Editorial

Editorial. PRIMA FRICĂ MONDIALĂ

Expresia aparține filozofului francez Bernard Henry-Lévy. Și se referă, evident, la pandemia de frică care ne ține blocați de un an. La modul în care frica a devenit principalul mijloc de guvernare. În ultima săptămînă, am citit două cărți, aparținînd a doi mari gînditori de azi, amintita Acest virus care ne smintește  și cea a italianului Giorgio Agamben Epidemia ca politică. Scriu despre ele aici pentru că în presa noastră nu veți vedea abordări din asemenea perspective. Noi sîntem mărginiți de numere: cîte teste, cîte vaccinuri, cîți bolnavi. Cel mult, îi înjurăm pe cei de la putere că nu organizează lucrurile cum credem noi că e mai bine. La noi nu veți vedea în presă asemenea dezbateri dintr-un punct de vedere mai înalt decît genunchiul broaștei. Presa are maximul interes să țină cît mai sus flacăra spaimei de epidemie. Ea cîștigă, alături de Big Pharma, din asta. Frica face rating și ratingul aduce bani. De aceea vă îmbolnăviți seară de seară, urmărind ore întregi de vane „dezbateri” menite să ne zidească în teroare. Apogeul schizofreniei este atins de cel mai mare trust de presă care, pe de o parte, a luat de la un guvern inept și inert sume impresionante pentru susținerea campaniei de vaccinare, pe de altă parte, seară de seară are invitați vehemenți împotriva vaccinării. Băieți deștepți! Într-un asemenea context, evident că nu veți vedea pe televiziunile noastre dezbateri de idei despre marele război al Fricii.
Punctul comun de abordare al celor doi autori citați este raportul dintre viață și libertate. Ce e mai important? Mulți observatori se arată uimiți de ușurința cu care întreaga umanitate a renunțat la drepturile sale, a acceptat recluziunea forțată, restrîngerea drepturilor personale, supravegherea, „distanțarea socială”, dictatura medicală. La noi, nu se discută decît răgetele lui Șoșoacă. Nimeni nu ia în discuție, din punct de vedere juridic, moral, istoric, constituțional, deciziile grupului Raed Arafat, sinistru, total neinspirat, denumit Grupul de informare strategică. Da, e un război, nu trebuie să fii conspiraționist (etichetă stupidă, notează B.H Lévy) pentru a înțelege asta. Numai că e un război ciudat, cu un inamic nevăzut, în care nu se știe cine împotriva cui luptă. Și pentru care, evident, sîntem complet nepregătiți. Care ne construiește o cu totul altă lume, în care structura politică și democratică tradițională va fi abolită. Multe forțe și energii intelectuale conlucrează întru aceasta. Înapoierea morală a României nu se vede în wc-urile din fundul curții (cum spun mințile anesteziate de clișeele noii gîndiri corecte politic), ci în totala absență a dezbaterii publice a unor teme precum resetarea generală. Presa noastră, simplă anexă, debara a politicului și serviciilor secrete, amestec de arivism cinic, incompetență crasă și analfabetism brutal, ură senzuală împotriva culturii (în sensul că îi place să o violeze din toate pozițiile), este incapabilă să găzduiască asemenea puncte de vedere. Noi bîrfim, nu gîndim! Oamenii și-au pierdut chipurile, ascunse după bucăți de țesătură, și-au pierdut statutul aristotelician de animale politice, obligați să renunțe la comunicarea lor curentă, om alături de om. Prieteni din Italia îmi povestesc bucuria cu care cetățenii și-au regăsit obiceiul tradițional de a-și bea cafeaua în micile localuri familiare, unde toată lumea se cunoaște cu toată lumea. Problema nu este că lucrurile astea ne-au fost interzise o vreme, cică în numele sănătății noastre (sănătatea devenită din drept, obligație cum spune B.H. Lévy), ci că ni se sugerează, mai mult sau mai puțin discret, că ele vor deveni permanente și permanențe. „Nimic nu va mai fi ca înainte”, este doar o formulă imprecisă și amenințătoare, menită să exprime eufemistic absoluta schimbare a paradigmelor, să ne avertizeze că tot ceea ce socoteam normalitate se va schimba. Despre asta este războiul, căci orice război este pentru un spațiu vital. Acum, este vorba despre spațiul simbolic al libertății vs. control absolut, prin mijloacele de supraveghere în masă. Deja pașapoartele de vaccinare au devenit o realitate, împărțind violent și discriminatoriu oamenii în două categorii.
Să fim exacți: abolirea omului începe cu abolirea noțiunii de normalitate, avem de exemplu gendres studies  care vorbesc de zeci de „genuri”, dincolo de ceea ce natura a stabilit prea simplu prin „doar” două sexe. Are asta legătură cu războiul Corona? Are! Dl. Profesor Cristian Pîrvulescu, decan la SNSAPA, susține, de exemplu, că societatea noastră este înapoiată din cauză că face educație religioasă și nu a acceptat educația de gen. Sigur că are dreptul, prin fișa postului, să susțină astfel de poncife, numai că argumentul ne năucește pur și simplu: „De 20 de ani lucrurile au involuat și cel mai bun moment este cel în care Parlamentul României votează o lege împotriva educației de gen și pentru interzicerea identității de gen, iar Curtea Constituțională se blochează câteva luni de zile pentru a lua o decizie care era de bun simț”. Invocarea bunului simț e riscantă, pentru că bunul simț vorbește exclusiv de bărbați și femei, nu de cisgenderi. Iar dacă s-ar face un referendum despre introducerea educației de gen (a nu se confunda cu educația sexuală) în școală, nu cred că pentru ar obține majoritatea. Unde este democrația d-lui decan? Am făcut acest ocol pentru că normalitatea, nu este, iată „un construct cultural”, cum ne spun specialiștii în abolirea ei. S-ar putea ca, peste 10-15 ani, cînd toată lumea va fi uitat de virus, toată lumea să umble cu măști și cu pașapoarte de sănătate și asta să fie „normalitatea”. Despre asta este vorba… parafrazându-l pe Agamben, epidemia a devenit o politică, și o politică periculoasă! Fatală!

Christian CRĂCIUN

9 Comentarii  

  1. OK, și pentru că facem „educație religioasă” suntem „dezînapoiați”? Ortodoxismul misionar cu mandat cvasi-fascist (pe alocuri) este, în opinia dumneavoastră, „educație” religioasă? Dacă vreți să faceți o dezbatere pe această temă, let it be, dar nu așa, cu vorbulițe prețioase și indignări simandicoase aruncate din vârful buzișoarelor…

    1. Etichete, vreau argumente. Ecuația dvs educație religioasă = fascism e simplă ideologie prin nimic demonstrabilă și falsă istoric.

  2. Personal i-as sugera dlui. Craciun sa ma citeasca, poate renunta la bigotism … altfel, poate fi si cenzurat ca-n democratie avem si obligatii nu numai drepturi … In Vest, sunt oameni care si-au pierdut postul pentru afirmatii mai putin bigote decat ale dansului …

    1. Mă rog, chestia cu „să mai citească” îmi provoacă un zâmbet. Poate îmi dați ceva bibliografie, n-am înțeles ce vă nemulțumește. Fraza cu care încheiați e de-a dreptul totalitaristă: cum adică, într-o democrație, să-ți pierzi postul pentru o frază? De altfel, că , deh, mai citesc și eu, englezii tocmai ce înființară un organism oficial la care profesorii sau studenții să poată reclama dacă au suferit abuzuri din cauza unei păreri exprimate. Ceea ce arată că ei au devenit conștienți de pericolul atitudinii pe care dvs o adoptați entuziast. Afirmații bigote? Care? Unde? La text, stimabile! Și, chiar, ce lege din Ro. interzice afirmațiile bigote? Apropo: curajul dvs caragialian de a semna anonim exclude de aici înainte dialogul. Vreți să polemizăm? Asumați-vă o identitate demonstrabilă…și discutăm. Altfel: A bon entendeur salut!

    2. N-ati inteles NIMIC! Chiar imi pare rau pentru dvs. si oonsider ca orice argument v-as da s-ar izbi de o atitudine pseudo-intelectuala ca sa ma exprim elegant …

  3. Aici plouă cu anonimi. În fine, îi răspund anonimului care pare a fi unul și același cu dl. Crăciun. Înainte să vă grăbiți în a sintetiza într-o ecuație spusele mele, v-aș invita să luați seama la parantezele din text. Eu nu am absolutizat, însă pentru cineva care se erijează într-un fin observator al tragicomediei în care trăim, această insensibilitate la nuanță (adică la paranteza mea) mi se pare îngrijorătoare. În altă ordine de idei, afirmați cumva că BOR și chiar actuala propagandă (pardon, trebuia să scriu „educație religioasă”) din școli sunt străine de fascismul legionar? Asta numiți fals istoric? Mă faceți să râd…

    P.S. Faceți ceva în privința anonimatului, nu de alta, dar tocmai ce ați boscorodit un alt anonim pe motiv că e… anonim!

    1. Felicitari pentru replica, domnule Andy Mihai! Incepe sa fie vital sa le mai dam replica unor astfel de oameni care chiar au ajuns sa creada ca sunt ultimii intelectuali si ce s-ar face restul lumii fara ei … In fapt sau mai bine zis in cuvinte, au o atitudine bigota infioratoare …

    2. Al doilea Anonim sunt eu, evident. E doar o eroare de postare. Încolo, nimic de dialogat cu dvs. care nu aveți proprietatea termenilor: bigot este pentru dvs. similar cu credincios sau ortodox cu legionar. Ba, și o capodoperă logică: „actuala propagandă” religioasă din școli este vinovată de
      „fascismul legionar” (care e totuși un fenomen de acum vreo 90 de ani). Înțeleg prea bine cărui partid sau linii ideologice foarte la modă aparțineți. Dar despre nimic din astea nu era vorba în articolul care v-a stârnit furiile vindicative: ci despre reacția lumii de azi la pandemie, libertate de expresie, democrație și alte chestii de felul ăsta: nu despre BOR, legionari și alte bazaconii. Vreți să discutați? Veniți la subiect. Și altceva: citiți măcar vreo 4-5 cărți des BH Levy și la fel de Agamben, poate veți învăța ce este aceea o dezbatere. De idei, nu de poncife nerumegate și etichete totalitare! Învățați să citiți. Și cu asta discuția este încheiată din punctul meu de vedere.

  4. Nu mi-e clar cu cine vă certați, cu mine sau cu anonimul antibigot, dar dacă vreți să mă învățați ce este o dezbatere, accept. Îmi propuneți o bibliografie pentru început, sau preferați să mă dăscăliți personal? Că așezați BOR-ul și legionarii pe același palier cu bazaconiile, aici suntem de acord. În rest, tot ce spuneți pur și simplu nu e în chestie. Și încă ceva: nu aparțin niciunui partid și niciunei ideologii. Cel cu mandat ideologic pe aici păreți a fi chiar dumneavoastră.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare