Știri

Uniunea Europeană are „suspiciuni de nereguli” la proiectul de modernizare Calea Dacia

Proiectul de modernizare Calea Dacia a fost, de la bun început şi probabil va rămâne multă vreme de aici înainte, unul cu probleme pentru administraţia Tiseanu. Cu aproximativ trei luni în urmă, scriam în paginile publicaţiei noastre despre faptul că o delegaţie a Comisiei Europeane a verificat investiţiile care se derulează cu finanţare prin Programul Operaţional – Axa Prioritară 2 şi a consemnat deficienţe la sistemul de achiziţii publice în mai multe judeţe, mai precis la utilizarea unor criterii de selecţie discriminatorii aplicate de către autorităţile locale în ceea ce priveşte constructorii, folosirea nejustificată a procedurii accelerate şi lucrări suplimentare contractate ca lucrări similare. Cam ce s-a întâmplat şi pe la noi cu licitaţia organizată de primărie şi câştigată de firma Cast Băneşti, care şi-a „surclasat” contracandidaţii cu termenul de execuţie de numai 4 luni (între timp au trecut mai mult de 2 ani). E drept, pentru un asemenea record, firma Cast Băneşti urmează să câştige aproape 1 milion de euro în plus faţă de preţurile oferite de contracandidaţi. Vă reamintim că licitaţia organizată de primărie a fost contestată de ceilalţi participanţi tocmai din motivele arătate mai înainte, iar Comisia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor a dat câştig de cauză reclamanţilor, însă în cele din urmă s-a ajuns în instanţă, la Curtea de Apel Ploieşti, unde Primăria şi firma Cast au avut câştig de cauză, în urma unei sentinţe definitive şi irevocabile. La vremea respectivă, Comisia Europeană a întrerupt plăţile şi a obligat Guvernul României să remedieze deficienţele constatate. Ulterior, au fost luate la puricat toate contractele încheiate în ţară de beneficiarii Axei 2, verificări ce au avut loc în perioada iulie – august 2011.
Zilele trecute, directorul Agenţiei de Dezvoltare Regională Sud-Muntenia, Liviu Muşat, a declarat că în urma controalelor au fost semnalate în Prahova „suspiciuni de nereguli” în privinţa derulării a două contracte de finanţare, respectiv la Câmpina şi Mizil, ceea ce ar putea însemna aplicarea unor drastice „corecţii financiare” pentru autorităţile locale care nu au respectat regulile.
La Câmpina, proiectul privind modernizarea Calea Dacia este suspectat de nereguli în organizarea licitaţiei pentru execuţia lucrărilor. Primăria Câmpina a încheiat contractul de lucrări cu asocierea dintre SC Cast SRL şi firma italiană Carena Spa Impresa di Construzioni, valoarea contractului, fără TVA, fiind de 18.827.943 lei. Pentru că s-a ajuns la concluzia că nu s-au respectat întocmai prevederile legale privind achiziţiile publice, organismul intermediar (ADR Muntenia) a propus o corecţie financiară de 5%, ceea ce înseamnă aproximativ 10 miliarde lei vechi. De fapt, administraţiei Tiseanu i se impută că a solicitat ca ofertanţii să aibă experienţă în execuţia reţelelor de iluminat, iar câştigătorul licitaţiei nu a îndeplinit această cerinţă, încălcarea fiind declarată „suspiciune de neregulă”. Mai pe româneşte, câştigătorul licitaţiei nu a respectat caietul de sarcini şi a subcontractat lucrarea de iluminat public (a viitoarei pasarele) către o altă firmă, agreată probabil şi de mediile de afaceri din anturajul administraţiei Tiseanu.
Vineri, 23 septembrie, publicaţia noastră a cerut în scris administraţiei locale un punct de vedere oficial legat de această nouă situaţie delicată în care se află proiectul Calea Dacia, însă nu a primit niciun răspuns. Dacă va fi sancţionată şi sunt mari şanse să se întâmple asta, administraţia Tiseanu va trebui să plătească „corecţii financiare” de aproximativ 10 miliarde lei vechi din bugetul local, ceea ce ar putea însemna ca 25% din taxele şi impozitele mărite (cu 20%) în acest an să se ducă pe apa sâmbetei. Cine va răspunde pentru asta rămâne de văzut. Interesant este şi faptul că o eventuală contestaţie depusă de administraţia Tiseanu în acest caz ar putea atrage după sine suspendarea finanţării de la Uniunea Europeană până la soluţionarea problemelor (litigiului), ceea ce în această perioadă de criză financiară ar însemna sistarea pe termen lung a lucrărilor aflate în derulare.

2 Comentarii  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare