Nu avem nicio certitudine că în timpul asediului Constantinopolului din 1453, grecii din cetate vor fi fost angajați în dispute teologice despre sexul îngerilor, în loc să se angajeze activ în apărarea orașului asediat, sau dacă această poveste e doar o ironie născocită de gurile rele catolice. Cert este că, în aceste zile, când trăim asediul din partea puterilor putiniste și când jumătate dintre români au preferat să stea acasă în loc să meargă la vot, a discuta despre „sexul îngerilor” echivalează cu un modus de evadare a spiritului din închistarea de fier a vremurilor.
Orice revenire în țară este marcată invariabil de o vizită ritualică la bunul meu prieten de la Florești; am regăsit atelierul Profesorului ca pe un țărm prietenos, învelit în cețurile mângâietoare ale sfârșitului de ape și începutului de țărm. În atelier – răcoare și neliniște, un opus al lui Grieg în surdină și fotoliul primitor dintotdeauna. Candela Maicii Domnului – pâlpâind tainic ca întotdeauna. Ca niciodată, venind jovial cu legendarul cazan plin de cafea aburindă, Profesorul a tăcut și, tăcând mai departe, s-a așezat în jilțul lui obosit, sub rafturile obosite de toate cărțile lumii. Am rămas clipe multe privindu-l pieziș. Chipul lui împrumutase ceva din serenitatea de piatră a gânditorilor sculptați în granitul catedralelor medievale.
După un timp și cafea, am răsfoit prin cărți desferecate, deoarece ne-am încurcat în dezbaterea despre Persoana Treimică, Ipostas și Fire. Am convenit că misterul apofatic rămâne singura cale, aceea a cumințeniei spirituale, prin care ne putem apropia de Taina Sfintei și Nedespărțitei Treimi. Prin urmare, Tatăl rămâne cauza și principiul tuturor văzutelor și nevăzutelor (visibilium omnium et invisibilium), Fiul este din Tatăl prin naștere (ex Patrem natum est ante omnia saecula), iar Duhul Sfânt este tot din Tatăl, însă prin purcedere, nu prin naștere (ex Patrem procedit). De la Ioan Damaschin înțelegem că atât nașterea, cât și purcederea sunt simultane. Așadar cele trei Ipostasuri sfinte se deosebesc între Ele prin însușirile ipostatice specifice.
După aceea, tăcerea Profesorului s-a revărsat din nou mai tulburătoare decât tot vacarmul nebuniei de afară.
La urma urmei, dacă e adevărată povestea cu grecii și discuția lor despre „sexul îngerilor” în chiar preziua căderii Constantinopolului, poate că a fost modul lor elegant de a ieși din istorie altfel decât jelindu-se și deplângându-și soarta. Ca și Petronius care a plecat dintre cei vii în mijlocul florilor, al poeziei și al muzicii. Gândind, meditând, discutând și trăind secundum spiritum, nicidecum secundum corpus. În adevăr, cei ce trăiesc după îndemnurile firii pământeşti umblă după lucrurile firii pământeşti, pe când cei ce trăiesc după îndemnurile Duhului umblă după lucrurile Duhului. Şi umblarea după lucrurile firii pământeşti este moarte, pe când umblarea după lucrurile Duhului este viaţă şi pace.
Adrian Dragoș DEFTA
Mai 2025, în România (încă) liberă și europeană
Dar,la noi există această certitudine,că majoritatii populatiei,cel putin pană la primul tur de scrutin,nu prea îi pasă de revenirea cuceritorului tradotional.Daca,grecii medievali,care cautau sexul ingerilor(nu cu varful acului,in care acestia stateau la catolici),se bazau pe caracterul inexpugnabil al zidurilor cetatii,populatia noastră se bazeaza in schimb pe roiul de informatii false si teorii cospirationiste,care circulă pe canale seducatoare,propagate cu intensitate maximă,formand în jurul capului alegatorului nostru,un zid ideatic,la fel de rezistent ca zidurile Constantinopolului.Diferenta este ca pentru noi o să fie mai bine,cuceritorul nu ne schimbă religia😂,dimpotrivă.E cea mai bună pentru asa ceva:”capul plecat sabia nu-l taie”(supunere);”să moară capra vecinului”(dezbinare).