În seara zilei de vineri, 19 aprilie, Librăria Elstar a găzduit un eveniment de gală, o serată culturală de excepție, la care a participat Ana Blandiana și în cadrul căreia s-a vorbit despre ultimul volum de poeme semnat de prestigiosul scriitor român, „Variațiuni pe o tema dată”, apărut recent la Editura Humanitas. În deschiderea seratei, Codruț Constantinescu a citit audienței trei întâmplări trăite de criticul Alex Ștefănescu în prezența Anei Blandiana, text apărut recent în revista ploieșteana Atitudini. Serenela Ghițeanu, cadru universitar la Univeristatea Petrol și Gaze din Ploiești, a făcut o incursiune plină de miez în ultimul univers poetic al Anei Blandiana. „Volumul exprimă o expresie foarte subiectivă și în același timp cititorul se poate identifica cu el chiar dacă nu o cunoaște pe Ana Blandiana (…) O carte despre un cuplu care a trăit împreună timp de 60 de ani și care a fost tot timpul împreună până acum doi ani și jumătate, când Romulus Rusan ne-a părăsit. Erau tot timpul împreună și așa și erau percepuți de ceilalți, participau împreună la lansări de carte, la evenimente etc. Și după 1990 au rămas tot împreună la balconul Pieței Universității, în Alianța Civică sau în constituirea a ceea ce este acum Memorialul de la Sighet. Au fost un cuplu magic, așa cum i-am numit eu în recenzia cărții pe care am publicat-o în Revista 22”. Serenela Ghițeanu a reluat ceea ce Ana Blandiana a afirmat la Paris, și anume că „Variațiuni pe o tema dată nu este o carte dedicată lui Romulus Rusan, ci o carte îndreptată spre el. Tema nu este moartea, tema este iubirea, iubirea care învinge moartea”.
Codruț Constantinescu a rememorat cum a întâlnit-o pentru prima oară pe Ana Blandiana. În toamna anului 2014 a fost rugat să prezinte volumul memorialistic „Fals tratat de manipulare” în cadrul unui eveniment organizat de Librăria Humanitas din Ploiești. În minutele de dinaintea începerii lansării propriu-zise, Ana Blandiana i-ar fi spus că de fiecare dată când cei doi treceau pe lângă orașul Câmpina (porțiunea din DN 1 care ocolește orașul), Romulus Rusan, cititor fervent al Revistei 22, îi spunea: „Ştii, Codruț Constantinescu este din Câmpina”. „A fost și este cel mai important compliment pe care l-am primit de-a lungul experienței mele publicistice”. Pentru cunoscătorii mai vechi ai operei Anei Blandiana, Codruț Constantinescu a citit poemul „Congres” din cartea „Întâmplări din grădina mea”, apărut la Editura Ion Creangă în 1986, un aparent volum dedicat copiilor, de fapt o carte adresată părinților care îndurau grozăviile regimului stalinist al familiei Ceaușescu.
Criticul și eseistul Christian Crăciun, un apropiat al evenimentelor organizate de Librăria Elstar, a subliniat că Ana Blandiana este unul din monumentele poeziei românești. „Volumul Variațiuni pe o temă dată conține o poezie de o „zdrobitoare simplitate”. Ivit din durerea despărțirii de soțul alături de care a străbătut întreaga viață, el se constituie într-un fel de kadish, un travail de deuil, decantare a suferinței în versuri de o seninătate deconcertantă. Tocmai această simplitate, lipsa de patetism sunt impresionante în aceste evocări ale celui plecat. Este, simultan, unul dintre cele mai frumoase volume cu poezii de dragoste din lirica noastră, dar și unul de poezie creștină. Prin această seninătate, prin firescul comunicării între cele două lumi. Sunt tipare poetice foarte diferite, de la sonet la proză poetică având miez de parabolă. Cum ar fi secvența cu femeile din piață care întreabă de „domnul”, sau cu semănarea semințelor de sicomor. Ceea ce sporește senzația de firesc. „Abia cu moartea începe totul” este un vers cât un tratat de teologie. Este o poezie a întâlnirii, nu a despărțirii, a întâlnirii de dincolo de sciziunea viață – moarte. Nu încearcă nicio clipă să surprindă, să caute „originalul”. Temele sunt cele veșnice, asumate firesc: corpul ca o haină a sufletului, raportul corp – suflet, sufletele pereche, suspendarea timpului în iubire, lumina interioară. Personalitatea Anei Blandiana, cu diversitatea de exprimare, de la poezie la proza fantastică, de la acțiunea civică la meditația etică, cu poezia firește în prim plan, este o lecție despre puterea fragilității de a mișca lumea”.
La finalul lansării, Ana Blandiana a oferit numerosului public câteva detalii inedite din culisele conceperii acestui minunat volum (și din punct de vedere grafic): „Este o carte specială. Eu credeam că nu se va scrie deloc despre ea, tocmai pentru că este simplă, nu ai pe ce să te bazezi. Nu a fost un proiect conștient de a scrie o carte. De doi ani de zile lucrez la continuarea volumului Fals tratat de manipulare, în care reunesc întâmplări pe care le-am trăit de-a lungul timpului în străinătate și nu în România, cum este cazul cu Falsul tratat. S-a întâmplat ca după moartea soțului meu, cum stăteam la Brebu (unde strada pe care locuiește se numește chiar așa, strada Ana Blandiana- n.red.), să am sentimentul că nu mă pot salva decât reapucându-mă de lucru, de scris, dar în loc să scriu ceea ce doream conștient, scriam aceste poezii. Inițial nu era vorba deloc de a scrie o carte, erau lucruri prea intime, nici măcar nu le scriam la calculator, ci de mână, adăugăm, și astfel la un moment dat mi-am dat seama că îmi e greu să mai descifrez rândurile. Atunci m-am hotărât să le trec pe curat. După ceva timp le-am oferit și altora pentru a le citi și am primit încurajări – trebuie să le publici, acesta a fost mesajul. Le-am transcris la calculator și le-am dus la Editura Humanitas, dar după o săptămână m-am răzgândit și am mers la editură pentru a le retrage, îmi era frică să nu fie considerate de public prea macabre. Însă Lidia Bodea, editorul Humanitas, atunci când m-a văzut mi-a spus: Ce carte luminoasă și această apreciere, care a venit și după aceea, m-a făcut să-mi schimb percepția și este cea mai mare bucurie pentru mine, să fie percepută astfel – o carte luminoasă. Mesajul este: să nu ne fie frică (de moarte), de fapt totul continuă. Ea (cartea) este o experiență spirituală care a devenit fără voia ei poezie”.
Înainte de sesiunea de autografe, care a durat mai bine de o oră, Lorena Crintea, gazda remarcabilului eveniment, i-a oferit distinsului oaspete o plachetă întru amintirea acestui eveniment de excepție cu mesajul: „În semn de apreciere și recunoștință, pentru întreaga operă și profunda implicare în democratizarea României”.