Știri

Semaforul scenariilor COVID din școlile câmpinene

 Școala a început anul acesta, în pandemie, sub semnul scenariilor colorate ca un semafor: verde, galben sau… roșu. Copiii și profesorii sunt nevoiți să păstreze distanța, să învețe cu măști pe față, în spatele unor panouri de plexiglas sau a ecranelor digitale.

Școlile din Câmpina au început noul an în scenarii verzi și galbene, dar pe parcurs, în această primă lună de învățare, s-au înregistrat și situații de scenariu roșu. S-au luat, însă, măsuri doar la nivelul colectivului în care a fost depistat un caz de coronavirus. Până în prezent, nicio unitate de învățământ din Câmpina nu a fost închisă, trecând complet în scenariu roșu și fiind nevoită să desfășoare cursurile exclusiv online.


Toate școlile câmpinene sunt în scenariul galben

Trecerea de la un scenariu la altul este hotărâtă de Comitetele Județene pentru Situații de Urgență, în funcție de rata de incidență a cazurilor la mia de locuitori. Și pentru că, potrivit ultimei raportări, Câmpina a depășit nivelul 1, toate școlile au trecut, din această săptămână, în scenariu galben.
Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Prahova a hotărât vineri, 9 octombrie, trecerea unor anumite unități de învățământ în alte scenarii de lucru. Iată ce hotărâri s-au luat:
– scenariu verde, începând de luni, 12 octombrie, pentru Școala Gimnazială comuna Telega (cu structuri)
– scenariu galben, începând de luni, 12 octombrie, pentru următoarele unități din Câmpina: Liceul Tehnologic Mecanic, Școala Gimazială ”I Câmpineanu”, Școala Gimazială Centrală, Școala Gimazială „Al I Cuza“, Școala Gimazială Sanatorială Voila, Grădinițele nr.5, 6, 8 și Grădinița cu program normal „Iulia Hasdeu”.
– scenariu roșu, începând de vineri, 9 octombrie, ca urmare a înregistrării unor cazuri de infecție cu noul coronavirus fie în rândul elevilor, fie în cel al cadrelor didactice, pentru 10 unități de învățământ din județ, printre care și o clasă a unei școli din Câmpina. 
1. Colegiul Național „Al I Cuza” Ploiești-Cls.a XII-a B
2 Liceul Tehnologic „C. Cantacuzino” Băicoi-Cls. a VIII-a B
3 Școala ”N Simache” Ploiești -Cls. a II-a C 
4 Grădinița Cioceni, structură a Școlii Gimnaziale „Inv.Radu Ion” Vadu Părului
5 Școala Gimnazială „Nestor Urechia” Bușteni – Cls a VIII-a 
6 Grădinița pp „Scufița Roșie” Ploiești-ANEXA (str. Roșiori) cu program normal 
7 Școala Gimnazială „Al I Cuza” Câmpina-Cls a II-a 
8 Grădinița cu pp nr. 30 Ploiești 
9 Grădinița cu pn și pp „Castelul fermecat” Breaza – grupa mică 
10 Școala Gimnazială „IA Bassarabescu“ Ploiești
În perioada de suspendare a cursurilor, conducerile instituţiilor de învăţământ vor dispune realizarea următoarelor activităţi obligatorii: 
a) curăţenia şi aerisirea claselor/sălilor; 
b) dezinfecţia curentă şi terminală a spaţiilor instituţiei de învăţământ, respectiv clase, săli, holuri, toalete; 
c) pe perioada celor 14 zile de suspendare toţi contacţii direcţi din cadrul instituţiei de învăţământ ai cazurilor confirmate vor fi izolaţi/carantinaţi la domiciliu. 
Măsurile de limitare a impactului riscului răspândirii infecțiilor cu coronavirusul SARS-CoV-2 vor fi actualizate ori de câte ori situația o impune. Hotărârile CJSU nr. 57 și nr. 58 din data de 09.10.2020 vor putea fi consultate și pe site-ul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Prahova. 
O clasă întreagă, în scenariu roșu
Cei 16 copii ai clasei a II-a din cadrul Școlii Gimnaziale Al.I. Cuza învață acum exclusiv online, de acasă și vor reveni în colectivitate după 14 zile, în funcție de avizul DSP. Aici a fost depistat un caz confirmat de coronavirus. „Clasa a fost dezinfectată și acum este încuiată. Cu restul școlii am intrat în scenariu galben“, precizează prof. Manuela Vintilescu, directorul Școlii Gimnaziale Al. I. Cuza din Câmpina. „Mai greu a fost pentru clasa de la Școala nr. 3, din cartierul Voila, care aparține de noi și a fost în scenariu roșu în luna septembrie. Copiii aceia au posibilități financiare reduse și, pentru ei, și o mască de 1 leu costă mult. Majoritatea au burse sociale și, din păcate, au fost copii care au absentat de la orele online. Însă am luat măsuri ca lecțiile să ajungă și la ei. Suntem lăsați să ne descurcăm cum putem. Avem două laptopuri în toată școala. Cui să i le dăm? Eu mi-am adus laptopul de acasă pentru ore“, a detaliat Manuela Vintilescu.
Cum se face școală în pandemie?
Părinții fac, acasă, triajul epidemiologic al copiilor, observând starea lor de sănătate. Apoi, în școală se face un alt triaj, la prima oră, însă fără termometrizare. Dacă un elev nu se simte bine, este dus în camera de izolare de unde este preluat de către părinte. În școală este obligatorie purtarea măștii, atât de elevi, cât și de profesori. 
Însă în 2020 pregătirea pentru noul an școlar a durat mult mai mult și a fost mai costisitoare. Pandemia a venit la pachet cu noi cheltuieli pentru școli: echipamente și substanțe de dezinfecție, stoc de măști de protecție, noi echipamente de Internet, panouri de separare pentru bănci.


„Am montat dispensere pentru dezinfectant peste tot: pe holuri, la intrare și la ieșire, precum și în dreptul fiecărei clase. Dezinfectantele sunt achiziționate cu aviz sanitar, fiind din rândul substanțelor acceptate. Am făcut o rectificare bugetară ca să le putem lua. Sunt destul de scumpe: o sticlă de 5 litri costă 200 de lei și, la nivel de școală, sunt necesari 18 l pe săptămână“, ne-a declarat prof. Florentina Dumitrașcu, directorul Școlii Centrale din Câmpina. Instituția, asemeni altora, a făcut parteneriat cu Inspectoratul Școlar pentru a putea achiziționa, în continuare, dezinfectanți și mult promisele tablete, dar încă nu au primit termene clare. „Am cerut un necesar de echipamente, dar nu avem nicio rezoluție momentan. Ni s-a spus doar că fondurile sunt limitate“, a adăugat Florentina Dumitrașcu.
Totodată, Școala Centrală a achiziționat coșuri de gunoi cu pedală și cu capac pentru fiecare sală de clasă, tot ca o măsură de protecție. De asemenea, a asigurat săpun lichid la toalete, hârtie igienică și prosoape de hârtie, însă stocurile sunt limitate. „Ne chinuim să asigurăm necesarul zilnic, dar elevii își bag joc de hârtie. Trebuie să precizez că stocul a fost cumpărat prin Asociația de Părinți“, a explicat directorul instituției.
„Toată vară am montat dispensere, covorașe dezinfectante și când e necesar, le dăm copiilor măști de protecție, dintr-un stoc rămas din vară, de la examenul de evaluare națională. Am completat tabele, cereri, tot ce ni s-a cerut, dar încă nu au venit altele“, a adăugat și directorul Școlii Gimnaziale Al. I. Cuza.
Chiar și așa, nu toții copiii se simt în siguranță în școală. La Centrală sunt 10 elevi, de la clase diferite, ai căror părinți au solicitat învățarea online. Ei au acest drept până la noi reglementări sau până când se răzgândesc.
Pentru scenariul galben și roșu, când este impusă învățarea online, profesorii au apelat la platforme digitale pentru predare, precum este G Suite Education, cu acces gratuit. Însă, pentru ca aceasta să funcționeze cum trebuie, școlile au fost nevoite să modernizeze rețeaua de Internet și echipamentele. „Am trecut la un nou contract de Internet, iar acum pot spune că merge foarte bine rețeaua în școală. Aveam nevoie de asta indiferent de pandemie“, explică directorul Școlii Centrale. Însă nu peste tot sunt vești bune. „Ne-au instalat aparatele, dar nu sunt funcționale. După alegeri nu ne-a mai mers nici rețeaua pe care o aveam înainte. Ni s-a spus să luăm legătura cu cei de la minister. Facem hotspot de pe telefonul mobil personal pentru ore“, a adăugat și prof. Manuela Vintilescu.
Prețul unui panou de plexiglas pentru bancă depășește 100 de lei
Mai mult decât atât, școlile au primit bani de la bugetul local, în septembrie, pentru a asigura montarea de panouri de plexiglas pe bănci, pentru siguranța elevilor și a profesorilor. „Am montat 428 de panouri ca să nu mai fim nevoiți să ținem băncile la 1 metru distanță, dar noi am preferat să le lăsăm tot așa, depărtate. Am făcut selecție de oferte, am achiziționat panourile și în două săptămâni le-am montat în clase“, a spus, pe scurt, Florentina Dumitrașcu. Datorită montării panourilor pe bănci, începând cu 6 octombrie Școala Centrală a putut trece de la scenariu galben la verde, dar nu pentru mult timp. „Minunea a ținut doar o săptămână!“, ne-a spus, dezamăgită, prof. Florentina Dumitrașcu, directorul instituției. Cum rata de incidență a cazurilor a depășit 1 la 1000 de locuitori, toate școlile au fost nevoite să revină la scenariul galben. 
„Avem separatoare, dar unele au început să pice din prima zi, nici nu intraseră copiii în clasă. Avem montate 180 de separatoare care au costat în jur de 20.000 de lei, bani de la bugetul local“, ne-a explicat și prof. Manuela 

  • „Toată lumea a trebuit să se adapteze și încă lucrăm la acest aspect. A trebuit să asigurăm căi de comunicare mai eficiente ca să ne înțelegem între noi. Unele cadre didactice au avut probleme cu tehnologia și pe bună dreptate. Sunt aproape de pensionare și nu sunt obișnuiți, dar am făcut echipă bună și ne-am ajutat între noi. La fel au făcut și părinții. Este o situație deosebită căreia trebuie să-i facem față. Dar a fost greu. Au fost necesare fonduri materiale pe care nu le-am avut. Nu eram pregătiți financiar. Cine ar fi prevăzut că va fi pandemie? Poate nu a fost toată lumea mulțumită, dar dacă suntem sănătoși, restul de rezolvă“, a încheiat, într-o notă optimistă, prof. Florentina Dumitrașcu, directorul Școlii Centrale din Câmpina.
  • „Pentru noi, care suntem de o anumită vârstă și n-am lucrat cu această tehnologie, este groaznic. Din martie am făcut tot felul de cursuri, dar trebuie să facem totul pentru copii, ca ei să nu aibă de pierdut. E foarte greu. Ne-am împăcat cu gândul că trebuie să ne aducem ce acasă tot ce este necesar. Dar e foarte greu și pentru copii, avem navetiști, unora pe pică Internetul în timpul orelor. Dar profesorii le transmit și seara ce au de făcut și rezolvă cumva. Materia e multă, trebuie să ne ținem de programă, dar mergem înainte“, a concluzionat prof. Manuela Vintilescu, directorul Școlii Gimnaziale Al. I. Cuza. 
R.A.I.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole similare