Un atelier fără autorizaţie de funcţionare?
În cartierul Câmpiniţa, un cartier rezidenţial liniştit, cu vile una şi una, la intersecţia aleilor Liliacului şi Luminii, funcţionează de doi-trei ani un atelier mecanic-auto. Unitatea este trecută în documentele oficiale drept un centru de diagnoză injecţie auto, dar mai mulţi vecini consideră că, de fapt, în locaţia respectivă se realizează frecvent reparaţii auto de tot felul, reparaţii care se execută până noaptea târziu, cu tulburarea liniştii de către şoferii care aşteaptă să le vină rândul (prin decibelii agresivi ai manelelor ascultate de aceştia), dar şi de către cei care ies cu maşinile din service şi turează motoarele într-un zgomot infernal pentru a verifica reparaţiile făcute. În plus, vecinii atelierului sunt indignaţi nu doar de faptul că le sunt ocupate locurile de staţionare ale maşinilor proprii, de la marginea carosabilului, dar şi de mizeria care rămâne la sfârşitul zilei. În plus, reclamanţii susţin că atelierul nu are autorizaţie de funcţionare, căci patronii săi nu au obţinut acceptul tuturor vecinilor.
În week-end, linişte. În restul săptămânii, calvar
În urma sesizărilor primite la redacţie de la Darius Stoian Ganciu, ne-am deplasat la intersecţia amintită ca să vedem dacă lucrurile stau aşa cum au fost reclamate. Sâmbătă, în urma înţelegerii cu sesizatorul, am ajuns la locul cu pricina. De după porţile metalice înalte, nu răzbătea niciun zgomot. O linişte aproape desăvârşită. Am aşteptat ceva vreme până să putem fotografia interiorul curţii atelierului, profitând de ieşirea unei maşini din curtea atelierului. În pofida acestei acalmii de week-end, interlocutorul nostru ne-a asigurat că lucrurile stau exact invers în timpul săptămânii. “Ce se întâmplă acum e un lucru rar, căci şi sâmbăta se fac reparaţii, de obicei. În timpul săptămânii, zgomotele reparaţiilor auto sunt de nesuportat. Obiectivul, care aparţine Motors Dabo Serv SRL, a primit autorizaţie de construire, dar nu şi de funcţionare, fiindcă nu are acordul scris şi legalizat al tuturor vecinilor.”
Un cartier rezidenţial-industrial
Intr-adevăr, conform unor documente ce ne-au fost prezentate de mai mulţi vecini nemulţumiţi (Mihai Tifigiu, Constantin Stoian, Dan Constantin ş.a.), se poate observa că, într-o adresă emisă de conducerea Primăriei, este menţionat că reprezentantului firmei i s-a emis autorizaţie de construire pe baza declaraţiei notariale a beneficiarului, din care rezultă că nu va modifica destinaţia spaţiului cerută prin certificatul de urbanism, respectiv de centru de diagnoză injecţie auto, iar nu de service auto. “Atelierul funcţionează în regim de service de când s-a deschis, în dispreţul legii şi al angajamentelor luate de patron, care mi-a promis, de multă vreme, că îşi va muta afacerea pe DN1. Ne-a dus cu vorba, aşa cum face de peste doi ani de zile. De multe ori, nici nu mai avem loc de parcare pe stradă, din cauza numeroaselor maşini care vin aici pentru reparaţii. Cu toată îngustimea carosabilului, chiar pe cele două alei ale noastre, după ce ies din service, şoferii gonesc nebuneşte şi turează la maximum motoarele, într-un zgomot infernal, pentru a verifica reparaţiile efectuate. Am ajuns să fim terorizaţi de vacarmul şi poluarea fonică la care suntem supuşi aproape zilnic, şi să regretăm amarnic că locuim în acest cartier, care este rezidenţial numai cu numele, căci în realitate, începe să semene, din ce în ce mai mult, cu o zonă industrială. Am reclamat la Primărie această situaţie, care nu este deloc în regulă, dar chiar dacă legea este de partea noastră, autorităţile locale ne duc şi ele cu vorba, ca să nu zic că ne dau cu flit.”
Manele, chiştoace de ţigări, mizerie
De aceeaşi părere cu Darius Stoian sunt şi alţi locuitori din preajma atelierului. Dan Constantin, care locuieşte pe Aleea Liliacului, vizavi de atelier, ne-a declarat: “Eu înţeleg că strada este domeniu public, dar nici să ajungem cotropiţi şi terorizaţi de şoferii care îşi parchează maşinile aduse la reparat pe toată lungimea curţilor noastre. Lasă că trebuie să suportăm zgomotele motoarelor turate, dar suntem nevoiţi să strângem, după ei, o mulţime de doze şi peturi de băuturi, chiştoace de ţigări etc. Plus că nu ştim unde să ne mai ducem ca să nu le mai auzim manelele date la maximum, pe care le ascultă cu geamurile portierelor coborâte. Iarna, cei din conducerea Primăriei ştiu să ne pună să deszăpezim trotuarele din faţa curţilor noastre, că altfel ne amendează, dar vara nu se interesează nimeni cine curăţă cele două alei de mizeriile lăsate de clienţii acestui service neautorizat.”
Sesizări peste sesizări
În septembrie 2008, “nemulţumiţii” au adresat o petiţie primarului Horia Tiseanu. Negăsindu-l, au intrat în audienţă la viceprimarul Ion Dragomir, care, după ce i-a ascultat, a trimis mai mulţi funcţionari de la Urbanism să analizeze situaţia existentă. În plângerea adresată primarului, petiţionarii reclamau faptul că autorizaţia de construire s-a eliberat fără respectarea HCL nr 150/2007. În adresa de răspuns a primarului, se recunoaşte că certificatul de urbanism nu s-a eliberat pentru service auto, dar se şi susţine că nu s-a încălcat HCL nr 150/2007, întrucât acest act normative local interzice, pentru zona respectivă, numai activităţile industriale, depozitele, barurile, discotecile, iar ateliarul este destinat unor alte activităţi, respectiv, serviciilor. Autorizaţia de construire, susţin vecinii revoltaţi, a fost eliberată de fostul arhitect-şef al oraşului (ulterior, ieşit la pensie), “dar actualul arhitect-şef ar putea îndrepta răul, dacă ar dori şi dacă i s-ar permite.”
Promisiuni neonorate şi o municipalitate prea îngăduitoare
ITC Ploeşti, sesizat şi el, a cerut Primăriei să rezolve situaţia creată. Drept urmare, o comisie de la Urbanism a efectuat un nou control. Conform unei adrese a Primăriei din decembrie 2009, “nemulţumiţii” au aflat şi care au fost consecinţele acestui ultim control: firma Motors Dabo Serv a fost sancţionată contravenţional pentru lucrări executate după expirarea perioadei de valabilitate a autorizaţiei de construire, dar şî obligată să obţinăo nouă autorizaţie de construire. În plus, s-a decis “schimbarea destinaţiei construcţiei în cauză din centru de diagnoză în anexă gospodărească, fără scop lucrativ.” Reprezentanţii firmei au acceptat toate aceste condiţii, dar cât de mult şi-au onorat angajamentele se vede clar din fotografia pe care am făcut-o la sfârşitul săptămânii trecute. Conform declaraţiilor vecinilor revoltaţi, atelierul funcţionează, în continuare, nestingherit, în regim de service (cu elevatoare şi şanţuri betonate, care nu sunt necesare unui centru de diagnoză auto), ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat, ca şi cum de toate demersurile făcute pe lângă autorităţi s-a ales praful, iar toate promisiunile celor din conducerea Primăriei au fost şi au rămas vorbe în vânt.
In Constanta exista in toate cartierele , pe strazi aceste locuri, pseudo-service-uri, care , in ciuda tututror normelor legale adoptate de autoritati exista , produc bani , mai albi , mai negri , fara nici un control al autoritatilor , care uneori mai si apeleaza la ele , dandu-leun ”ambalaj” de legalitate! Pntru ca un nestiutor , daca vede masina Politiei reparata de acesti ” mesteri” , inteleg ca e BINE! Prin 2006 o norma aparuta urmare unui Ordin al Min. Sanatatii , prevedea in ce mod pot functiona aceste garaje drept service-uri auto. Dar , inspectorii de teren care ar trebui sa verifice legalitatea activitatii desfasurate inchid ochii preferand sa-si repare si ei gratis masinile acolo! Astfel ca se ajunge la intrebarea : De ce sa respect eu legea daca astia o incalca si nu patesc nimic? Faptul ca stau cu usile inchise , ca e vara ca e iarna , se uita pe strada cu atentie , apoi scot sau baga masinile inauntru pentru reparatii ridica pentru oricine suspiciunea ca se fereste pentru ca nu e in regula! Dar nu aceste lucruri m-ar deranja , desi in calitate de platitor onest de impozite si taxe nu gasesc normal ca altii sa nu faca la fel, ci faptul ca dupa lasarea intunericului activitatea se mareste brusc ; apar masini trase cu funii care sunt mai impinse mai trase introduse in garaje , cu zgomotele si deranjul fonic adiacent, fiind tot timpul riscant pentru masinile vecinilor care risca sa si le gaseasca lovite cu sau fara autor necunoscut ! Alo, RAR, Politie , Primarii! Mai face cineva controale in tara asta?
Problema e ca la acest service se schimba si se fura piese de pe anumite masini…in functie de cereri..