Știri

Cronica de Artă Plastică: ARTA TODERAȘ

Între actul de Cultură susținut de pictura clasică și actul de Cultură conceput prin idei redate de structuri și ansambluri artistice, publicul invitat – și prezent în număr mare – la vernisajul expoziției Manuelei Toderaș, sub genericul IN NOMINE DEUS, oficiat sâmbătă, 2 februarie 2019, la 11 ore spre amiază, a asistat la debutul câmpinean al acestei îndrăzneli estetice – în denumirea strictă tehnică, ARTE TEXTILE –,demonstrată printr-o admirabilă lecție a genului susținută  de chiar distinsa artistă plastică. Foayrul Casei de Cultură „Geo Bogza” a deprins, odată cu atmosfera noutății exclusive, amprentată de viziune tipică începutului de secol XXI, vigoarea stilistică guvernată de sensurile rațiunii. Perfecta corespondență între vechiul artistic și revoluționarul crez, „Eu am ceva de spus în Arta plastică!” edifică și reflectă acest concept – exemplar pus în opera domniei sale de Manuela Toderaș.
Plastică gravă, prinsă în spații cu putere de sugestie egală istoric și filosofic, Arta Manuelei Toderaș iscă intuiții cu tentă sonoră, ordonează, prin structurări geometrizante în memoria culturală a lumii, principii ale eticii gândirii dumisale. Spada evocă recursul la izbăvirea de urât și de rău, iar potirul sau pocalul aduc bucuria împăcării – rădăcină a păcii, în vreme ce filigranul face empatie cu arabescurile. Avem o Artă plastică Toderaș, pulsând, pe de o parte, în tablourile și pânzele așezate pe simeze și pereții holului Casei, pe de alta, în etimonul cu rezonanțe saint-saensiene Manuela!
Revelațiile coloristice dau retinelor emoția pe care artista plastică a trăit-o în plina elaborare a fiecărei lucrări, tonalitățile calde și reci se lasă alăturate în compoziții rezonant beethoveniene, sugerând cerul Bonn-ului fulgerat de fuziuni ritmice din „Eroica” și din „Imperiala”.
Și totuși, o relație între Arta Toderaș și Camil Petrescu face o legătură cu gândirea autorului romanului „Ultima noapte de dragoste, prima zi de război”, rezumat de el clar: „Eu văd idei!”. Am privit lucrările expuse urmărit de panseul camil-petrescian, convins – și îndemnat de conștiința mea – că artista plastică Manela Toderaș, cu adevărat, în ecuația „ideea ca viziune = opera  unică, originală” , are formulat postulatul său estetic. De bună seamă, idealul artistic al Manuelei Toderaș capătă valoare și substanță – atributele esențiale în parcurgerea drumului către Absolut. Elocința discursului adresat publicului a conturat încă o însușire a expozantei: vocația critică-profesorală, pe care a întregit-o, din elevatul său punct de vedere dr. Christian Crăciun, cunoscut eseist și critic de Artă și Literatură.
Prezentarea, de către d-na Alexandra Ioniță, directoarea Casei de Cultură din strada Griviței nr. 95, a tandemului Manuela Toderaș –  Christian Crăciun,  a indus asistenței sentimentul de intimitate și respect față de cele două  personalități – nucleul evenimentului de o remarcabilă eleganță în viața culturală a Câmpinei – nu de mult, pe 8 ianuarie, aniversându-și vârsta de 516 ani!
Serghie BUCUR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare