Editorial

„Reforma” fiscală a lui Tândală

Una dintre cele mai importante „îndeletniciri” ale unei administraţii locale, cu efecte directe şi indirecte asupra cetăţenilor, într-o comunitate, este întocmirea şi aplicarea politicii fiscale.
De cele mai multe ori, în ultimii 21 de ani, politica fiscală gândită de cei aflaţi la putere în Câmpina a ţinut cont, în primul rând, de interesul politic imediat al acestora (populismul electoral ori cerinţele cercurilor de afaceri devoratoare de bani publici)  şi mai puţin sau aproape deloc de priorităţile cetăţenilor şi nevoile lor. Cel mai bun exemplu în acest sens este faptul că, de ani de zile, administraţia locală „investeşte” zeci de milioane de euro în reasfaltări şi rebordurări, iar străzile şi trotuarele nu arată nici pe departe (cu unele excepţii) aşa cum ar trebui, după o asemenea cheltuială.

„Reforma” fiscală propusă zilele acestea de administraţia Tiseanu pentru anul 2012 este o dovadă grăitoare în sprijinul celor arătate mai sus. Ea nu numai că nu ţine cont de realitatea economică aproape dezastruoasă a oraşului, pe fondul crizei economice prelungite, dar pe alocuri mai este şi cinică.
În expunerea de motive publicată pe site-ul Primăriei, edilul şef, iniţiatorul acestei „reforme”, apelează la tot felul de artificii pentru a acoperi, în parte, efectele deficitului bugetar înregistrat anul acesta, ca urmare a „genialei” idei de a majora, începând cu 1 ianuarie 2011, taxele şi impozitele cu 20%. Vă reamintesc, cel mai mare procent de creştere din România.
La fel ca în povestirile copilăriei noastre cu Păcală şi Tândală, când cel de-al doilea îşi căra cu sacul în casă lumina soarelui, primarul nostru mai întâi ne-a cocoşat cu taxele, pentru ca acum (în acelaşi an), să vină cu înlesniri şi amnistii fiscale. Atenţie, doar pentru cei care încă nu şi-au plătit obligaţiile!!!
Iată cum sună două dintre paragrafele „reformei” discriminatorii pusă la cale de politrucul portocaliu: „Pentru ajutorarea contribuabililor propun anularea impozitelor şi taxelor locale restante, inclusiv accesorii, sub plafonul de 40 de lei, înregistrate la 31.12.2011” sau „Propun ca şi la nivelul bugetului local să aplicăm pentru anul 2012 anularea majorărilor de întârziere pentru impozitele şi taxele locale restante la 31.12.2011, calculate până la data plăţii, dacă se achită obligaţiile restante până la 31.03.2012. Facilitatea va fi acordată contribuabililor persoane fizice”.
În ceea ce-i priveşte pe agenţii economici, principalii contribuabili la bugetul local, ei nu se regăsesc decât la capitolul sancţiuni şi anume acelea prin care „agenţii economici care nu au reevaluat clădirile în ultimii 3 ani vor plăti un impozit pe clădiri de 10-20% (faţă de un nivel normal de 1,5%)” sau „agenţii economici care nu au reevaluat clădirile în ultimii 5 ani vor plăti un impozit pe clădiri de 30-40% (faţă de un nivel normal de 1,5%)”. Nici vorbă de facilităţi ori scutiri pentru majorări de întârziere, în condiţiile în care firmele se închid pe capete, iar rata şomajului creşte.

Un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole similare