În vara anului 2013, mulți șoferi care locuiesc sau tranzitează adesea zona respectivă, erau mulțumiți pentru faptul că intersecţia străzilor Kogălniceanu – Stere – Hasdeu fusese, în sfârșit, semaforizată. Intersecția fusese considerată mulți ani un coșmar în trafic, nu neapărat pentru faptul că, în acel loc, mașinile circulau bară la bară în orele de vârf, ci deoarece, ca un făcut, cei care veneau de pe strada B. P. Hasdeu nu respectau prioritatea străzii Mihail Kogălniceanu (prelungită cu Constantin Stare), iar mașinile care circulau pe direcția cu prioritate aveau adesea viteze mult peste cea legală. Acest lucru făcea ca, în fiecare an, în intersecția cu pricina să se producă trei-patru accidente prin coliziune.
În aceeași situație se afla și intersecția străzilor Conductelor și Constantin Stere, aflată la circa 400 de metri, pe sensul spre Turnătorie. La fel de periculoasă ca și surata ei amintită la începutul articolului, intersecția Conductelor – Stere a fost și ea, anual, loc de desfășurare a cel puțin trei-patru accidente rutiere. Unele s-au soldat cu victime, altele, doar cu răniți și pagube materiale. Însă, spre mare surpriză a locuitorilor din vecinătate, recent, conducerea Primăriei Câmpina a demarat lucrările și la intersecția Conductelor – Stere. Lucrările de montare a cablurilor subterane sunt realizate aproape pe jumătate. S-au frezat canale în trotuare pe o lungime de câteva zeci de metri, deocamdată pe două tronsoane ale intersecției, urmând ca, în două-trei săptămâni, dacă vremea nu se strică, să se sape șanțuri de aceeași lungime și pe celelalte două tronsoane rămase.
Va urma, probabil, o lună de zile de acomodare, răstimp în care conducătorii auto se vor obișnui cu semaforizarea intersecției. La o anumită distanță se montează sub carosabil bucle inductive pentru detectarea prezenţei sau trecerii unui vehicul în apropierea intersecției sau chiar prin intersecția respectivă, deci pentru monitorizarea și optimizarea traficului rutier din acesată zonă. Așa cum menționam ceva mai devreme, cele mai multe accidente au loc din vina şoferilor care circulă pe strada Conductelor şi nu acordă prioritate autovehiculelor care se deplasează pe strada Constantin Stere, venind dinspre Turnătorie sau dinspre Piaţă. Realizarea semaforizării va reduce drastic numărul accidentelor de circulație în această intersecție la fel de blestenmată ca cea aflată la întretăierea arterelor Hasdeu – Kogălniceanu – Stere. Odată cu creşterea spectaculoasă a traficului rutier datorită dezvoltării activităţilor urbane, se încearcă soluţii de decongestionare a traficului urmărindu-se două direcţii: o folosire judicioasă a spaţiului rutier precum şi un control şi o monitorizare eficiente. În prezent, în majoritatea intersecţiilor se găsesc mai multe tipuri de instalaţii de semaforizare cu semnale luminoase, dintre care se pot aminti: semafor cu LED-uri sau lumini clasice pentru vehicule; semafor cu LED-uri sau lumini clasice pentru pietoni; semafoare mobile temporare, cu LED-uri sau lumini clasice; lampa filatoare; dispozitiv pentru semnalizare acustică etc. Pentru detecţia automobilelor, se folosesc bucle inductive de diferite feluri: bucle transversale, pentru detectarea prezenţei sau trecerii unui vehicul în apropierea liniei de oprire de pe o cale de rulare; bucle longitudinale, care se montează suplimentar faţă de bucla transversală şi care pot avea o profunzime de până la 30 de metri, ele semnalizând prezenţa mașinilor în intersecţii; bucle avansate, plasate la 80-100 de metri de linia de oprire pe o cale de rulare, care servesc la măsurarea traficului pe minut şi a gradului de ocupare a arterei de circulaţie, informaţii necesare pentru alegerea timpului de comandă.
Adrian BRAD