să aibă asupra lor:
– un act de identitate
– instrumente de scris cu cerneală sau pastă albastră pentru redactarea lucrărilor
– creion negru pentru realizarea desenelor/schemelor
– instrumente de desen la proba de Matematică
Este interzisă introducerea în sălile de examen a unor obiecte, precum ghiozdane, rucsacuri, sacoșe, poșete etc. De asemenea, elevii vor fi informați că este interzis accesul în săli cu orice fel de lucrări/materiale: manuale, dicționare, notițe, însemnări etc., precum și cu orice mijloc electronic de calcul, de stocare de informații sau de comunicare (stick-uri de memorie, telefoane, tablete etc.), se arată în comunicatul remis de minister.
O altă noutate este faptul că pe ușa sălii de examen este afișată oglinda sălii, nu doar lista elevilor ca până acum, astfel încât fiecare să știe exact unde are voie să se așeze.
Pregătirea elevilor, on-line și în școală
Pandemia le-a dat bătăi de cap elevilor din ani terminali, dar și părinților lor, fiind îngrijorați că nu se pot pregăti așa cum trebuie pentru examene. Cu toate acestea, profesorii au încercat să le asigure, pe cât posibil, condiții de învățare ca la școală, chiar dacă orele s-au derulat on-line, pe telefon, tabletă sau calculator.
„S-a lucrat intensiv on-line de acasă, chiar pe tablă interactivă, cu ajutorul unei aplicații. Noi am respectat orarul, am desfășurat orele pe Zoom. Elevii au dat teste, le-au încărcat pe Google Classroom, iar profesorii le-au corectat“, ne-a asigurat directorul Colegiului Național Nicolae Grigorescu din Câmpina.
Mai mult decât atât, în perioada 2-12 iunie au fost organizate, în paralel, pregătiri speciale în școală cu elevii de clasa a VIII-a. Accesul lor în instituție s-a făcut respectând măsurile de protecție pe timp de pandemie. „Am organizat un orar special, elevii au intrat însoțiți, pe un traseu marcat, dar din 60 de candidați câți avem au participat doar 10. Ceilalți au zis că mai bine se pregătesc ca și până acum, on-line. Mulți părinți nu i-au lăsat de teama pandemiei“, a adăugat Roxana Stan.
Iulia Bumbăcea, elevă în clasa a VIII-a: „Sunt puțin emoționată la literatură pentru că nu știu ce ar putea să pice și trăsăturile sunt asemănătoare, dar cred că o să fie bine datorită faptului că am învățat cam tot ce se putea învăța. Nu știu dacă ar fi putut să mă afecteze pandemia deoarece semestrul II nu se dă la examen și avem mai puțină materie. A fost destul de bună și pregătirea on-line datorită școlii care ne-a oferit tot felul de metode.“
Elisabeta Milea, părinte de elev de clasa a VIII-a și profesor de religie: „Am aceleași emoții de prim examen și cel mai important din viața fiului meu. COVID-19 nu ne-a afectat prea tare pentru că am fost serioși de la început și sper să se termine cu bucurie.
Copilul meu a fost într-o fericită inconștiență. Spune mereu că nu are emoții. Orele au fost atipice, niciunii dintre noi nu ne-am așteptat să fie așa. Debutul a fost puțin mai greoi și dezorganizat, apoi s-au obișnuit și au intrat într-un proces de normalitate. La primele ore îi era teamă să dea drumul la cameră, să nu-l vadă lumea cu părul nearanjat.
Consider că părinții au avut un rol covârșitor pentru că i-au pus la muncă. S-au descurcat la înălțime. Au fost și părinți care au fost prinși la serviciu și nu au putut să-i supravegheze pe elevi care, din păcate, s-au lăsat pe tânjeală.
La început îl trezeam să se uite și la teleșcoală, mai ales că era la nivel național. Dar mai mult dormea decât se uita, era la 9 dimineața. Apoi, de patru ori pe săptămână intra pe zoom și făcea teste de antrenament la matematică și română cu profesorii. Pentru restul materiilor încărca teme pe Classroom. Fiul meu a avut noroc că eu sunt profesor de latină și religie, așă că a mai făcut suplimentar și cu mine câteva teste, i le corectam, îi explicam unde greșea. Apoi îl ascultam la comentarii. Dar el îmi spunea că nu se dă așa greu. Am fost mai exigentă decât le cereau profesorii, dar nu toți părinții au avut posibilitatea asta, nici ca pregătire, nici ca timp.“
Cristian Bunea, dirigente la clasa a VIII-a B (CNNG): „Categoric s-au pregătit, în mod special la limba română și matematică toți au fost conștienți de importanța acestor materii. Emoțiile sunt inerente, faptul că n-au fost la școală, nu s-au văzut, da știu că profesorii au lucrat intens cu ei pe Zoom, chiar mai mult decât aveau ore. Pregătire a fost, a lipsit apropierea dintre colegi, socializarea…“
Emoțiile după prima probă
David Milea, elev in clasa a VIII – a: „Nu am avut emoţii, decât zece minute când am intrat. Când am început să scriu mi-a trecut tot. Nu mi s-a părut greu la română. Textul a fost puţin mai complicat, dar exercițiile au fost ușoare. A fost mult de scris, n-am stat deloc. La mate am emoţii mai mari pentru că eu sunt umanist, doresc să mă înscriu tot la Grigorescu, la profilul ştiinţe sociale”.
316 elevi au absentat la proba de limba română, iar 5 nu au participat fiind în izolare la domiciliu
În judeţul Prahova, cinci elevi nu au putut lua parte la examenul de Evaluare Naţională din cauza faptului că sunt consideraţi contacţi ale unor persoane infectate cu noul coronavirus şi sunt izolaţi la domiciliu împreună cu familia. Ei au posibilitatea să se prezinte în sesiunea specială de examinare , programată sa înceapă pe data de 29 iunie, astfel încât să beneficieze de repartizarea computerizată de la începutul lunii iulie.
La sesiunea desfăşurată ieri, în urma testării temperaturii la intrarea in sălile de examen, niciun elev nu a depășit temperatura de 37.3.
Din cei 6735 de elevi absolvenți ai clasei a VIII-a înregistraţi în județul Prahova , 316 au absentat..
Ministerul Educației și Cercetării pune la dispoziția celor interesați o linie TELVERDE – 0800801100 – pentru sesizarea eventualelor nereguli privind desfășurarea Evaluării Naționale. Numărul este disponibil în perioada 15 – 18 iunie, între orele 8:00 – 16:00, iar vineri, 19 iunie, între orele 8:00 -14:00.
Media generală obținută în cadrul Evaluării Naționale are o pondere de 80% în calculul mediei de admitere în clasa a IX-a. Absolvenții clasei a VIII-a își vor putea continua studiile în învățământul liceal sau profesional, fiind asigurate locuri pentru toți elevii care au finalizat ciclul gimnazial, potrivit informațiilor furnizate de minister.
(R.A.I.)