Știri

La cabinetul TBC din Spitalul Municipal încă nu se pot elibera reţete electronice

Spitalul Municipal din oraşul nostru se estimează a fi printre cele 30 – 40 de spitale din ţară care au reuşit să-şi ridice calitatea serviciilor medicale oferite la standardele europene în domeniu. Chiar dacă primul spital câmpinean a primit atestat în acest sens doar pentru 70% din activitatea desfăşurată, este şi acesta un semn că lucrurile în a doua unitate spitalicească a judeţului sunt pe un drum bun. Progresele obţinute par a fi umbrite de nereuşita implementării serviciului electronic de eliberare a reţetelor electronice. Mai exact, de faptul că, nici până în ziua de azi, Cabinetul TBC de pe strada Vasile Alecsandri nu poate elibera astfel de reţete. Desigur, vina nu este a personalului medical, ci a deficienţelor sistemului care ori este greşit conceput, ori este prost implementat pe traseul dintre bazele de date ale Caselor de Asigurări de sănătate şi calculatoarele destinatare. Este adevărat că există, peste tot în ţară, cabinete medicale sau unităţi spitaliceşti unde încă persistă haosul reţetei electronice, reţetă care ar fi trebuit să scurteze foarte mult timpul necesar procurării medicamentelor de la farmacii. Sistemul a fost gândit (dar se pare că nu a fost gândit prea bine), astfel încât pacientul să-şi cumpere medicamentele necesare fără să aştepte mai mult de câteva minute în faţa ghişeului de la farmacie, căci farmacistul, după ce preia reţeta respectivă, o trece prin faţa unui dispozitiv care citeste un cod de bare, iar pe calculator apare tratamentul prescris de medic. Apoi, farmacistul îi spune pacientului daca are toate medicamentele în farmacie şi cât costă. Înrealitate, însă, lucrurile sunt mult mai complicate. Încă din octombrie 2012, conducerea Spitalului Municipal Câmpina  a început pregătirile pentru implementarea sistemului reţetelor electronice. Prima dată au fost achiziţionate calculatoare şi imprimante noi, dar din cauza fondurilor insuficiente, această problemă nu a fost rezolvată în totalitate, doar 90% din necesar fiind asigurat. Problema nu este departe de a fi soluţionată, mai ales că, recent, graţie unei sponsorizări, au fost donate spitalului şapte calculatoare. În Policlinică, fiecare cabinet medical are câte un calculator în dotare, iar în fiecare secţie a spitalului există un calculator la doi medici, cel puţin. Încercând să aflăm care sunt problemele acestui sistem la nivelul SMC, am primit mai multe informaţii de la medicul pneumolog Elena Dumitrescu, directorul medical al unităţii: “În implementarea sistemului reţetelor electronice, am întâmpinat destule greutăţi şi am fost surprinşi de multe situaţii, unele plăcute, altele mai puţin. După ce am pus la punct infrastructura şi ne-am înregistrat cu semnătura electronică, am început să aplicăm sistemul ca să vedem cum funcţionează. Am avut surpriza să constatăm că, în anumite cabinete, s-a putut lucra fără probleme încă de la început, cum este cazul cabinetelor Psihiatrie şi Pediatrie din Ambulatoriu, dar în altele, nu. Cu timpul, în toate cabinetele medicale din Ambulatoriu situaţia s-a rezolvat. La cabinetul TBC, însă, nici până azi nu s-a reuşit să se elibereze reţete electronice. În general, în secţiile spitalului şi în cabinetele din Ambulatoriu, se eliberează corespunzător acest nou tip de reţete, problemele apărând rar, în special în Ambulatoriu, din cauza dotărilor învechite. Dar la cabinetul TBC tot nu i-am dat de capăt. Am crezut iniţial că o fi ceva greşit la infrastructura noastră, la serverul nostru, la semnăturile noastre electronice, cu toate că am lucrat împreună cu specialiştii IT de la Casa de Asigurări de Sănătate. Zilele trecute, am fost informaţi de aceşti specialişti că hiba nu este la noi, că problema ţine de informatica şi de baza de date de la CJAS. Apar adesea neconcordanţe între informatică şi contractări. Concret, în cazul meu, pe semnătura mea electronică, când e să eliberez o reţetă electronică, totul merge bine până la ultimii paşi, când îmi apare că nu sunt în relaţie contractuală cu CJAS, iar calculatorul indică un alt medic din Câmpina. Problema asta, trebuie să recunoaştem, ne depăşeşte, şi numai informaticienii o pot rezolva.”  Într-adevăr, cu toate progresele făcute, eliberarea  reţetelor electronice continuă să rămână o problemă spinoasă pentru SMC, mai exact pentru Cabinetul TBC. În multe alte localităţi din ţară se poate întâlni o situaţie asemănătoare. Deficienţele cele mai mari ar fi cauzate, se pare, de neconcordanţa dintre datele din teritoriu şi cele deţinute de CJAS. Au fost numeroase situaţiile în care unor pacienţi câmpineni care au prezentat adeverinţe de salariat în regulă şi care aveau plătite la zi toate contribuţiile de asigurări de sănătate, dar nu li s-au eliberat reţetele electronice, pentru că în baza de date a CJAS aceşti pacienţi nu figurau sau apăreau ca fiind decedaţi. A.N.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare