A fost o modă a anilor ’90 – înfrăţirea între localităţi. În nevoia de deschidere către Europa, oraşele şi comunele din România, iar cele din Prahova nu au făcut excepţie, şi-au deschis larg porţile să intre… fraţii. Care sunt efectele acelor înfrăţiri pentru viaţa comunităţilor prahovene de astăzi? Aproape nici una. Poate, doar cu excepţia faptului că aleşii locali din diverse vremuri s-au pricopsit cu deplasări la care nici nu ar fi visat înainte de 1989. Şi, poate cu unele daruri primite de comunităţile locale de la localităţile europene, dar asta s-a întâmplat în puţine situaţii.
Centru de afaceri şi obiective îndrăzneţe
A fost o vreme când unul dintre cele mai serioase proiecte legate de o înfrăţire durabilă a părut a fi asocierea dintre administraţiile localităţilor Câmpina, Breaza şi Sinaia cu municipalitatea din Give, Danemarca. Semnat la 23 iunie 2001 de primarii localităţilor implicate Willy Dhal Johanson Give), Gheorghe Tudor (Câmpina), George Mărăcineanu (Breaza) şi Constantin Păsărin (Sinaia), parteneriatul avea o serie de obiective concrete. Printre acestea: înfiinţarea unui centru pentru afaceri, inovarea administraţiei şi conducerii publice prin pregătire de personal şi schimburi de experienţă, informaţii şi expertiză, precum şi consolidarea procesului de democraţie prin cooperarea între instituţii şi ONG-uri. Scopuri frumoase, nobile chiar, dar care au rămas doar pe hârtie…
„A fost doar o idee interesantă…”
Cel puţin la nivelul municipiului Câmpina, parteneriatul cu danezii a însemnat o vizită a unei delegaţii din Câmpina, condusă de Horia Tiseanu, fostul viceprimar, primarul de astăzi. Şi cam atât. De altfel, Gheorghe Tudor, semnatar în calitate de primar al Câmpinei al acestui parteneriat, ne-a declarat despre povestea de atunci : „A fost doar o idee interesantă, dar, după câteva vizite reciproce, interesul a scăzut. Atât din partea lor, cât şi din partea noastră. Era o modă atunci. Se apropia, însă, intrarea noastră în Europa şi astfel de parteneriate nu prea-şi mai găseau rostul… Iar ca să ne înfrăţim cu localităţi din afara Europei, nu prea văd sensul. Tot ceea ce ne propusesem în acel parteneriat a rămas doar la stadiul de proiect”.În afara acestei tentative de înfrăţire la un nivel regional, fiecare localitate importantă de pe Valea Prahovei a realizat alte înfrăţiri. Câmpina are semnate diverse parteneriate sau asocieri cu localităţi din Italia, Turcia şi China. Breaza este înfrăţită cu localitatea japoneză Kawasaki. Comuna europeană Cornu este înfrăţită cu localitatea Murs-Erigne, din Franţa. Şi oraşul Comarnic este înfrăţit tot cu o localitate din Franţa, Savigny-le-Temple, din departamentul Seine et Marne. Sinaia este înfrăţită cu staţiunea italiană Aosta, în vreme ce oraşul Buşteni şi-a găsit „fraţi” în Franţa – Moissy Cramayel şi Tunisia – Djerba-Midoun. În toate cazurile, în afara unor vizite reciproce, efectele sunt minime, iar pentru comunitate, practic, inexistente.
Centru de afaceri şi obiective îndrăzneţe
A fost o vreme când unul dintre cele mai serioase proiecte legate de o înfrăţire durabilă a părut a fi asocierea dintre administraţiile localităţilor Câmpina, Breaza şi Sinaia cu municipalitatea din Give, Danemarca. Semnat la 23 iunie 2001 de primarii localităţilor implicate Willy Dhal Johanson Give), Gheorghe Tudor (Câmpina), George Mărăcineanu (Breaza) şi Constantin Păsărin (Sinaia), parteneriatul avea o serie de obiective concrete. Printre acestea: înfiinţarea unui centru pentru afaceri, inovarea administraţiei şi conducerii publice prin pregătire de personal şi schimburi de experienţă, informaţii şi expertiză, precum şi consolidarea procesului de democraţie prin cooperarea între instituţii şi ONG-uri. Scopuri frumoase, nobile chiar, dar care au rămas doar pe hârtie…
„A fost doar o idee interesantă…”
Cel puţin la nivelul municipiului Câmpina, parteneriatul cu danezii a însemnat o vizită a unei delegaţii din Câmpina, condusă de Horia Tiseanu, fostul viceprimar, primarul de astăzi. Şi cam atât. De altfel, Gheorghe Tudor, semnatar în calitate de primar al Câmpinei al acestui parteneriat, ne-a declarat despre povestea de atunci : „A fost doar o idee interesantă, dar, după câteva vizite reciproce, interesul a scăzut. Atât din partea lor, cât şi din partea noastră. Era o modă atunci. Se apropia, însă, intrarea noastră în Europa şi astfel de parteneriate nu prea-şi mai găseau rostul… Iar ca să ne înfrăţim cu localităţi din afara Europei, nu prea văd sensul. Tot ceea ce ne propusesem în acel parteneriat a rămas doar la stadiul de proiect”.În afara acestei tentative de înfrăţire la un nivel regional, fiecare localitate importantă de pe Valea Prahovei a realizat alte înfrăţiri. Câmpina are semnate diverse parteneriate sau asocieri cu localităţi din Italia, Turcia şi China. Breaza este înfrăţită cu localitatea japoneză Kawasaki. Comuna europeană Cornu este înfrăţită cu localitatea Murs-Erigne, din Franţa. Şi oraşul Comarnic este înfrăţit tot cu o localitate din Franţa, Savigny-le-Temple, din departamentul Seine et Marne. Sinaia este înfrăţită cu staţiunea italiană Aosta, în vreme ce oraşul Buşteni şi-a găsit „fraţi” în Franţa – Moissy Cramayel şi Tunisia – Djerba-Midoun. În toate cazurile, în afara unor vizite reciproce, efectele sunt minime, iar pentru comunitate, practic, inexistente.