În ultimii ani, Câmpina este tot mai cunoscută, la nivel național, ca o mică, dar durabilă cetate a baletului practicat de tinere școlărițe. Iar la această notabilă performanță a vieții artistice din orașul nostru s-a ajuns datorită unui club de dans local, deşi cred că mai corect ar fi să spunem „grație unui club de dans local”, dacă tot și-a câștigat acest club o fecundă notorietate în pregătirea aproape desăvârșită a grației celor mai mici balerine câmpinene. Este vorba despre Club Dans „Popa Dorina” din Câmpina, cu sediul în Complexul Fibec, condus de profesoara Dorina Popa, o fostă cunoscută balerină a Teatrului de revistă „Constantin Tănase” din București, care și-a câștigat un renume prin felul cum își pregătește micile balerine pentru fiecare competiție. La concursurile școlare de dans desfășurate în ultimii doi-trei ani, elevele Dorinei Popa au ajuns să cunoască de fiecare dată aerul tare al marilor performanțe, hrănite din multă muncă și un tot mai cultivat talent. Însă realizările notabile ale micilor artiste câmpinene nu s-ar fi putut clădi fără să aibă la baza lor o foarte atentă și meșteșugită selecție asezonată cu o meticuloasă formare și o exigentă coordonare din partea profesoarei lor – un profesionist adevărat și devotat.
Istoria baletului
Conform Wikipedia.org, baletul mai este cunoscut și sub denumirea de „dans clasic”, iar originile sale pot fi găsite în urmă cu aproximativ opt secole. S-a născut, sub o formă arhaică, în Italia, apoi a fost consacrat și perfecționat la curțile regilor Franței. Deși în Italia apăruseră primele încercări de balet, sub o formă mai puțin finită, după un consens unanim, data nașterii acestor divertismente o fixează „Baletul comic al reginei” (Ballet comique de la reine) dat la 15 noiembrie 1581, la Palatul Bourbon din Paris. Ulterior, baletul a fost ridicat la rang de artă (în acest sens, a fost înființată Academia regală de dans) de către Regele Soare, Ludovic al XIV-lea, el însuși un practicant valoros al baletului până la vârsta de peste 30 de ani. Mai apoi, baletul avea să fie fie șlefuit până la detaliu, precum un giuvaier al artei pure, de către marii coregrafi ruși. Mișcările din balet poartă toate denumiri franțuzești (jetés en tournant și grand jeté, fouettés en tournant etc), iar această tradiție va dăinui veșnic, împreună cu baletul. Denumirea artei ce reunește într-o simbioză perfectă muzica și dansul provine probabil din cuvântul italian „ballare”. În secolele XIII-XIV se numea balet o melodie care însoțea un anume dans. Dansul avea un caracter mimetic și comporta o mică punere în scenă. Combinându-se cu alte tipuri de reprezentații și divertismente, acest dans ajunge, după o lungă evoluție, îndeosebi sub directivele poeților și muzicienilor umaniști, să reunească toate trăsăturile caracteristice unui nou tip de distracție colectivă, care primește denumirea de balet.
Site-ul Wikipedia mai precizează că „cine vrea să se orienteze în aspectele variate ale dansului clasic (baletului) nu o va putea face fără să cunoască felul cum a luat naștere această artă, evoluția și etapele ei, interpreții, coregrafii și teoreticienii care au contribuit la dezvoltarea sa. Dar o istorie a baletului întâmpină dificultăți insurmontabile și nu se poate realiza decât parțial, fiindcă n-a existat și încă nu s-a creat, cu toate eforturile depuse, un sistem de semne precise, care să fixeze principalul și indispensabilul său element, dansul, iar în scrierile despre viața și activitatea celor care au activat în acest domeniu ar trebui să se tindă spre rigurozitatea lucrărilor istorice scrise în alte domenii. Acest deziderat apare cu atât mai dificil cu cât, nici toți aceia care au scris în această materie nu sunt de acord dacă obiectul preocupării lor trebuie să fie numai dansul, sau tot complexul artistic denumit balet.”
Dedicată trup și suflet baletului
De-a lungul ultimelor decenii, Câmpina a mai avut trupe de balet alcătuite din elevi (formate la Casa Pionierilor și, ulterior, la Clubul Copiilor), dar niciodată acestea nu au strălucit în competițiile naționale, așa cum au reușit fetele Dorinei Popa.
„Sunt profesoară de balet și asta știu cel mai bine să fac. Însă chiar nu știu cum aș fi trăit dacă nu m-aș fi dăruit trup și suflet baletului. Sunt dedicată acestei arte – pentru că baletul este o artă, nu un sport – de când mă știu. Pasiunea pentru balet am căpătat-o la vârsta de cinci ani și de atunci nu m-a mai părăsit niciodată. Am fost balerină la Teatrul de revistă „Constantin Tănase” din București, prin anii 1980. Pe la sfârșitul anilor 1980 m-am căsătorit și m-am stabilit în străinătate. Am revenit în țară în anul 1997, iar apoi m-am hotărât să îi ajut pe copiii Câmpinei să descopere frumusețea teatrului fără vorbe, a teatrului animat numai de muzică și dans, să le insuflu pasiunea pentru mișcarea artistică cea născătoare de grație, pentru dansul artistic văzut ca o poveste muzicală, pentru tulburătorul și fermecătorul balet. Din dorința de a le arăta copiilor frumosul, am creat acest club acum șase ani”, ne mărturisește, cu o undă de emoție în glas, Dorina Popa.
Baletul – leac pentru suflet, dar și pentru trup
De la o grupă restrânsă de copii, profesoara Dorina Popa a ajuns să aibă astăzi cinci grupe. E drept, numai două grupe merg la competiții, dar grupele valoroase sunt alimentate permanent cu balerine talentate de către celelalte trei grupe formate din balerine începătoare sau cu mai puțină experiență, care, în timp, ajung și ele la performanțe deosebite. Profesoara de balet, peste trupul căreia anii nu au lăsat urme, ține să ne precizeze: „Am două grupe de avansați și semiavansați cu care merg de doi ani la competiții naționale și internaționale. Am avut rezultate excelente, reușind să urcăm pe podium alături de reprezentante ale unor prestigioase școli și cluburi de dans din țară și din străinătate. Nu doar numele meu, ca profesor, dar și numele Câmpinei este pe buzele tuturor participanților la aceste evenimente. La decernarea unui premiu, se prezintă elevul, școala și orașul. Pot să mai spun că avem copii talentați în Câmpina, de care lumea nu prea știe. Pentru că pasiunea pentru dans și mișcări grațioase se dezvoltă de mic copil, i-aș ruga pe părinți să observe, ori de câte ori este posibil, dacă micuții lor au într-adevăr astfel de înclinații. Nemaivorbind că baletul, împreună cu practicarea unor exerciții și proceduri de gimnastică medicală, corectează posturi incorecte ale copiilor, grăbind vindecarea unor afecțiuni ale coloanei vertebrale. De obicei, vin la mine copii care au mersul incorect, au probleme de coloană sau de musculatură neîntărită, dar aceștia rămân până la urmă, pentru că, încet-încet, începe să le placă baletul tot mai mult. Dar nu baletul ca leac al afecțiunilor de postură, ci baletul ca artă. Oricum, recomand tuturor părinților să nu-și țină copiii în casă, chiar dacă cei mici se încăpățânează să rămână în fața calculatorului sau a tabletei. Să-i trimită afară, să facă mișcare, sau la cluburi de balet, de dans modern, oriunde se poate face mișcare, fiindcă aceasta este cea mai bună cale spre sănătate. Mai ales că, în cazul baletului, această cale spre sănătate duce și spre frumos.”
Simbioza muzicii și dansului nu tentează băieții
Baletul nu aduce doar beneficii de sănătate, dar ne face frumoși și pe dinăuntru, nu doar pe dinafară. Fiindcă baletul este o artă. El îmbină cel mai armonios dansul cu muzica, ne ajută să ne formăm urechea muzicală și un simț estetic deosebit. Prin muncă, și cei care nu au ureche muzicală pot reuși, ne asigură Dorina Popa. Dacă stai și asculți și repeți, și repeți mereu, reușești să accentuezi timpii muzicali pe care trebuie să execuți o mișcare și poți dezvolta, până la urmă, ceea ce se cheamă capacitatea de a avea o ureche muzicală. Clubul Dorinei Popa nu are decât un băiat în grupele sale de balet, deşi baletul formează și grația masculină, nu doar cea feminină. Marile spectacole de balet sunt pline de personaje masculine care debordează de virilitate, masculinitate, curaj, eroism. Lipsa băieților din trupele de balet (fenomen care se regăsește la nivel național), ține probabil și de anumite mentalități care se pare că la noi nu au fost încă depășite. „Baletul te ajută să-ți dezvolți un corp armonios, dar te și disciplinează, dacă ai un temperament normal sau puțin peste limita normalului. Însă un copil care nu are deloc răbdare, care este foarte agitat, permanent agitat, nu are șanse să practice baletul, deoarece nu se poate concentra și distrage atenția și celorlalți colegi. Am avut rezultate bune cu copii extrem de energici, dar nu cu firi colerice, nu cu un temperament cu care nu se poate lucra”, ne mai spune interlocutoarea noastră.
Balerine micuțe cu rezultate foarte mari
Dansurile moderne, populare sau de altă natură îți modelează un corp frumos, dar nu te ajută să dobândești și grație. Baletul este singurul care formează grația în mișcări. Grația n-o câștigi decât din balet, combinat cu gimnastică ritmică. De aceea, o balerină fără gimnastică nu se poate, dar nici o gimnastă fără balet. Altfel nu merge. „Mobilitatea o câștigi prin gimnastică, dar grația o câștigi prin balet. De aceea, baletul și gimnastica merg mână în mână. De doi ani participăm la concursuri cu grupa „En avant”, grupa mea de elită, cum s-ar spune. Nu a existat un concurs național sau internațional la care am participat, unde să nu câștigăm medalii. Luna trecută, la Festivalul „Stelele Aurii” de la Constanța, am participat cu 21 de dansuri și am câștigat 17 premii. Am avut o fetiță la categoria 10-12 ani, solo balet, care a concurat cu 53 de copii de la școli de renume din toată țara și a câștigat, cu două dansuri, un loc I și un loc II. Până în prezent, consider performanța elevei mele drept cea mai frumoasă performanță a mea. Tot anul acesta, în aprilie, am fost la Festivalul „Lebăda de cristal”, desfășurat la Palatul Copiilor din București, un festival național cu caracter național (ca și cel precedent). Clubul nostru a participat cu 23 de dansuri, toate premiate. Anual, participăm la șapte festivaluri, iar în ultimii doi ani balerinele clubului nostru au câștigat în total cîteva sute de premii. Sunt tare mândră de elevele mele. Le văd cum cresc armonios, cum își dezvoltă personalitatea și caracterul într-un mediu cât se poate de sănătos. Și cât de frumoase sunt acum, după ce au găsit frumosul în balet”, conchide profesoara Dorina Popa.
Un palmares de invidiat
Grupa „En Avant” a fost grupa deschizătoare de drumuri începand cu anul 2015, luna aprilie, când a participat la Concursul Naţional „Lebăda De Cristal”, unde a câştigat locul 1. În cadrul aceluiaşi concurs, profesoara Dorina Popa a câştigat Premiul Juriului pentru Pedagogie Coregrafică.
A urmat un şir de mari reuşite, participând la concursuri renumite ca grup, minigrup, dar şi duo, trio, individual: Festivalul Internaţional „Dance Art Romania Open”- Năvodari, Festivalul – Concurs Naţional „D’Aor Grand Prix” – Buşteni, Festivalul Internațional de Dans și Coregrafie „Arlechin” -Botoşani, „Bucharest Dance Festival”, Festivalul „Stelele Aurii” – Bucureşti, Festivalul „The Joy of Life” – Bucureşti, Concursul Naţional de Dans „Dance For You”- Buşteni şi altele.
Dintre multele premii câştigate, se remarcă cele două premii speciale obţinute în cadrul Concursului „Lebăda De Cristal” desfăşurat în acest an la Bucureşti, precum şi o bursă de participare, cu 50% reducere de preţ, la cursuri intensive de dans în Croaţia, pentru fetele din grupul „Pas De Cinq” (Anghel Alessia, Dimitrescu Daria, Şerban Iuliana, Milu Ana Şi Petrovanu Ana), plus o participare gratuită pentru un grup la Festivalul Internaţional de Artă „Magia dansului” în Rimini, Italia.
De asemenea, Grupul Allegro, cu dansul Primavara, a câştigat, în cadrul Concursului Naţional „Dance For You” de la Buşteni, Premiul Special al Preşedintei Juriului pentru cea mai bună coregrafie, dificultate, costume şi spectacol.
La Festivalul „Stelele Aurii”, desfăşurat la Constanţa în luna mai, Club Dans „Popa Dorina” a participat cu 21 de dansuri dintre care 17 au fost premiate. Astfel, Anghel Alessia a reuşit performanţa de a câștiga Premiului I şi Premiul al II-lea la Dans Clasic solo, o performanţă greu de atins; Micu Jessica, o fetiţă de nici 2 ani în grupă, a câştigat Menţiune la solo balet; Petrovanu Ana a câştigat locul al III-lea la Jazz; Dimitrescu Daria a obţinut două Menţiuni la solo balet Juniori, o categorie dificilă; Şerban Teodora a câştigat Menţiune la solo balet, categoria 7-9 ani. Şi lista poate continua până la totalul de 17 premii obţinute de balerinele clubului .
În luna iulie, balerinele Dorinei Popa vor participa la Festivalul „Dans Art Romania Open” desfăşurat la Năvodari, iar în luna august, Dimitrescu Daria şi Anghel Alessia vor reprezenta clubul la concursul internaţional „Constellations in Nessebar” ce va avea loc în Bulgaria.
Adrian BRAD