Știri

Serviciul Public „Piața Centrală” a ajuns în blocaj financiar

De aproape doi ani, ca urmare a unui control al Curții de Conturi, în baza unei hotărâri a Consiliului Local din aprilie 2017, Serviciul Public de Administrare și Exploatare a Pieței Centrale Agroalimentare Câmpina a fost obligat să vireze 50% din veniturile sale proprii la bugetul local. Această măsură a dus la un blocaj financiar fără precedent al acestui serviciu, care până atunci funcționa foarte bine. SPAEPCA Câmpina are în administrare și exploatare Piața Agroalimentară (hala acoperită, denumită și Corpul C1), Corpul C2 al Pieței Centrale (clădirea cu etaj din imediata vecinătate, care are spații închiriate numai la parter), platformele comerciale Bazar, I. L. Caragiale și 1 Mai, plus sediul administrativ. Organigrama instituției prevede 25 de posturi, toate fiind ocupate. Serviciul Public al Pieței Centrale, care funcționează din 2005, se organizează în regim de gestiune directă, în subordinea Consiliului Local Campina, fiind finanţat integral din venituri proprii. Vorbim, așadar, despre un serviciu de interes local, având autonomie funcțională, ale cărui obiective principale au fost, în general, îndeplinite. Aceste obiective sunt următoarele: asigurarea continuității activității în condiții optime și prestarea unor servicii de calitate pentru utilizatori și cumpărători; organizarea și dezvoltarea serviciului public în concordanță cu nevoile comunității; respectarea strictă a normelor privind comerțul în zonele publice și aplicarea hotărârilor Consiliului Local și a celorlalte acte normative ce reglementează activitatea serviciului public. Cine are interes să îngreuneze activitatea acestui serviciu public pe care localnicii îl apreciază, pentru că a ajutat la dezvoltarea zonei, dar și la promovarea unui comerț din care să câștige atât cumpărătorii, cât și comercianții?
Corpul C2, folosit parțial
În anul 2017, a fost dat în folosință Corpul C2 al Pieței Centrale Câmpina, al cărui etaj nu s-a putut închiria, în ciuda multor licitații publice organizate în acest sens. Imobilul este modern și dotat cu toate utilitățile și facilitățile unui spațiu în care să se poată desfășura un comerț civilizat, la standarde europene. Chiar dacă este ultramodern, el respectă vechea zicală a negustorilor evrei de altădată: „Prăvălia trebuie să fie pe colț și fără scară”. Imobilul are o poziție strategică, fiind situat la intersecția dintre singurul pasaj pietonal care desparte cele două corpuri ale Pieței Centrale și strada Republicii, artera care taie zona cu cel mai mare vad comercial din Câmpina. Clădirea a așteptat mulți ani să fie realizată într-un parteneriat public – privat, în care municipalitatea venea cu terenul, iar un investitor local cu banii. Până la urmă, investitorul strategic și-a găsit o altă strategie de afaceri, iar proiectul corpului C2 a rămas, timp de aproape un deceniu, încremenit în fază de proiect, un proiect mereu adus în discuții de către edilii orașului, dar niciodată început. După doi ani de lucrări, unele dintre ele întârziate de schimbarea legislației ISU, în 2017 corpul C2 a fost realizat, în întregime din fondurile proprii ale Serviciului Public al Pieței Centrale. Din păcate, etajul nu a putut fi închiriat din cauza unor tarife prea mari, tarife pe care conducerea Pieței Centrale le-ar vrea micșorate substanțial, lucru care nu se poate face fără acordul legislativului local.
 
Veniturile împărțite injust cu Primăria
Marian Nistor, directorul SPAEPCA Câmpina, este nemulțumit de faptul că serviciul pe care îl conduce este bun doar să împartă veniturile cu Primăria, nu și cheltuielile de funcționare:
„Noi din tot ce încasăm dăm jumătate la Primărie. La controlul Curții de Conturi țin să precizez că noi nu am fost chemați să ne susținem punctul de vedere. După mai multe discuții pe care le-am avut cu inspectorii Curții de Conturi, aceștia ne-au lăsat să înțelegem că și-au mai schimbat punctul de vedere asupra problemei, dar pe hârtie nu au pus nimic. Am atacat la Prefectură decizia consilierilor municipali, iar cei de la Prefectură ne-au dat un răspuns parțial favorabil,  dar până la urmă HCL-ul respectiv, extrem de păgubos pentru noi, a rămas în vigoare. Am fost obligați să dăm din urmă jumătate din venituri, și am făcut acest lucru așa cum ni s-a cerut. Nici măcar nu ni s-a cerut jumătate din profituri, ci din venituri. Iar noi nu doar că nu am putut să ne dezvoltăm în aceste condiții extrem de dificile, dar nici măcar cheltuielile de funcționare nu le mai putem suporta. Așa că nu am putut evita deficitul în care am intrat anul trecut. Situația s-ar putea ameliora dacă am reuși să închiriem etajul Corpului C2, dar nu foarte mult, fiindcă și din veniturile încasate de la C2 am da jumătate la Primărie. Noi avem multe cheltuieli până să obținem veniturile încasate, fiindcă trebuie să asigurăm încălzirea spațiilor comerciale, iluminatul lor, trebuie să facem curățenie, iar salubrizarea zonei costă foarte mult, fiindcă se adună cantități mari de deșeuri după fiecare zi. Aici zic eu că nu este corect: adică dacă împărțim veniturile cu Primăria, atunci să împărțim și cheltuielile”.
Piața Centrală nu se mai poate dezvolta
„În aceste condiții, noi cu ce să ne mai dezvoltăm?”, se întreabă retoric directorul Pieței Centrale. Pentru a debloca situația financiară a serviciului, Nistor a venit cu o informare a activității Pieței, la finalul anului trecut, la ultima ședință a Consiliului Local din 2018. Atunci, el a solicitat legislativului municipal o analiză corectă a impasului în care s-a ajuns, care nu poate fi soluționat, în opinia sa, decât într-un singur fel: încadrarea Serviciului Public al Pieței Centrale la sursa de finanțare G – venituri proprii și subvenții. Adică Piața să primească subvenții de la bugetul local pentru reparații și pentru asigurarea unor cheltuieli de funcționare. SPAEPCA Câmpina solicitase și Primăriei, încă din mai 2018, inițierea unui proiect de hotărâre privind schimbarea sursei de finanțare, dar executivul local a răspuns evaziv, anunțând că cererea Serviciului Piața Centrală va fi înaintată comisiilor de specialitate din cadrul Consiliului Local.
Pentru că nu s-a întreprins nimic în acest sens, Marian Nistor s-a adresat în decembrie 2018 Consiliului Local. „Țin să precizez că la data de 21.11.2018, situația financiară a instituției noastre evidenția un disponibil de 21.346 lei, dar și niște obligații de plată de 62.369 lei, dintre care facturile scadente erau de 20.672 lei, iar cota de 50% de plată către Primărie era de aproape 41.700 lei. Așadar aveam un deficit de circa 41.022 lei, care reprezenta aproape toată datoria către Primărie. Noi nu vrem bani pentru funcționare, dar, în aceste condiții, vrem bani măcar pentru reparațiile majore, cum este reparația sistemului de supraveghere, care a picat recent, plus bani pentru dezvoltare, ceea ce înseamnă realizarea mai multor investiții: o parcare de 50 de locuri în Bazar, reabilitarea magazinelor de pe streada IL Caragiale, pentru care avem un proiect prin care să realizăm acolo un complex comercial cu o parcare subterană, dar am fost nevoiți să oprim proiectul acesta din lipsă de fonduri. Noi, la ora actuală, nu mai avem bani nici de funcționare, nicidecum să putem accesa un proiect cu fonduri europene, unde trebuie să plătim experți și să facem o mulțime de cheltuieli aferente cofinanțării, pentru că Uniunea Europeană, se știe, nu suportă niciodată toate cheltuielile. Pe noi ne costă numai salubritatea 6-7000 de lei pe lună. Am observat totuși că în urma demersurilor noastre, lucrurile au început să se miște în Primărie, și sper să primim ajutorul solicitat, pe care noi considerăm că avem dreptul să îl primim. Ar trebui actualizat Regulamentul de organizare și funcționare al Pieței Centrale”, ne mai declară șeful Pieței Publice.
 
Investiții viitoare pentru dezvoltare
În vederea dezvoltării Serviciului Pieței, directorul Marian Nistor are în vedere două investiții principale. Prima ar fi realizarea unei parcări cu 50 de locuri, lucru care ar ajuta la descongestionarea zonei, mai ales în orele de vârf. În acest moment, gradul de ocupare a Bazarului este de 35%, iar pentru agenții economici care au contract de închiriere există varianta mutării în Corpul C2. Oricum, printr-un HCL s-a hotărât casarea și demolarea WC-ului public vechi, situat mulți ani pe amplasament. De asemenea, se are în vedere remobilarea Corpului C1 prin spații comerciale noi. Mai exact, se dorește amenajarea a patru boxe alimentare pe latura de est a clădirii, pe o suprafață de 104 mp, iar structura halei alimentare permite acest lucru.

Serviciul Pieței controlat de Primărie

În septembrie-octombrie, compartimentul Audit public intern din cadrul Primăriei Câmpina a făcut un control la SPAEPCA, control care s-a lăsat cu niște recomandări și cu termene de implementare a măsurilor propuse de auditori. Pentru realizarea acestor recomandări, conducerea Serviciului Public al Pieței Centrale ar dori ajustarea în jos tarifelor de închiriere a spațiilor comerciale. Prin tarifele propuse, conducerea Pieței este convinsă că serviciul public va deveni competitiv, chiar și numai prin veniturile suplimentare ce s-ar putea obține din închirierea Corpului C2. Mingea este în curtea Primăriei, care ar putea iniția un proiect de hotărâre în sensul dorit de conducerea Pieței Centrale, proiect ce ar trebui aprobat, în cele din urmă, de către consilierii municipali, care sunt tot mai convinși că SPAEPCA merită să fie ajutat pentru a depăși criza financiară în care a ajuns, fără ca managementul instituției să aibă vreo vină.
Adrian BRAD

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare