În mandatul administraţiei Tiseanu, relaţia dintre Primărie şi Compania Publică de Gospodărie Comunală (CPGC) a fost mereu tensionată. La început, când director era Liviu Şoldan, părea a fi o… nepotrivire de caracter. În “era Carmen Radu”, lucrurile s-au mai liniştit, dar relaţia a fost departe de cum ar trebui să fie una dintre Primărie şi singura societate din Câmpina al cărui unic acţionar este Consiliul Local. Cedarea serviciului de apă şi canalizare către HidroPrahova părea a fi ultima picătură înaintea lichidării Companiei Publice. Nu a fost aşa. Dar nici linişte nu e!
O taxă şi o chichiţă
Ultima găselniţă a Primăriei este intenţia de a solicita preluarea activului în contul taxei de dezvoltare. Practic, despre ce este vorba? În tariful de apă şi canalizare, o cotă reglementată de ANRSCE este alocată ca taxă de dezvoltare. Din această taxă, teoretic, ar trebui să se formeze veniturile, care să fie reinvestite pentru dezvoltarea infrastructurii. Iar Câmpina are mari probleme cu infrastructura reţelelor de apă şi canalizare. Compania a investit veniturile provenite din această taxă, dar din cele aproximativ 14 miliarde lei vechi, Primăria nu mai recunoaşte lucrări de circa 3,7 miliarde lei vechi, efectuate de Companie în perioada 2002-2003. Cum Compania nu are posibilitatea de a achita altfel contravaloarea acelor lucrări, administraţia are în vedere posibilitatea de a prelua o parte din activele CPGC, pentru a acoperi această valoare.
Directorul Dascălu este revoltat
Actualul director al Companiei Publice, Adrian Dascălu s-a arătat contrariat şi dezgustat de maniera de lucru a administraţiei. „Nu aş vrea să intru în polemică pe această temă cu nimeni, dată fiind apropierea unei perioade delicate pentru orice administraţie. Sunt convins că nici unul dintre politicienii care decid în administraţie nu va avea interesul să rezolve această problemă, care nu este numai a Companiei, ci este a Câmpinei. Practic, prin această manevră CPGC va mai avea un singur pas până la a fi lichidată. Pentru mine este clar că se doreşte punerea pe butuci a Companiei. Pe înţelesul tuturor, reprezentanţii administraţiei vor ca noi, după ce am investitit fondurile provenite din taxa de dezvoltare în infrastructura care se află pe domeniul public şi care a fost dată aşa cum a fost dată la HidroPrahova, repet, noi, acum, să le dăm şi banii pe care i-am investit, pentru că aşa vrea unul sau altul! Culmea, a fost exact perioada în care s-a făcut contorizarea Câmpinei, lucrare aprobată de Primărie şi Consiliul Local şi pentru care s-au cheltuit o gramadă de bani. E strigător la cer aşa ceva! Nu avem cum să facem aşa ceva şi le-am demonstrat cu creionul pe hârtie… Degeaba! Dacă asta se doreşte, probabil că până la urmă asta se va reuşi!”Şi dacă asta ar fi singura problemă a directorului Dascălu. Acesta era revoltat că AGA de la CPGC – chiar Consiliul Local – a acordat în comodat un spaţiu important din sediul Companiei către Direcţia Economică. „În loc să luăm noi chirie pe acel spaţiu, l-am dat degeaba!” Cât despre maşinile şi utilajele date de AGA către HidroPrahova: „Hidro a luat maşinile de atunci şi încă nu a venit să facem contractul de vânzare-cumpărare, în ciuda insistenţelor noastre, pentru că «AGA de la Hidro nu a aprobat încă să fie cumpărate aceste maşini»! Adică, eu le plătesc taxele la maşini şi ei se plimbă cu ele! Nu-i aşa că e totul bine?!”
Primăria arată spre lege
Primul reprezentant al administraţiei locale, pe care l-am chestionat în legătură cu acest subiect a fost chiar primarul Horia Tiseanu. Acesta ne-a „driblat”, precizând că „este o problemă nelămurită prea bine din punct de vedere economic şi trebuie să mai discutăm pentru a vedea soluţia cea mai bună”. În ciuda acestui răspuns, Horia Tiseanu a semnat o hârtie, încă din noiembrie 2007, prin care informează CPGC că suma de 3,7 miliarde lei vechi nu este recunoscută de administraţia locală ca fiind lucrări realizate de Companie pe domeniul public în reţelele de apă şi canalizare… Fără comentarii!Alţi reprezentanţii ai Primăriei Câmpina s-au cam ferit să discute acest subiect, de vină părând a fi tot apropierea campaniei electorale, cei mai mulţi dintre angajaţii Primăriei încercând să nu supere pe nici un candidat… Că nu se ştie cine iese primar!Totuşi, surse avizate din cadrul instituţiei au susţinut că dreptatea nu este de partea Companiei: „Conform legii, investiţie înseamnă doar atunci când este vorba de mijloace fixe. Iar legea defineşte mijlocul fix ca având o valoare de minim 18 milioane lei vechi şi o durată de utilizare de minim un an. Ori, pentru contorizare nu sunt îndeplinite aceste condiţii, un contor costând în jurul sumei de 400.000 lei vechi. Asta ca să nu mai vorbim de faptul că, în costul execuţiei unor lucrări, Compania a umflat manopera, astfel încât să încerce să scoată un câştig, iar Primăria nu poate fi de acord cu aşa ceva pentru că un eventual control al Curţii de Conturi s-ar putea solda cu imputarea sumei respective. Şi nu ştiu cine riscă aşa ceva de dragul nimănui, nici chiar al Companiei”.
Ce ar fi de câştigat?
Cine şi ce ar avea de câştigat de pe urma acestui joc? Este destul de dificil de răspuns… Totuşi, falimentarea şi lichidarea Companiei Publice ar aduce administraţiei locale posibilitatea să pună mâna pe toate terenurile şi clădirile aparţinând acum CPGC, inclusiv un sediu foarte valoros situat pe Calea Doftanei, unde deja s-a mutat Direcţia Economică. Mai mult decât acest sediu, baza de producţie a Companiei, situată în zona industrială a localităţii, este râvnită de mulţi „întreprinzători”, care pot da comisioane consistente pentru un astfel de spaţiu de producţie.