Știri

Din cauza unui păcătos sistem de selecţie, în liceele câmpinene intră o mulţime de elevi slab pregătiţi

Învăţământul este domeniul bugetar care a suferit poate cele mai multe schimbări din perioada postdecembristă. Aproape fiecare ministru al Învăţământului a născut din puţul gândirii sale câte o schimbare a domeniului menit să pregătească generaţiile de tineri români ce vor construi şi conduce România de mâine. Tinerii de care vorbim, în special cei care bat la porţile liceelor, nu par a catadicsi să pună osul la treabă, adică la pregătirea lor educaţională şi profesională, pentru a-şi construi un viitor, dar şi pentru a şti să construiască România anilor ce vin. Poate şi pentru că în Românica noastră cea de toate zilele şi de toate păcatele, de ani de zile, totul se dărâmă şi se vinde la fier vechi. Or, atunci, e limpede că nici o apăsare nu mai au mulţi învăţăcei în legătură cu felul în care vor construi şi moderniza ţărişoara dintre Carpaţi şi Mare în viitor. Sistemul de învăţământ din România poate nu este la fel de subfinanţat ca şi sistemul de sănătate, dar la sfârşitul gimnaziului, tot mai puţini tineri sunt pregăţiţi pentru a-şi continua studiile sau pentru a urma o meserie. La aceasta se adaugă şi un sistem de selecţie precar care încurcă şi mai mult lucrurile, făcând pe tot mai multă lume să dorească reintroducerea examenelor de admitere în licee, care cerneau mai bine candidaţii. Iar dacă ziceri din popor precum “sănătate să fie, că sănătoşi le-om duce toate” şi “toate trec prin stomac” sunt răstălmăcite de şcolarii leneşi după bunul plac, atunci să nu ne mirăm că, în actualele condiţii de involuţie a societăţii româneşti, în lipsa unor modele adevărate şi demne de urmat, metodele de orice fel prin care se pot câştiga uşor bani sunt cele mai importante lucruri pentru tinerii care termină gimnaziul. Pentru adolescenţii nedispuşi deloc la tocirea coatelor pe băncile şcolii, educaţia şi formarea profesională au căzut pe ultimul loc, singurele lor scopuri fiind facerea de bani prin orice mijloace (după falsele modele mediatizate excesiv de presa central otevizată), sau fuga în Occident pentru un trai mai bun. Referitor la tinerii noştri absolvenţi de gimnaziu repartizaţi recent în licee printr-un sistem naţional computerizat, conform opţiunilor exprimate în fişele-tip completate şi ţinându-se cont de mediile obţinute la evaluările naţionale şi în clasele V-VIII, se poate spune că este intolerabil faptul că, din cauza unui sistem păcătos de selecţie, mulţi dintre ei sunt repartizaţi în licee cu medii mult sub 5, media minimă de absolvire a unei materii. Cum se poate ajunge ca un elev să intre la un liceu (indiferent cât de performantă este unitatea şcolară respectivă), cu medii de patru sau chiar trei este greu de înţeles şi de admis. 
La admiterea 2013, cele cinci licee câmpinene au oferit “candidaţilor” aproape 450 de locuri. Dintre acestea, circa 190 au rămas neocupate din mai multe motive, dintre care mai importantă pare a fi neseriozitatea cu care elevii slab pregătiţi şi-au exprimat opţiunile în fişele-tip mai sus pomenite. Din cauza acestei neseriozităţi, au rămas trei elevi nerepartizaţi, care vor fi repartizaţi la următoarea sesiune, de la sfârşitul lunii iulie 2013. Sistemul de selecţie este, în mare, următorul. După evaluările naţionale la limba şi literatura română şi la matematică, desfăşurate acum mai bine de o lună, deci după stabilirea mediilor la evaluări şi în activitatea şcolară din gimnaziu, toţi elevii au fost introduşi în sistemul computerizat al Ministerului Educaţiei. După ce toţi elevii au fost introduşi în sistem, pentru fiecare judeţ, se face o clasificare după ordinea descrescătoare a mediilor de admitere. Calculatorul parcurge această listă de la cea mai mare medie către cea mai mică. Să presupunem că a ajuns la Poziţia 4959 Popescu A Ion media de admitere 8,76. Calculatorul merge la fişa elevului Popescu A Ion şi citeşte codul primei sale opţiuni (175). Acum merge în lista liceelor la pagina cu codul 175, corespunzător primei opţiuni a elevului Popescu A Ion,  şi care are N locuri (N este numărul locurilor repartizate unui liceu la o anumită specialitate aşa cum reiese din Broşura admiterii). Dacă găseşte un loc liber scrie numele lui Popescu A Ion şi trece mai departe la poziţia 4960. Dacă nu există nicio poziţie liberă, compară media ultimului înscris cu media lui Popescu A Ion. Dacă media lui Popescu A Ion este egală cu media ultimului înscris pe listă, departajarea celor doi se face conform unor criterii, printre care cele mai importante sunt: media generală obţinută la Evaluarea Naţională din clasa a VIII-a; media generală de absolvire a claselor V-VIII; nota obţinută la proba de limba şi literatura româna din cadrul Evaluării Naţionale; nota obţinută la proba de matematică din cadrul Evaluării Naţionale. Dacă Popescu A Ion are la unul dintre criterii media mai mare este şters ultimul înscris pe listă, se scrie numele lui Popescu A Ion, iar cel scos din listă intră din nou în procedeul de repartizare. Dacă NU, atunci pentru candidatul Popescu A Ion se trece la următoarea opţiune înscrisă în fişa de înscriere. Dacă media lui Popescu A Ion este mai mică (mai mare nu are cum să fie) atunci Calculatorul merge la fişa elevului Popescu A Ion şi citeşte codul celei de-a doua opţiuni. De aici se repetă procedeul descris mai sus. Dacă după parcurgerea tuturor opţiunilor din fişa lui Popescu A Ion acesta nu a fost repartizat în niciuna dintre liste, el este scos din sistem şi va participa la repartizare în cea de-a doua etapă, care se va desfăşura la sfârşitul lunii iulie. Din acest motiv este foarte important ca opţiunile să fie nu numai suficiente, dar şi realiste.
Ca şi in anii precedenţi, cel mai căutat (în opţiuni) liceu a fost Colegiul Naţional “Nicolae Grigorescu” (CNNG), unitatea fanion a învăţământului preuniversitar câmpinean. Pentru clasa a IX-a din anul şcolar 2013-2014, conducerea liceului a pregătit două clase de Matematică-Informatică (una dintre ele cu Informatica intensiv), care au fost ocupate de 58 de elevi, ultimul clasat având media 9,33. Prima intrată la această specializare este Andreea Dogaru, cu media 10.00 (de la Şcoala gimnazială “Al.I. Cuza”). Cea mai mare dintre mediile minime de intrare la Grigorescu nu s-a înregistrat la  Matematică-Informatică, aşa cum s-a întâmplat în ceilalţi ani, ci la specializarea Ştiinţele Naturii (9,45), acolo unde, de regulă, se duc cei care intenţionează să urmeze Facultatea de Medicină. Primele două eleve clasate (repartizate computerizat) la Ştiinţele Naturii sunt Jessica-Maria Anastasescu şi Ruxandra Manole, ambele cu media 10.00. La Ştiinţele Sociale sunt organizate două clase (una dintre ele cu franceză intensiv), aici cea mai mică medie de intrare fiind 9.00, iar cea mai mare, 9, 87 (Eva-Maria Olteanu, de la CNNG). Cea mai mică media de intrare la Grigorescu, 8,95, a fost înregistrată de ultimul repartizat la specializarea Filologie, prima clasată fiind Denisa Neagoe, cu 9,92, care a venit de la Breaza (Şcoala gimnazială Nistoreşti). Cu cea mai mică medie de intrare 8,95 şi cea mai mare medie de intrare 10.00, CNNG se detaşează de celelalte licee locale prin pregătirea elevilor repartizaţi în clasele a IX-a.
O figură frumoasă a făcut la această sesiune Colegiul Tehnic Forestier, care s-a dovedit atractiv pentru mulţi absolvenţi de gimnaziu, de vreme ce toate specializările liceului au fost completate. De altfel, singurele licee care au reuşit să-şi completeze toate clasele din prima sesiune de repartizare au fost Grogorescu şi Forestier. “Ştiinţele naturii” a fost cea mai căutată specializare, aici înregistrându-se şi cele mai mari medii de intrare. Prima s-a clasat Diana Ioana Silvestru, cu 9,55 ( de la Şcoala gimnazială “Ion Câmpineanu”), iar ultima medie a fost 8,33. Cea mai mică medie cu care s-a intrat la Forestier a fost 5,78 (la specializarea Fabricarea produselor din lemn – tehnician-designer mobilă şi amenajări interioare).
La nivelul tuturor liceelor câmpinene, cea mai mică medie de intrare/repartizare s-a înregistrat la Colegiul Tehnic “Constantin Istrati”, la specializarea Mecanică – 3,59.  Pe cele 203 locuri oferite, reprezentând şapte clase (specializări), au fost repartizaţi 95 de elevi, ceea ce înseamnă că au rămas nerepartizaţi 108 elevi. O singură clasă, “Turism şi alimentaţie”, a fost ocupată complet, aici înregistrându-se şi cele mai mari medii ale elevilor: prima medie – 8,36, ultima medie – 6,26. Se speră ca toate locurile să fie ocupate la sfârşitul sesiunii de repartizare din septembrie 2013, destinată corigenţilor. De altfel, conducerile liceelor care au avut clase neocupate consideră că motivul neocupării îl constituie numărul mare de corigenţi (aproximativ 700), înregistrat la nivelul întregului judeţ.
La Liceul Tehnologic Mecanic,  pe cele 84 locuri oferite au fost repartizaţi 20 de elevi, cea mai mare medie de intrare fiind 8,27, cea mai mică, 4,18. Au mai fost repartizaţi, de asemenea, trei elevi romi pe cele patru locuri special destinate elevilor din această etnie. Conducerea liceului nu este neliniştită din cauza gradului scăzut de ocupare, deoarece anul trecut situaţia a fost asemănătoare (trei clase propuse şi 35 de elevi înscrişi), iar în sesiunea din septembrie 2012 destinată corigenţilor, toate locurile au fost în final ocupate. De aceea, se speră ca şi in acest an, la sfârşitul sesiunii din 6 septembrie, toate cele trei clase să fie ocupate. Cele trei clase a IX-a sunt la profilul tehnic, domeniul mechanic. După absolvirea clasei a IX-a, elevii pot opta pentru continuarea liceului sau înscrierea la şcoala profesională, la una din calificările: mechanic auto, tinichigiu-vopsitor auto sau sudor.
La Colegiul Tehnic Energetic, au rămas neocupate 20 de locuri dintre cele peste 200 de locuri oferite, reprezentând patru specializări: Matematică-informatică, Electric, Electronică/automatizări şi Turism şi alimentaţie. Cea mai mare medie de intrare a fost la mate-info (9,28), cea mai mică, 4,18, înregistrându-se la specializarea Electric. A.N.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare