Ce poate fi mai frumos decât să vezi copiii zâmbind din tot sufletul, să vezi bucuria jucându-le în ochi, cu atât mai mult cu cât vorbim de copii cu nevoi speciale. Ei sunt aceia care ne oferă cele mai adevărate lecţii de viaţă, ei sunt dovada că orice barieră poate fi ridicată atunci când îţi doreşti cu adevărat, atunci când ţi se oferă încredere şi o şansa să arăţi că eşti puternic, că ai calităţi şi meriţi să fii apreciat pentru ceea ce eşti.
La astfel de clipe am putut fi martori, vineri, 27 martie. În cadrul proiectului “Prin sport alături de oameni” al Asociaţiei Pro Câmpina, derulat în parteneriat cu Primăria Câmpina, a avut loc ultimul eveniment al acestei luni, „Jocurile Regionale Special Olympics Câmpina 2015”, organizat pentru prima dată în municipiul nostru.
Programul a fost conceput de către Fundaţia Special Olympics România, fundaţie înfiinţată în noiembrie 2003, ca parte integrantă a mişcării sportive internaţionale Special Olympics. Această organizaţie contribuie la integrarea socială a persoanelor cu dizabilităţi intelectuale, oferindu-le acestora şansa de a-şi descoperi şi dezvolta potenţialul şi calităţile sportive prin intermediul programelor de pregătire şi a evenimentelor competiţionale organizate pe tot parcursul anului. În acest fel, sportivii au ocazia de a deveni membri activi ai familiei şi ai comunităţii din care fac parte.
Asociaţia Pro Câmpina, condusă de Irinel Dumitraşcu, a contribuit prin voluntariat, dar în primul rând, a fost cea care a făcut posibilă organizarea acestui eveniment de excepţie, municipiul nostru fiind pentru a doua oară, în această lună, gazdă a turismului sportiv. Primăria a fost cea care a asigurat baza materială, concursul desfăşurându-se la Bazinul Didactic şi în sala de sport a Colegiului Naţional “Nicolae Grigorescu”.
“Mă bucur că s-a întâmplat această premieră la Câmpina. Mulţumirea noastră este că am bătut palma cu Fundaţia Special Olympics şi că Jocurile Regionale vor rămâne tradiţie în Câmpina, pentru luna martie a fiecărui an. Mulţumesc Primăriei pentru contribuţia cu baza materială. Premierea a fost făcută de Fundaţia Special Olympics, iar pentru noi, voluntarii de la Pro Câmpina, a însemnat o piatră de încercare, pe care considerăm că am trecut-o cu bine şi ne declarăm mai bogaţi sufleteşte decât eram ieri” – a declarat preşedintele Asociaţiei Pro Câmpina, Irinel Dumitraşcu.
La această primă ediţie au participat peste 100 de concurenţi veniţi din toată ţara, aparţinând unor diferite instituţii de profil: Şcoala Sanatorială Voila, Şcoala Profesională Breaza, Fundaţia Specială pentru Sindrom Down Braşov, Şcoala Specială nr. 1 Ploieşti, Şcoala Specială nr. 2 Ploieşti, Şcoala Specială Plopeni, Şcoala Specială Filipeştii de Târg, Asociaţia Sindrom Down Câmpina, Şcoala Specială Buzău, Fundaţia “Eu pot” Târgovişte, Şcoala Specială Codlea, Şcoala Specială Breaza.
„Copiii s-au simţit foarte bine. Chiar şi atunci când înaintează în vârstă, sportivii Special Olympics rămân copii şi participă din tot sufletul. Competiţiile le organizăm în aşa fel încât să fie, în primul rând, plăcute. Nu efortul este cel care primează, ci plăcerea, participarea care să marcheze şi un progres pentru condiţia lor fizică, menţinerea sau ameliorarea stării lor de sănătate. Copiii sunt fericiţi să se joace, să participe, sunt fericiţi să fie premiaţi, încurajaţi, să fie trataţi cu respect. Sunt aici foarte mulţi voluntari de la Asociaţia Pro Câmpina, care sunt foarte implicaţi, făcându-i pe copii să se simtă importanţi. Sentimentul acesta, fericirea lor, se transmite la părinţi şi rămâne un eveniment memorabil de care ei pomenesc tot timpul, determinându-i pe părinţi să-i aducă şi data viitoare. Noi suntem fericiţi că s-a marcat o asemenea evoluţie, beneficiile reale şi nevoia de mişcare a acestor copii fiind cele care mobilizează şi nu talentul nostru organizatoric. Beneficiile pentru copii sunt cu adevărat importante. Acum doi sau trei ani am început înotul pentru sportivi cu dizabilităţi intelectuale. Acum, la o competiţie regională sunt deja 40 de sportivi la înot, iar unii dintre ei înoată şi procedeu, înoată spate, fluture… Este un progres extraordinar, care arată potenţialul pe care îl au aceste persoane” – ne-a declarat directorul sportiv al Fundaţiei Special Olympics România, Viorel Mocanu.
„Acest eveniment înseamnă demonstrarea abilităţilor lor, mai ales a celor motorii, dar şi sociale şi cognitive, înseamnă o încurajare din partea comunităţii şi o recunoaştere a lor ca parte a societăţii. La Bazinul Didactic s-au desfăşurat probele de înot, 25 m asistat şi 25 m liber. În acelaşi timp, au avut loc evaluări medicale şi probe de gimnastică la Colegiul „Nicolae Grigorescu”. Pot să vă spun că cea mai mare bucurie este atunci când ei se urcă pe podium şi primesc o medalie, pentru că acesta este principiul Special Olympics, fiecare sportiv care participă la competiţiile noastre este aplaudat, are şansa să urce podium şi să se simtă ca un sportiv de performanţă şi pentru ei, acest lucru este cel mai important, faptul că primesc o medalie. Avem poveşti de la părinţi care ne spun că zile şi nopţi în şir, după competiţii, sportivii noştri dorm cu medaliile la gât” – ne-a mărturisit Roxana Osian, director programe Special Olympics România.
Fiecare participant a câştigat aşadar câte o medalie, premierea fiind făcută de către invitaţii speciali ai evenimentului, Laurenţiu Nicolescu, director DJTS Prahova, Carmen Herea, campioană europeană la înot, Anca Pătrăşcoiu, sportivă care a cucerit prima medalie olimpică pentru înotul românesc. “Eu sunt încântată că există concursuri pentru copiii care au deficienţe. Ei sunt fericiţi, iar noi, cei care îi susţinem şi muncim cu ei şi îi încurajăm, la fel! Este un prilej de bucurie şi pentru ei şi pentru noi! Cred că în ultimii trei ani nu am lipsit de la vreo competiţie sub egida Special Olympics şi mă bucur foarte tare de câte ori am ocazia să fiu prezentă” – ne-a mărturisit Anca Pătrăşcoiu.
Echipa de voluntari a Asociaţiei Pro Câmpina |
La evenimentul sportiv a mai participat şi Fundaţia Motivation România care, de anul trecut, în parteneriat cu Fundaţia Special Olympics, a implementat proiectul „Gentle Teaching Romania” prin care încearcă să promoveze şi, în acelaşi timp, să înveţe diferiţi specialişti, din alte organizaţii, cum să-l utilizeze, obiectivul general al acestuia fiind dezvoltarea de servicii pentru persoane cu dizabilităţi intelectuale şi asociate, utilizând această metodă nouă de lucru în România – Gentle Teaching.
„În cadrul evenimentului de astăzi, rolul nostru este de prezentare, informare şi promovare, destinat atât profesorilor cât şi psihologilor din domeniu sau părinţilor, pentru că metoda în sine este o modalitate alternativă de abordare a persoanei cu dizabilităţi, definită în cadrul ei în termeni de vulnerabilitate şi înzestrare şi care accentuează foarte mult importanţa integrării sociale, a participării la viaţa comunităţii şi nu a dezvoltării abilităţilor aşa cum se procedează în terapia clasică. De aceea s-a stabilit un sistem pe patru piloni care pleacă de la a învăţa o persoană să accepte ceea ce primeşte, a învăţa o persoană cu dizabilităţi ce înseamnă sentimentul de securitate, ce înseamnă să fie valorizat şi, prin asta, să poată la rândul său să ofere şi să se implice. Lucrul acesta se realizează în mod simplu, în principal prin prezenţa noastră, prin modul în care privim, modul în care vorbim. Cei care au dezvoltat această metodă în America accentuează foarte mult importanţa petrecerii timpului de calitate în acest context. Sunt şase elemente care se reiau, oarecum, în noţiunile legate de siguranţă şi valorizare. Mai exact, interacţiunile pozitive furnizate zilnic: încurajare, laudă, zâmbet, aplauze pentru a putea face faţă solicitărilor din mediu. De asemenea, nevoia de a avea un program, nevoia de structură, nevoia de a-i respecta dorinţele versus tranziţie, schimbare… Şi când spun de schimbare, nu vorbesc despre lucruri majore, vorbesc chiar de o plecare sau de o participare la un eveniment de genul acesta. Activităţile proiectului, în afară de ceea ce înseamnă parteneriatul cu Special Olympics, implică şi instruirea teoretică, practică şi oferirea de servicii de consultanţă către cinci organizaţii partenere, care de-a lungul anului trecut au fost la noi, au învăţat cum să lucreze şi acum încercăm împreună să găsim o altă modalitate de a-i ajuta să-şi facă beneficiarii să devină mai fericiţi, mai implicaţi în comunitate” – a precizat coordonatorul Gentle Teaching, în cadrul Fundaţiei Motivation România, Monica Magdalena Grecu.
Evenimentul a fost unul încărcat de emoţii constructive şi benefice, trezite de către aceşti copii minunaţi care ştiu şi simt în sufletele lor că amănuntele fac întregul şi că fiecare clipă trebuie trăită la adevărata ei valoare.
Andreea Ştefan