Puiu Popoviciu este un personaj celebru în România, atât datorită afacerilor sale, în special în domeniul imobiliar, cât mai ales datorită relaţiei speciale cu preşedintele Traian Băsescu. Se pare că afacerile lui Popoviciu au ajuns şi la Câmpina. Mai mult decât atât, se vorbeşte chiar despre unele licitaţii organizate de Primărie şi câştigate de firmele controlate de Puiu Popoviciu, deşi preţul oferit de “câştigător” era cel mai mare dintre toate ofertele depuse. Apariţia acestui caz este pe cale să deschidă o adevărată “Cutie a Pandorei”, tot mai mulţi oameni de afaceri locali vorbind despre lipsa oricărui sprijin din partea administraţiei şi de stabilirea unor condiţii de participare la licitaţie, care să favorizeze pe cine trebuie. Practic, câştigătorul licitaţiei se desemnează în spatele uşilor închise de la Primăria Câmpina, acolo unde se stabilesc criteriile din caietele de sarcini. Pentru că, licitaţia ca licitaţia, dar caietul de sarcini trebuie “croit” pe măsura interesului anumitor oameni de afaceri. Sunt practici arhicunoscute. Afacerile cu administraţiile locale sunt cele mai rentabile, din două motive: 1. în orice administraţie, politicul ia deciziile; 2. bugetul local nu dă niciodată faliment…
De la apariţia site-ului specializat în achiziţii publice (SEAP), Primăria Câmpina “s-a spălat pe mâini” aruncând orice neregulă în privinţa derulării vreunei licitaţii în curtea organizatorului licitaţiei electronice. Dar cum românul se adaptează repede oricărei situaţii, responsabilii din Primăria Câmpina – imposibil, fără acordul primarului Horia Tiseanu – au pus la punct un sistem de favorizare a… unora. Nu e un sistem inedit, ci unul folosit în aproape toată ţara, pentru că trebuia găsită o soluţie în aşa fel încât cei care sponsorizează politicul să-şi poată recupera banii. Şi pentru că este, pratic, imposibil să intervii în derularea licitaţiei electronice, a rămas ca soluţie perfectă, pentru “rezolvarea obligaţiilor”, stabilirea criteriilor de participare la licitaţie, criterii prevăzute în caietele de sarcini şi a căror realizare este de competenţa administraţiilor locale. Ei bine, în aceste caiete de sarcini – realizate de o comisie specială a administraţiei locale- se trec condiţii care favorizează firme agreate şi care trebuie să câştige. Unul dintre cazurile suspectate că ar fi fost “rezolvat” în acest mod este cel al licitaţiei pentru atribuirea dirigenţiei de şantier a lucrării “Îmbunătăţire alimentare cu apă în zona de nord a municipiului Câmpina”. Este singura licitaţie organizată pentru o dirigenţie de şantier, poate şi din cauza valorii destul de mari, majoritatea celorlalte acordându-se prin încredinţare directă, pentru că se încadrează în limita legală a celor 15.000 euro. La această licitaţie s-au prezentat patru firme: Kappa Arhitects&Inginiers Bucureşti, cu o ofertă de 700 milioane lei vechi; BMP SRL Bucureşti, cu 510,4 milioane lei vechi; Nitco SRL Cornu, cu 398,39 milioane lei vechi şi Faicon SRL Bucureşti, cu 296,62 milioane lei vechi. Vă vine sau nu să credeţi, licitaţia a fost câştigată de firma care a oferit cel mai mare preţ – Kappa Arhitects&Inginiers!Cine este în spatele acestei firme? Conform datelor oficiale, firma îşi are sediul în Bucureşti, în clădirea Millenium Business Center, este administrată de Radu Aurelian Marinescu, iar asociaţi sunt trei persoane juridice – Rutinest Holdings Limited, Kapraras Consulting SRL, Vasel Holding Limited. Dacă toate aceste nume nuvă spun încă nimic, să aruncăm o privire în portofoliul firmei. Kappa Arhitects&Inginiers a realizat nu numai Millenium Business Center (clădire de birouri, pe structură metalică, formată din 4 subsoluri + parter + 18 etaje + etaj tehnic; consultant şi supervizare lucrări), dar şi numeroasele investiţii imobiliare din zona Băneasa – Băneasa Investement (project management pentru proiecte imobiliare cu destinaţie rezidenţială şi birouri; consultant şi supervizor de specialitate pentru lucrările de infrastructură), Băneasa Business & Technologies Park (project managament pentru execuţie a două imobile de birouri compuse din două aripi având fiecare câte 5 niveluri şi o parcare comună). În toate aceste cazuri, există o strânsă legătură cu Puiu Popoviciu, cel care controlează toate aceste afaceri şi care este – la rândul său – într-o relaţie aparte cu preşedintele Traian Băsescu. Trebuie reamintit faptul că fiica cea mare a preşedintelui Băsescu a dobândit un apartament şi un birou în această zonă, în condiţii rămase neclarificate nici până astăzi… Ei bine, tocmai această firmă a câştigat şi licitaţia de la Câmpina! Poate în afara numelui celui din spatele afacerii, nu ştim ce alte motive ar fi determinat administraţia locală să angajeze tocmai acest agent economic, în defavoarea altor societăţi cărora li s-ar fi plătit mult mai puţini bani de la buget! Şi e vorba despre dirigenţie de şantier, nu executarea lucrării.Marea nemulţumire a oamenilor de afaceri câmpineni la adresa administraţiei locale e legată tocmai de îndepărtarea lor prin… preferarea altora. Tot mai mulţi afacerişti câmpineni susţin că sunt impuse condiţii draconice, care nu se pretează IMM-urilor câmpinene, pe care Horia Tiseanu, dar şi alţii, promiteau, în campania electorală din vara anului trecut, să le sprijine, să le susţină. Aşa se face că, negăsind înţelegere pe plan local, multe firme câmpinene ajung să se dueleze între ele, la licitaţii, prin alte oraşe ale patriei. Mulţi dintre aceşti oameni de afaceri consideră că astfel se aduce atingere gestionării eficiente a banului public, motivând că în loc să se creeeze premize favorabile pentru firmele câmpinene, banii câştigaţi la licitaţii contractate de Primărie se duc prin alte zări. Cu toate dezavantajele care rezultă de aici – de la asigurarea locurilor de muncă, la întoarcerea în veniturile proprii ale bugetului local a cotei aferente impozitului pe venituri şi pe salariile angajaţilor. Situaţia este cu atât mai greu de înţeles atunci când o firmă câmpineană se luptă cu o alta din afara localităţii, iar aceasta din urmă câştigă, deşi are un preţ mai mare. O posibilă explicaţie ar putea fi legată de recuperarea unor bani din campania electorală, fiind de preferat, probabil, comisionul unui străin, decât al unuia local, cu care te poţi întâlni la orice pas, prin oraş.