Începând de anul acesta, odată cu noul an şcolar, elevilor de clasa a VIII -a li se va preda o nouă materie: educaţie economico-financiară. Acest curs este introdus pentru ca absolvenţii învăţământului preuniversitar să-şi dezvolte şi să-şi diversifice „competențe cheie”, în afară de abilitățile de comunicare în limba maternă, în limbi străine, dar și de cele referitoare la științele exacte.
Însă aşa cum se întâmplă foarte des în învăţământul românesc, cu nici trei luni înainte de începere școlii, nimeni nu ştie exact cum va arăta materia şi cine o va preda. Adrian Horvat, directorul școlar al Inspectoratului Școlar Municipal București (ISMB), responsabil pentru disciplinele socio-umane, a declarat pentru PressOne că „până la momentul acesta, profesorii nu au fost pregătiți în niciun fel. Nu ne-a anunțat nimeni nimic, nu știm absolut nimic. Care va fi situația la momentul 1-15 septembrie rămâne de văzut. Dar asta înseamnă că eu la momentul ăsta nu știu dacă cu oameni care sunt deja în sistem și care pot preda această disciplină, adică cei care sunt ei înșiși absolvenți de studii financiare – fie ei titulari sau suplinitori – se vor putea acoperi toate orele”.
Un alt aspect important este acela că această materie poate fi predată doar de absolvenți ai științelor economice, ASE, științe administrative sau absolvenţi ai Facultăţii de Drept. Logica este aceea că profesorii care au absolvit o facultate cu profil economic sau administrativ nu mai au nevoie şi de alte cursuri pentru că noţiunile învăţate din timpul facultăţii sunt suficiente pentru a putea preda această materie copiilor de clasa a VIII- a.
Foto: Monitorul de Cluj |
Inspectorul şcolar Adrian Horvat a mai precizat şi că, în momentul de faţă, nu există niciun manual sau o programă care să le explice exact ce înseamnă educaţia financiară, mai ales că acestă nouă materie o să fie predată la nivelul copiilor de clasa a VIII-a.
„Eu nici acum pentru clasa a VIII-a nu sunt pregătită, vă spun sincer. Și chiar mi-am luat notițe cu simț de răspundere la atelierul ăla. Abia aștept să văd ce presupune manualul, pentru că e ceva nou. Ar fi trebuit să fim noi pregătiți inițial, ceea ce nu s-a făcut. Hai că eu mă pun la punct, că nu vreau să intru la clasă și să nu știu ce să îi răspund copilului. Dar nu știu dacă toți vor face treaba asta” a declarat pentru Pressone Ecaterina Ionescu, profesor de Educație Civică din Târgoviște.
Nu este primul an în care în învăţământul românesc se ia această decizie. În anul 2013, educaţia financiară a fost introdusă în şcoli pentru elevii de clasa a III-a şi a IV-a, ca materie opţională. Părinţii care vor ca cei mici să studieze Educaţie financiară, îşi pot înscrie copiii la acest opţional. Educaţia financiară se predă o dată pe săptămână de către educatoarea de la clasă şi poate să fie studiată de elevi fie pe durata unui singur an şcolar, fie pe durata celor doi ani şcolari.
Anul acesta, blogger-ul român Selly a criticat dur învăţământul românesc pentru faptul că în programa şcolară sunt materii care nu ajută, cu adevărat, un viitor absolvent să se descurce în viaţă. Mesajul lui Selly a devenit viral pe reţelele de socializare în doar câteva ore. Acesta a luat 9,70 la Bac, însă a recunoscut că dacă bac-ul se dădea din acele lucruri care l-ar ajuta cu adevărat în viaţă, ar fi picat: „Problema mea nu e cu niciun profesor, ci cu materia care se predă în România, pentru că ce învaţăm noi la şcoală nu are legătură cu realitatea şi asta e o mare problemă. În lumea asta, super digitalizată, în care totul se schimbă foarte repede, în prezent, la şcoală sunt aceleaşi materii ca acum 30 de ani”. (Roxana TUDOSE)