În perioada 4–9 octombrie, în capitala Belgiei, s-a desfășurat ediția cu numărul 27 a Busworld, cel mai mare târg dedicat autobuzelor și autocarelor din lume. Acest eveniment a avut loc pentru prima dată în 1971, sub denumirea Bus World Kortrijk, fiind organizat în orașul cu același nume din Belgia. Dat fiind faptul că evenimentul a crescut în popularitate, începând cu anul 2019, Busworld s-a mutat la Bruxelles.
Târgul a fost organizat în incinta Brussels Expo, cel mai mare complex de evenimente din Belgia, inaugurat în anul 1935. Construcția clădirii impunătoare a început în anul 1931, cu scopul de a găzdui Expoziția Internațională de la Bruxelles din 1935, dar și pentru a celebra Centenarul obținerii independenței Belgiei.

Busworld 2025, cea mai mare ediție a târgului de până acum
Ediția din 2025 este cea mai mare de până acum, adunând peste 550 de expozanți din 40 de țări, care și-au prezentat produsele, printre aceștia numărându-se 81 de producători de autobuze și autocare.
„În acest an avem 560 de expozanți din peste 40 de țări. Printre aceștia se află 81 de producători de autobuze. De unii dintre expozanți auzim pentru prima dată, însă au vrut să fie prezenți la Busworld pentru a-și prezenta autovehiculele pe care le-au dezvoltat pentru piața europeană”, a spus Mieke Glorieux, directorul Busworld Europe.
În plus, aceasta a punctat și un aspect important: dacă toate autobuzele expuse în acest an s-ar încolona, ar crea o coloană de peste 5 km. „Un total de 252 de vehicule sunt expuse în hale și alte 32 parcate în afara acestora. Aliniate în coloană, acestea ar forma o coloană lungă de 5,1 km”.

Aveuro, printre giganții industriei transportului în comun
Un singur producător din România a expus la Busworld Europe 2025: este vorba despre Aveuro International, firma producătoare de microbuze din municipiul Câmpina.
Aveuro International se află la Bruxelles printre adevărații giganți ai acestei industrii, printre care se numără Iveco, Scania, MAN, Volvo, Mercedes sau Solaris, ale căror autobuze reprezintă cele mai moderne vehicule din flota STB, operatorul de transport public din București.
Participarea la Busworld Europe a reprezentat o rampă de lansare, Aveuro International aflându-se la a patra participare: „Este a patra oară când participăm, în 2017 a fost prima ediție la care am lau parte. Aproximativ 80–90% din toată afacerea noastră pleacă de aici, de la Busworld. Cam toți clienții externi i-am întâlnit și cunoscut aici”, a spus Sebastian Popa, director de vânzări la Aveuro International.
În atenția presei internaționale
După un eveniment de prezentare a firmei și a noilor modele de autobuze, realizat în fața reprezentanților presei, publicațiile internaționale de specialitate au reacționat rapid. Însăși directoarea Busworld Europe 2025, Mieke Glorieux, a publicat un articol în care prezintă noile microbuze produse de Aveuro: „Compania românească Aveuro începe producția de microbuze electrice construite pe platformele Ford e-Transit și Mercedes-Benz e-Sprinter, în diverse configurații, și pot fi văzute în Hala 8, standul 806. Acestea includ o versiune pentru transport școlar cu 16+1 locuri (M2) și o versiune urbană de 7 metri (M3), ambele cu accesibilitate pentru scaune cu rotile. Compania cu sediul în orașul Câmpina a fost fondată ca o afacere de familie și și-a început activitatea în 2007. A crescut de la o mică afacere regională de transport și reparații la un constructor de caroserii de microbuze și furnizor de vehicule electrice” – precizează articolul care poate fi citit în întregime pe site-ul oficial Busworld Europe.
2025, un an de succes pentru Aveuro International
Pentru Aveuro, anul 2025 a fost unul de succes, compania reușind să producă o cantitate notabilă de autovehicule, multe dintre acestea fiind trimise la export, însă microbuzele Aveuro International deservesc totodată și transportul local, dar și transportul elevilor în multe localități din România.
Calitatea principală a microbuzelor Aveuro este că acestea nu sunt „supermașini” de lux, ci, dimpotrivă, vehicule compacte, care să răspundă perfect nevoilor de transport, spune Vlad Papuc, CEO Aveuro: „Exportul, pentru noi, era în proporție de 95%. Produceam în jur de 300 de mașini pe an, iar exportul era de 95%. O mare parte dintre comenzi proveneau din Israel – cred că mai mult de jumătate. Avem o legătură foarte bună cu Colmobil, importatorul oficial de acolo. Vindem mult și în Franța. Din nou, pentru că nu producem mașini superpersonalizate, ci mașini simple de serviciu, pentru că înțelegem că, în cele din urmă, suntem furnizori pentru companii. Și, ca și companie de transport, te uiți la aceste mașini ca la mașini de serviciu. Franța merge bine, Spania merge bine, vindem în toată Europa, dar Israelul a reprezentat întotdeauna jumătate din afacere. Și, da, exportul este de 95%. Exportul este atât de specific de la o țară la alta – asta am învățat. Dacă mergi spre sud, oamenii vor mai mult lux, iar cu cât mergi mai mult spre nordul Europei, cu atât mașinile sunt mai simple. În ultimii doi ani, cu licitațiile din România, am reușit să dobândim o experiență excelentă în gestionarea relației cu autoritățile statului; așadar, în primul rând, vom analiza piața românească”.

Planuri de viitor: extinderea pe noi piețe internaționale
Microbuzele produse la Câmpina circulă deja pe străzile din mai multe țări europene, însă tendința este de extindere către noi piețe: „Microbuzele școlare electrice pe care le-am vândut destul de bine și le-am licitat în România pentru transportul școlar au o cerere foarte mare pentru transportul școlar și în Europa. Acum deschidem destul de bine piața din Franța cu ele. Urmează să livrăm și în Israel astfel de unități și sperăm că o să fie un proiect de succes”, a mai spus Sebastian Popa.
Felix PRECUP




Redacția Oglinda încurajează un schimb de idei liber și deschis. Cu toate acestea, vă rugăm să evitați limbajul vulgar, atacurile la persoană, amenințările sau incitările la violență. Orice mesaj care conține injurii, amenințări sau discurs de ură bazat pe rasă, etnie, religie, orientare sexuală sau alte caracteristici personale va fi șters. Mulțumim pentru înțelegere!