Joi, 31 martie, Cercul Literar „Geo Bogza” al Casei municipale de Cultură a fost gazda Festivalului Primăvara Poeţilor – NICHITA STĂNESCU, recital de poezie, care a cuprins: o proiecţie în lectura autorului, parodii de Ştefan Al. Saşa şi o expoziţie de manuscrise (facsimile). Amfitrionul Florin Dochia, mentorul festivalului, a motivat importanţa evenimentului – cinstirea renumitului poet prahovean Nichita Stănescu (n. 31 martie 1933 la Ploieşti), care ar fi împlinit, chiar în ziua manifestării, 78 de ani.
În prima parte a programului, cenacliştii au urmărit o proiecţie în care Nichita Stănescu acorda un interviu şi recita un set din poeziile sale, urmată de un recital al solistului Nicu Alifantis.
Parodia, ca specie literară, dar şi modalitate estetică a criticii, cunoscută încă din antichitate („Batrahomiomahia” lui Homer – o parodie a Iliadei), a fost folosită excelent de Ştefan Al. Saşa. Înclinat spre acest gen de parafrazare spirituală a unei opere literare, autorul s-a oprit asupra poetului „necuvintelor”: NICHITA STĂNESCU*) – N-ai să pleci – „N-ai să pleci şi n-ai să trişti/ N-ai să patruzeci jurişti/ N-ai să torni nimic în sticle/ N-ai să Veronica Micle(…)” (aplauze) sau Lecţia de înot – „Prima dată îţi aduni mâinile,/ după aceea plonjezi pe fundul apei,/ astupi nările,/ închizi respiraţia./ Îţi ordoni drastic:/ acum voi înota/ Pe urmă spui:/ Înot./ Şi asta e înotul (…)” (aplauze prelungite). Spectatorii, încântaţi, au solicitat şi alte parodii realizate de Ştefan Al. Saşa.
În ultima parte a seratei literare, odată cu studierea expoziţiei de manuscrise, invitaţii au primit ultimele numere din săptămânalul „Oglinda de azi” şi primul număr al „Revistei Noi”, pe anul 2011, însoţit de aprecieri stimulatoare ale redactorului-şef, Florin Dochia, la adresa colaboratorilor.
În prima parte a programului, cenacliştii au urmărit o proiecţie în care Nichita Stănescu acorda un interviu şi recita un set din poeziile sale, urmată de un recital al solistului Nicu Alifantis.
Parodia, ca specie literară, dar şi modalitate estetică a criticii, cunoscută încă din antichitate („Batrahomiomahia” lui Homer – o parodie a Iliadei), a fost folosită excelent de Ştefan Al. Saşa. Înclinat spre acest gen de parafrazare spirituală a unei opere literare, autorul s-a oprit asupra poetului „necuvintelor”: NICHITA STĂNESCU*) – N-ai să pleci – „N-ai să pleci şi n-ai să trişti/ N-ai să patruzeci jurişti/ N-ai să torni nimic în sticle/ N-ai să Veronica Micle(…)” (aplauze) sau Lecţia de înot – „Prima dată îţi aduni mâinile,/ după aceea plonjezi pe fundul apei,/ astupi nările,/ închizi respiraţia./ Îţi ordoni drastic:/ acum voi înota/ Pe urmă spui:/ Înot./ Şi asta e înotul (…)” (aplauze prelungite). Spectatorii, încântaţi, au solicitat şi alte parodii realizate de Ştefan Al. Saşa.
În ultima parte a seratei literare, odată cu studierea expoziţiei de manuscrise, invitaţii au primit ultimele numere din săptămânalul „Oglinda de azi” şi primul număr al „Revistei Noi”, pe anul 2011, însoţit de aprecieri stimulatoare ale redactorului-şef, Florin Dochia, la adresa colaboratorilor.
Theodor MARINESCU
*) Ştefan Al. Saşa, Parodii, Ed. Libertas, Ploieşti, 2009, 92 p. Lucrare premiată la Concursul de creaţie literară „Nichita Stănescu”, ediţia 2009.