Știri

Scandal în Consiliul Local pentru finanțarea Târgului Mierii

Finanțarea cu bani publici a ediției din acest an a Târgului Mierii s-a lăsat iarăși cu scandal, din cauza unor carențe organizatorice cunoscute din edițiile trecute de către consilierii cu multe mandate în legislativul municipal, dar care nu au fost supuse până acuma dezbaterilor, pentru că probabil le stătea mai bine așa, nesupuse… Pentru o viață plină de liniște, cică e bine să fii om supus, ca să nu ai probleme cu capul (după vorba seculară ”capul plecat sabia nu-l taie”), dar dacă ești carență de organizare plină de viață și de bani publici prin buzunare, e bine să nu fii supusă (dezbaterilor, se înțelege), să nu te lași deloc supusă ca să nu provoci – Doamne, ferește – o afurisită și scandaloasă tăiere de finanțare. Sau poate și de alte capete, mai știi… De ne a-junge mândra noastră Câmpină din oraș fruntaș în marketingul apiculturii în oraș fără fruntași.
Istoria Târgului
Târgul Mierii este planificat a se desfășura la finele luniii februarie, în ultimul week-end (24 – 26 februarie 2017). Evenimentul a ajuns la a XII-a ediție, deci a intrat, de mult, în tradiție, având o vechime de 11 ani. Prima ediție a avut loc în anul 2006 sub denumirea Zilele Mierii, în perioada 6-7 decembrie 2006, atunci când a fost organizată în zona Câmpina prima donaţie de miere în şcoli. Cu acest prilej, peste 2000 de copii s-au bucurat de proprietăţiile minunate ale mierii naturale. Începând cu 2007, perioada de desfășurare a Zilelor Mierii a fost mutată din decembrie în februarie, manifestarea începând a fi promovată sub denumirea Târgul Mierii. La a doua sa ediție, evenimentul a adunat peste 1000 de oameni. Organizatorul Târgului, Asociaţia Apicolă ”Valea Prahovei” a luat fiinţă tot în anul 2006, din necesitatea apicultorilor de a avea un organism reprezentativ  la nivel local și național. Avem aici de-a face cu o fericită coincidență a nașterii în același an și a Târgului, și a Asociației organizatoare, coincidență altoită pe inteligența vizionarilor lideri ai apicultorilor câmpineni, care s-au gândit rapid la o asociere cu municipalitatea condusă de Horia Tiseanu (la primul mandat), pentru organizarea în parteneriat a unui târg național al apicultorilor. Asociaţia Apicolă ”Valea Prahovei” s-a născut după aproape doi ani de discuţii pe baza constatării apicultorilor din zonă că ”împreună este mai bine decât separat!”. Cu 33 de membri fondatori, Asociaţia a devenit rapid  o organizaţie profesională puternică a apicultorilor din zona Câmpina. Poate fi membru al Asociaţiei orice persoană juridică sau cetăţean român care a împlinit vârsta de 18 ani, practică meseria de apicultor, solicită intrarea în asociaţie, este de acord cu statutul acesteia, plăteşte cotizaţia şi celelalte obligaţii asumate de Asociaţie în vederea îndeplinirii scopurilor. Membrii AAVPh se axează în primul rând pe calitatea produselor. Abaterile de la normele de calitate ale produselor apicole sau de la normele sanitar-veterinare atrag după ele şi pierderea calităţii de membru. Cu alte cuvinte, calitatea de membru al Asociaţiei Apicole ”Valea Prahovei” este asigurată de calitatea produselor oferite! În 2008, Târgul Mierii a luat amploare; s-a născut Albina Nina, mascota târgului, iar prezenţa acesteia în şcoli, dăruind miere, a adus o mare bucurie copiilor. Târgul Mierii desfăşurat în 21-22 februarie 2009 a adus la Câmpina aproximativ 4000 de persoane, iar prin mediatizarea de care s-a bucurat, a adus beneficii directe şi pe termen lung vânzărilor de miere, dar și un important capital de imagine municipiului nostru. La cea de-a şasea ediţie „modernă”, Târgul Mierii       Câmpina a devenit cea mai importantă manifestare de profil din țară. În timp, au fost organizate tot mai multe concursuri („Cel mai dulce cuplu”; „Cel mai bun degustător de miere”; „Concurs de fotografii pe teme apicole”; „Concurs de prăjituri sincere cu miere”; „Cel mai bun mâncător de miere”, „Cea Mai Bună Miere”), la care numeroşii participanţii au fost răsplătiţi cu produse apicole. De asemenea, pe lângă apicultori și firme producătoare de produse apicole, după primii ani, au venit la Târg și companii producătoare de echipamente apicole, firme românești, dar și străine (din Republica Moldova, Bulgaria, Italia, Franța etc.). Tot după câteva ediții, a început să fie organizat ”Balul stuparilor”. În câteva ediții, au fost invitați la Târgul Mierii personalități ale vieții publice, cântăreți, oameni de sport, actori etc.
Al doilea scandal al finanțării
Cum spuneam la începutul articolului, scandalul nu este o premieră, deoarece încă ne putem aduce aminte că, în urmă cu vreo patru ani, consilierii câmpineni au decis să nu mai finanțeze evenimentul din cauza unor cereri de finanțare neserioase făcute de organizatorul Târgului Mierii, Asociația Apicolă „Valea Prahovei”, sau și mai bine spus, de către președintele acesteia, carismaticul Mihail Apostolescu. Onorabilul prezident ceruse atunci bani nu doar pentru producția părinților naturali ai mierii (albinele, reginele acestora, trântorii), ci și pentru produsele cu care au fost cadorisiți reprezentanții administrației publice locale invitați să onoreze cu prezența lor Târgul, care nu erau lăsați să plece acasă doar cu frunțile luminate de amintiri dulci, ci și cu sacoșele pline de produse dulci. Pentru că a confundat Târgul cu o târguială, Apostolescu (care, oricum, era nemulțumit, în acel an, de cuantumul finanțării propuse), nu a mai primit bani de la bugetul local la ediția 2013. Consilierii, tare deranjați că li se cereau bani și pentru borcanele dăruite de organizator, i-au tăiat finanțarea președintelui asociației organizatoare. ”Ia mai du-te, frate, și fă-ți Târgul fără noi, adică fără bani de la buget”, și-or fi zis consilierii în sinea lor. Și băiatul nostru s-a dus și a făcut Târgul fără finanțare publică. Și și-a făcut bine treaba, căci ediția 2013 s-a desfășurat fără probleme. Probabil cu mai puțini invitați, cu mai puține distracții, dar cu o desfășurare fără sincope. Dovadă că, atunci când nu se poate altfel, Asociația Apicolă „Valea Prahovei” poate organiza Târgul Mierii și fără finanțarea Consiliului Local. 
Fără taxe de participare nu se poate organizare 
Doar că joia trecută, consilierii PSD nu au mai fost de acord ca organizatorul Târgului să ia bani participanților la eveniment pentru spațiile de expunere a produselor aduse spre vânzare, prin așa-zisa taxă de participare, un fel de chirie mascată a unor spații publice. Când a auzit grozăvia, Apostolescu a zâmbit amar, vizibil deranjat, semn că, fără aceste taxe de participare, el nu poate organiza evenimentul care promovează anual Câmpina, pentru trei zile, drept cel mai dulce oraș al țării. Ion Dragomir, șeful grupului de consilieri municipali PSD, a subliniat faptul că ”noi, consilierii PSD, susținem Târgul Mierii, un eveniment benefic pentru imaginea Câmpinei în țară, dar nu vrem ca organizatorul să închirieze, fără să ne ceară voie, spații din domeniul Câmpinei. Vrem să se finanțeze Târgul, dar vrem ca totul să se facă legal. De aceea, ne abținem de la votarea proiectului.” În final, abținerea lor nu a mai avut nicio influență, întrucât nu s-a mai votat deloc proiectul. 
Târgul merge înainte, dar cu o transparență totală
Chiar dacă, pentru potolirea spiritelor, unii aleși au vorbit despre tradiția Câmpinei în apicultură (un apicultor local chiar este menționat în prima atestare documentară a așezării noastre), chiar dacă s-ar putea considera că organizarea Târgului Mierii rămâne sub semnul întrebării, până la urmă toți aleșii au fost de acord că Târgul trebuie sprijinit în continuare, dar cu o funcționare totalmente în litera și spiritul legii. Și cu beneficii de partea ambilor parteneri, adică, mai concret, cu venituri încasate și de Primărie prin asocierea cu AAVPh. 
Dacă tot pune Consiliul Local atâtea spații care îi aparțin (holuri și foaiere ale Casei Tineretului, platoul și parcările învecinate clădirii), ar fi cinstit să intre și în bugetul local ceva bani de pe urma evenimentului. 
Primarul Horia Tiseanu, care poate fi considerat ”nașul evenimentului”, deoarece fără aprobarea lui acesta nu s-ar fi putut desfășura niciodată, a atras atenția că toți consilierii poartă vina de a nu fi observat că Târgul Mierii a fost conceput greșit, că nu se cunosc foarte bine cheltuielile AAVPh, că nu ar fi corect ca această asociație să rămână cu venituri care nu sunt cunoscute de celălalt partener, legislativul municipal, care pune la bătaie o finanțare de zeci de mii de lei plus toate spațiile pentru desfășurarea Târgului.
 ”Este drept că prin Târgul Mierii Câmpina are un câștig de imagine, care nu poate fi evaluat, cuantificat. Totuși, ar trebui mai multă transparență în cheltuirea banilor. Nemaivorbind că nu înțeleg de ce solicitați în fiecare an fonduri pentru cheltuieli cu care noi nu suntem de accord. Vă tăiem mereu cheltuielile neserioase, dar, în anul următor, veniți din nou cu aceleași solicitări. Avem un contract de parteneriat, însă observ că numai noi plătim. Iar închirierea unor spații puse gratuit la dispoziție de Consiliul Local chiar nu se poate”, a conchis edilul-șef. Consilierul Lucian Cercel, președintele Asociației Columbofililor Prahoveni, l-a sfătuit și el pe Mihail Apostolescu să aibă mai mare grijă la modul cum organizează evenimentul și cum cheltuiește fondurile alocate, deoarece ”se poate organiza un asemenea eveniment și cu bani mai puțini”. 
Președintele AAVPh s-a apărat motivând că un asemenea eveniment, de anvergură națională și uneori chiar internațională, nu poate fi organizat cu bani puțini. ”Ca să îi răspund domnului consilier Ion Dragomir, care m-a întrebat dacă plătesc gunoiul, pot să îi spun că plătim toate utilitățile; nu știu acum să vă spun despre plata gunoiului, dar utilitățile le plătim pe toate”, a declarant Apostolescu în plenul ședinței. 
Tot Ion Dragomir a informat audiența că AAVPh plătește Casei Tineretului, la fiecare ediție, suma de 1000 de lei. Până la urmă, inițiatorii au decis retragerea proiectului de pe ordinea de zi a ședinței, stabilindu-se totodată ca, în următoarele zile, Mihail Apostolescu să se întâlnească la Primărie cu șefii comisiilor de specialitate din miniparlamentul câmpinean pentru a se ajunge la un acord care să rezolve toate problemele ridicate în ședința de plen. Iar, ulterior, noile condiții de finanțare să fie aprobate într-o viitoare ședință extraordinară a aleșilor locali. 
Suntem convinși că incidentul va dispărea într-o mare împăcare generală, cum îi stă bine românului – aprig la mânie și concesiv la politichie -, ceva în genul ”Pupat toți Peața Independenții”. Dar pentru a se împăca, vor trebui stipulate într-un contract de asociere clauze clare, care să ofere transparență totală în cheltuirea fondurilor alocate, plus drepturi și îndatoriri egale pentru ambii parteneri: Consiliul Local Câmpina și Asociaţia Apicolă ”Valea Prahovei”. (A.B.) 
Cu puţin înainte de închiderea ediţiei, Mihai Apostolescu (foto), organizatorului Târgului Mierii, a publicat pe reţeaua de socializare Facebook, un drept la replică adresat unei publicaţii online, pe care îl publicăm integral mai jos. 


Drept la replică,
In legatura cu articolul publicat in 27.01.2017 (…) cu titlul “Consiliul Local Câmpina recunoaște că sunt nereguli în privința Târgului Mierii. Organizatorul anunță suspendarea evenimentului”, fac urmatoarele precizari:
1. Targul Mierii nu “este o afacere privată, plătită din bani publici”, asa cum afirmati in articolul cu pricina. C.L. Campina aloca cca 20-30% din necesar, diferenta urmand a fi acoperita de asociatie din surse proprii( incasarile din taxa de participare la targ si din sponsorizari).
In 2016 s-a alocat pentru Targul Mierii 18.000lei.“ La schimb” cu aceasta alocare municipiul a primit in 2016 promovare in media:
– 17 spoturi radio de 30s cu difuzare nationala pe Radio Romania Actualitati;
– 70 spoturi de 30s cu difuzare nationala pe Radio Trinitas;
– o emisiune speciala dedicata evenimentului cu difuzare nationala- durata de 55min la Radio Trinitas;
– promovare in emisiunile TV Trinitas;
– o pagina si jumatate de prezentare a municipiului in catalogul Targul Mierii 2016;
– 14 zile de promovare prin Radio Best FM;
– promovare pe VP TV;
– 7 zile promovare pe Travel Mix;
– promovare nationala timp de 10 zile pe Radio Antena Satelor (3 spoturi pe zi);
– promovare naitionala pe Radio Romania Actualitati, Radio Antena Satelor,VP TV si Radio Trinitas prin transmisii de la eveniment;
– conceptie si realizare spoturi radio.
– 3 bannere de mari dimensiuni afisate gratuit timp de trei saptamani pe DN1
– campanie de promovare pe FB-vizibilitate
2. Pentru cele “în jur de 130 standuri pentru care apicultorii plătesc 500 lei sau 550 lei pentru cele trei zile cât are loc manifestarea”, va readuc in atentie ceea ce am spus si in sedinta C.L., dar nu ati mai specificat: Nu pentru toate spatiile se percepe taxa de participare. Partenerii, sponsorii si mesterii populari au standuri gratuite, apicultorii membrii AAVPH au un statut special, iar in taxa de participare este inclusa si o invitatie la Balul Stuparilor.
3. O alta afirmatie falsa: “de 12 ani de când la Câmpina se organizează Târgul Mierii, niciodată nu a existat un contract între Consiliul Local (prin Casa Tineretului) și Asociația Apicolă „Valea Prahovei”, iar deconturile nu au fost întotdeauna justificate corect, astfel încât să se știe cu exactitate cum au fost cheltuiți banii alocați de la bugetul Câmpinei.”
Din cele XII editii ale Targului mierii numai 9 au fost in parteneriat cu C.L. La toate cele 9 editii a existat un parteneriat intre AAVPH si C.L. Campina, iar deconturile au fost intotdeauna justificate cu acte pentru fiecare leu cheltuit, fiind insotite si de note explicative privind distribuirea dozelor de miere. 
4.”un partener (Consiliul Local) dă o mare parte din suma necesară organizării, asigură spațiile pentru eveniment, dar nu știe ce și cât se cheltuie, pe ce se duc banii, cu cât contribuie Asociația Apicolă „Valea Prahovei”, care este, de fapt, organizatorul și… partenerul care încasează.”
Suma aprobata pentru eveniment de la bugetul local este folosita pentru promovarea manifestarii si in mod direct a localitatii Campina. Este discutata si stabilita in urma unei sedinte cu membrii Comisiei de cultura a C.L., iar pentru Targul Mierii 2017 stabilirea directiilor bugetate si a sumelor alocate pentru fiecare activitate a avut loc in urma unei sedinte cu presedintii tuturor comisiilor din C.L.
Consiliul Local “dă” pentru organizarea evenimentului cca 20-30% din bugetul necesar, nu cea mai mare parte, sau integral- ca la Serbarile Toamnei.
Promovarea prin evenimentele organizate si prin parteneriate media, pe care am urmarit-o constant de la primele editii, a adus orasului Campina promovare, numai pe radio, de cel putin 300% ori mai mare decat intregul buget alocat manifestarii, lucru pe care l-am afirmat si in sedinta CL din 26.01.2017, dar pe care iarasi nu l-ati mentionat.
Pana la proiectul de buget din acest an municipalitatea nu a considerat important sa aloce bani pentru promovarea evenimentului.
5. In conditiile in care cu mai putin de o luna de zile inaintea Targului Mierii nu avem inca buget pentru eveniment, este firesc si de bun simt sa suspendam manifestarea, pentru a nu repeta situatia din 2013,cand aveam angajate plati de cca 40.000 lei pentru eveniment iar C.L. Campina a alocat doar 7000lei!! Fara ajutorul firmelor LEMS si Fibec trebuia sa aducem bani de acasa pentru organizare.
Targul Mierii, construit cu migala timp de 12 ani, prin numărul de evenimente organizate, numărul de vizitatori si dinamica vânzărilor era cea mai importantă manifestare de profil din țară, atragand la Campina in trei zile cca 15.000-17.000 de oameni.

Mihail Apostolescu,
Organizator al evenimentului 
Târgul Mierii Câmpina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare