Știri

De la 1 septembrie, cardul naţional de sănătate este obligatoriu!

Nu ne mai putem prezenta la medic fără cardul de sănătate! Acesta a devenit obligatoriu de la 1 septembrie, conform deciziei Casei de Asigurări, fiind unicul instrument de decontare şi validare a serviciilor medicale în sistemul public de sănătate pentru asiguraţii cu vârsta de peste 18 ani. Începând cu 1 mai, anul curent, şi până în prezent a fost o perioadă de acomodare cu sistemul. De acum înainte, persoanele care au cardul de sănătate emis şi au nevoie de consultaţie sau de internare şi care nu reprezintă o urgenţă, trebuie să se prezinte la medic cu acest document. 
Totodată cardul este necesar şi pentru eliberarea reţetelor. În cazul asiguraţilor cărora le-au fost emise cardurile şi expediate prin Poştă şi nu au fost găsiţi la domiciliu, acestea au fost returnate la Casa de Asigurări. Dacă titularii nu au mers să le ridice, nu vor primi servicii medicale ori vor trebui să plătească contravaloarea acestora. Celor cărora nu le-a fost emis, vor beneficia în continuare de servicii, însă doar după ce medicul va verifica în sistem că nu le-a fost eliberat documentul. Aceste persoane nu au nevoie de nicio adeverinţă de la Casa de Asigurări. 
“Situaţia nu este însă la fel de clară şi în practică, pentru că încă mai sunt pacienţi care nu şi-au primit cardul şi care nu pot fi refuzaţi. Nu pot fi însă trataţi toţi ca şi pacienţi cronici şi puşi pe liste de aşteptare până îşi rezolvă problema cardurilor. Medicina de urgenţă funcţionează însă şi pacienţii vor primi serviciile medicale de care au nevoie. Din păcate, pentru noi, ca instituţie, validarea foilor de observaţie la pacienţii internaţi ca urgenţă nu se va putea realiza în contract cu Casa, ca şi instrument de recuperare a banilor, decât dacă la finalul internării pacientul are cardul şi putem valida astfel foaia de internare” – ne-a declarat dr. Călin Tiu, managerul Spitalului Municipal Câmpina.
O altă modificare constă în faptul că toate validările de proceduri trebuie făcute în timp real, astfel că în Policlinică, de exemplu, va apărea o etapizare de 15 minute a fiecărei consultaţii, ceea ce va aduce un volum de muncă mai mare pentru cadrele medicale, dar şi un timp mai mare de aşteptare pentru pacienţii care vin la cabinete dimineaţa şi îşi doresc să fie consultaţi cât se poate de repede.
 „Pacienţii vor trebui să înţeleagă că acest card nu funcţionează decât la 15 minute după precedentul. Cu această ocazie a apărut  şi nevoia unei programări mult mai riguroase a serviciilor medicale. De asemenea şi în derularea operaţiunilor din foile de observaţii pentru pacienţii internaţi rigorile sunt în acest moment mai mari. Foaia trebuie şi ea instrumentată în timp real, iar solicitările pentru echipa medicală necesită mai mult timp de aici înainte. De exemplu, nu poţi să tratezi un pacient, amânând o operaţiune într-o foaie pentru o jumătate de oră sau pentru după-amiază, cum se mai proceada până acum. Acum foile trebuie să urmeze fidel etapele de tratament ale pacientului şi pentru aceste eforturi, practic, noi răspundem doar cu o încărcare şi mai mare cu sarcini a puţinului personal existent. Nu avem posibilitatea de a angaja oameni calificaţi, statisticieni sau operatori pentru aceste foi. Într-un fel, procedura se va complica puţin din punct de vedere birocratic şi asta va duce la o limitare a numărului de pacienţi care vor avea acces la servicii decontate cu Casa. Ceea ce, cumva, deşi nu convine nici pacientului şi nici nouă, urmează modelul din Occident, unde ştim cu toţii că pacienţii sunt nevoiţi să aştepte uneori şi luni de zile pentru o investigaţie, o intervenţie medicală. De ce? Pentru că acolo acest tip de rezolvare medico-financiară a fiecărui caz în parte a fost adaptată în acest sens cu mulţi ani înainte. Practic şi noi suntem nevoiţi în acest moment să gândim activitatea medicală pe porţii mai mici pentru pacienţi şi astfel o parte dintre aceştia să ajungă să fie puşi pe listele de aşteptare. Chiar şi în momentul de faţă nu au toţi pacienţii acces imediat la asistenţă medicală. Avem servicii precum psihiatria policlinică sau diabetul unde cererile sunt mai mari decât numărul de cazuri pe care sistemul îl acceptă pentru un medic. Şi dacă acesta are deja programări pe trei luni înainte, va fi foarte greu să mai accepte încă un pacient în acest interval de timp sau care doreşte să fie consultat în ziua în care se prezintă, aşa cum s-a practicat până acum şi cum au fost obişnuiţi pacienţii în ultimii zeci de ani” – a mai precizat dr. Tiu.
Toate aceste modificări trebuie privite cu înţelegere, deşi cu siguranţă va mai dura ceva timp până oamenii se vor acomoda cu aceste schimbări. Câmpinenii care nu au intrat încă în posesia cardului, pot să verifice dacă li s-a emis acest document prin accesarea serviciului pus la dispoziţie de CNAS (la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html) sau se pot adresa Casei de Asigurări de Sănătate Prahova, cu sediul în municipiul Ploieşti. De acum încolo, cardul de sănătate nu este doar o „fiţă” a CNAS, este un bun necesar care permite şi asigură un control mai bun al utilizării fondurilor din sănătate.
În continuare vă facem cunoscute câteva aspecte importante legate de cardul naţional de sănătate:
– Nu este necesară prezentarea la CNAS sau solicitarea în scris pentru a anunţa împlinirea vârstei de 18 ani sau dobândirea calităţii de asigurat, cardul de sănătate eliberându-se automat. Cetăţenii în cauză vor primi documentul electronic prin servicii poştale, la domiciliul înscris în cartea de identitate.
– Cetăţenii care nu mai plătesc asigurarea de sănătate, după trei luni, au card, dar nu mai este valid. 
– Pierderea sau deteriorarea cardului obligă asiguratul să meargă la CNAS şi să depună o cerere pentru eliberarea unui duplicat, costul acestuia fiind de 15,5 lei. Duplicatul va fi primit de asigurat tot prin Poştă. Până la primirea noului card de sănătate, accesul la serviciile medicale se va face în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate ce se va înmâna în momentul în care se va depune cererea pentru emiterea cardului duplicat.
– Este bine să ştiţi că orice furnizor de servicii medicale care va păstra la el cardul de sănătate al asiguratului şi va folosi codul de acces riscă dosar penal. Nimeni nu are voie să păstreze şi să utilizeze cardul în locul titularului.
– Pentru persoanele cu afecţiuni psihice este numit un reprezentat legal de către autoritatea competentă şi se utilizează cardul acestuia din urmă.
– În cazul refuzului utilizării cardului de sănătate din motive personale sau religioase, asiguratul trebuie să depună o cerere scrisă la Casă, în care va specifica motivele. Dacă a primit cardul, îl va restitui. Pentru a avea acces la serviciile medicale, asiguratului i se va elibera o adeverinţă de înlocuire a cardului, cu o valabilitate de 3 luni, titularul prezentând-o ori de câte ori va avea nevoie.
Andreea Ştefan

Redacția Oglinda încurajează un schimb de idei liber și deschis. Cu toate acestea, vă rugăm să evitați limbajul vulgar, atacurile la persoană, amenințările sau incitările la violență. Orice mesaj care conține injurii, amenințări sau discurs de ură bazat pe rasă, etnie, religie, orientare sexuală sau alte caracteristici personale va fi șters. Mulțumim pentru înțelegere!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare